Gå direkt till innehållet

ICSEI: Framme i Kanada!

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Imorgon börjar ICSEI-konferensen i Ottawa, och jag och lektorskollegorna Jens Ideland och Eva Bringéus är på plats för att presentera tankar från Malmö, lyssna på andras tankar, nätverka och träffa världens ledande skolforskare. På konferensens deltagarlista finns bland annat Hargreaves, Fullan, Campbell, Timperley, Harris, ja… alla de där skolforskarna som vi läst texter av, men…

Kollegialt lärande för skolledare – på önskelistan och snart i verkligheten

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Kollegialt lärande i olika former är nu igång på alla gymnasieskolor/komvux i Malmö. Lärare jobbar tillsammans (strukturerat, fokuserat och långsiktigt) med att utveckla kunskaper och färdigheter kring undervisningen. Det görs på väldigt många olika sätt, vilket jag tror behövs – skolorna är olika och därför behövs olika verktyg och upplägg. Skolledarna säger ”jag vill att…

Ny spännande tid efter avklarad processledarutbildning

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Fredagen den 9/12 var det sista träffen i den här omgångens processledarutbildning för nittio förstelärare, rektorer och processledare från gymnasiet/komvux i Malmö. Lisbeth Gyllander och Jaana Nehez (strategiska utvecklare på Skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg) har lett utbildningen. Sista gången var huvudfokus på redovisning av aktionsplaner för hur vi kan jobba vidare i de processer…

Hur kan vi skapa utvecklande kollegiala möten?

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Har du någonsin suttit på ett möte och tänkt ”Vad gör jag här”? Eller funderat över vad du ska göra efter mötet, samtidigt som du låter de andra prata för att du inte orkar engagera dig i meningslösa diskussioner? Vissa möten känns som möten för mötenas skull, och inte möten som verkligen ger något. I…

Hur vet vi att det vi gör är bra?

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Jag tror verkligen på kollegialt lärande som metod för fortbildning och utveckling av undervisningen, men hur vet vi att just det kollegiala lärandet som vi jobbar med verkligen är bra? Att det ger resultat i klassrummen och gör skillnad för elevernas lärande? Det här är en svår fråga. Det är inte lätt att ”mäta” effekter av…

Räkna med kollegialt lärande

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Årets matematikbiennal gick av stapeln förra veckan i Karlstad. 2400 matematikintresserade lärare och förskollärare, forskare, rektorer, utställare m.fl. fanns på plats för att diskutera matematik och matematikdidaktik under två hela dagar. I inledningstalet pratade Peter Nyström från NCM (Nationellt Centrum för matematik) om en av de första biennalerna som hölls 1982. Temat för den var…

Att starta nya processer – exempel från Komvux Universitetsholmen

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Tidigare har jag ofta talat om skolutveckling i form av skolutvecklingsprojekt, med en början och ett slut. I min tjänst som lektor i kollegialt lärande, och med tanke på att jag förespråkar långsiktiga, fokuserade, strukturerade samarbeten mellan lärare för att utveckla undervisningen, blir ordet ”projekt” emellertid problematiskt. Jag försöker istället övergå till att använda ordet…

Leading from the middle

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Efter några intensiva dagar på ICSEI-konferensen (International Congress for School Effectiveness and Improvment) i Glasgow är jag hemma i verkligheten igen. Över 500 deltagare (forskare, lärare, politiker m.fl.) från nästan 50 länder har gett mig nya tankar kring skolutveckling. Här kommer tre av de viktigaste: Tankar kring kollegialt lärande Kompetensutveckling genom kollegialt lärande verkar vara…

Glasgow - en chans att få nya tankar om kollegialt lärande

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Från ett regnigt Glasgow, funderar jag på det här med kollegialt lärande. I Malmö har det blivit ett begrepp som jag uppfattar att det pratas mycket om. På gymnasieskolorna t.ex. har rektorerna beslutat att alla lärare ska vara involverade i kollegialt lärande, vilket jag tror är rätt väg att gå. Vad är då kollegialt lärande?…