Gå direkt till innehållet

Jag arbetar som utvecklingssekreterare med inriktning IKT-pedagogik på Digitaliseringsenheten. Jag omvärldsbevakar utifrån digitaliseringen i skolan. Jag stödjer professionsutveckling och det kollegiala lärandet. Jag samordnar våra områdesmöten för IKT-pedagoger, planerar och genomför olika aktiviteter för att främja inspiration och lärande. Jag samverkar och samarbetar med olika aktörer för att utveckla verksamheten. Min roll är också att inspirera, handleda och utveckla användningen av digitala möjligheter i verksamheten tillsammans med skolledare, pedagoger och andra yrkesgrupper inom grundskolan. I mitt uppdrag förenas kunskaper om digitala teknologier med kunskaper om och förutsättningar för lärande för olika ålders- och målgrupper. Jag förvaltar och utvecklar även stödmaterial samt programmering, enligt läroplanen. Sedan tidigare ger jag ett verksamhetsnära stöd och handledning till personal på våra grundskolor på det sätt verksamheterna önskar och har behov av. I detta ingår implementering av digitala verktyg, agera stöd i arbetet med G Suite for Education, leda och utveckla utbildningar/föreläsningar inom IKT samt ger viss teknisk support tillsammans med de verksamhetsnära IT-pedagogerna.

Antal inlägg: 33

Malmö arrangerar central kompetensutveckling i Google certifierad pedagog, nivå 1

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Digitaliseringsenheten på grundskoleförvaltningen i Malmö arrangerar en central kompetenshöjande utbildningsinsats i Google certifierad pedagog, nivå 1, för grundskolans pedagogiska personal under höstterminen 2022 i samarbete med Google for Education och Advania. – Vi kan se att det finns en stor utvecklingspotential i grundskolan när det gäller att ta tillvara möjligheterna med att använda Googles verktyg…

Digitaliseringens möjligheter i olika kontexter

Publicerat: Föreläsare: Karin Ollinen, Martina Soomro

Samtal kring digitaliseringens möjligheter och erfarenhetsutbyte kring samspelet mellan analoga och digitala och arbetssätt. Exempel från verksamheterna kopplas samman med relevant forskning.

Martina Soomro arbetar som utvecklingssekreterare med fokus på pedagogik och IKT. Karin Ollinen arbetar som vetenskaplig utvecklingsledare på Pi.

Munkhätteskolan skattar sin digitala mognad i ny självskattning

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

En gång om året genomför grundskolorna i Malmö en självskattning av digital mognad inom handlingsplanen Varje elevs bästa skola – digital certifiering. Precis som förra året vid samma tidpunkt så är det ett mycket pressat läge ute på skolorna på grund av pandemin och ungefär hälften av skolorna har haft möjlighet att påbörja sin självskattning…

Tillgänglighetsfunktioner i Chromebook och Google Workspace for Education - för ALLA elever!

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Assisterande teknik är bra för alla, men nödvändig för vissa. Har du koll på vilka tillgänglighetsfunktioner som ryms i en Chromebook? Och känner du till hur du kan använda inbyggda tillgänglighetsfunktioner i Google Workspace for Education?  Genom Malmö stads satsning på Chromebooks i grundskolan så har alla våra elever tillgång till en inbyggd talsyntes (textuppläsning/…

Nu startar certifieringsprocessen inom Varje elevs bästa skola - digital certifiering

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Idag startar certifieringsprocessen inom ramverket Varje elevs bästa skola – Digital certifiering för första gången. Syftet med processen är att certifiera de skolor, som har uppnått en viss nivå i sin användning av digitala verktyg, som digitala skolor.  Ramverket är grundskoleförvaltningens verktyg för att stödja skolorna i deras digitaliseringsprocess och innehåller en handlingsplan, ett självskattningsverktyg och…

Temavecka för tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Mellan den 27 september och den 1 oktober genomför grundskolan en temavecka för tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik i samarbete med gymnasie- och vuxenutbildningen. Upplägget har sitt ursprung i de inspirationsdagar, som tidigare har arrangerats av grundskoleförvaltningens Digitaliseringsenhet, men som nu får en ny utformning med självstudier före träffen med leverantörerna…

Att välja, värdera och granska digitala lärresurser - tillsammans!

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Det finns ett enormt utbud av digitala lärresurser, som innebär ökade möjligheter att bedriva en varierad undervisning. Men att som ensam pedagog välja ut och värdera lärresurser utifrån flera olika perspektiv är komplext och tar mycket tid. När man gör arbetet tillsammans på skolan kan vinsterna bli stora. En lärresurs kan vara både analog och…

Fokusskifte från teknik till digital didaktik och behov av digitalt undervisningsmaterial

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Inför omställningen till nätbaserad undervisning har fokus främst varit på den digitala tekniken och hur den fungerar. Nu läggs allt mer fokus på digital didaktik och hur vi bäst integrerar ett digitalt läromedel i undervisningen i tider då undervisning till stor del sker över nätet. Genom att använda digital teknik i undervisningen ger vi våra…

IKT-nätverksträffar som en del av vårt kollegiala lärande och vår delakultur inom digitalisering

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Varje termin genomför Digitaliseringsenheten i Malmö ett antal IKT-nätverksträffar för de IT och IKT-ansvariga på grundskolorna. Under dessa träffar sprider vi information från centralt håll om vad som är aktuellt i vår organisation. Vi får också ta del av det fina arbete inom digitalisering, som sker ute på våra skolor, samtidigt som vi kan lyssna…

Gemensamma digitala strukturer underlättar för modersmålslärare och studiehandledare

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Vikten av gemensamma digitala strukturer inom en skola och över våra skolgränser har ställts på sin spets i fjärr- och distansundervisningen. Genom att vi använder Google Classroom på en bred front i Malmö får pedagoger en gemensam digital plattform, där de kan ta del av varandras lektionsupplägg och samarbeta kring elevernas inlämnade arbetsuppgifter. Roza Risteska…

Värdefull bekräftelse i avstämning av fjärrundervisning på Oxievångsskolan

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

I Malmö har eleverna i årskurs 9 nyligen återvänt till sina skolor efter att ha börjat vårterminen med fjärrundervisning. Årskurs 7 och 8 kommer turas om att vara på plats i skolan fram tills sportlovet, då ett nytt beslut gällande nätbaserad undervisning ska tas. Grundskoleförvaltningen har fått indikationer från skolorna att fjärrundervisningen fram tills nu…

Digitaliseringsprocess och systematiskt kvalitetsarbete på Hyllievångsskolan

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Självskattningsverktyget inom Varje elevs bästa skola – digital certifiering ger Malmös grundskolor en nulägesbild för hur långt de har kommit i sin digitaliseringsprocess. Med hjälp av data, som genereras i den årliga självskattningen, kan skolorna kartlägga och analysera vad de behöver utveckla för att uppnå en högre digital mognad, samtidigt som de ges möjlighet att…