Gå direkt till innehållet

Martina Soomro

Jag arbetar som utvecklingssekreterare med inriktning IKT-pedagogik på Digitaliseringsenheten. Jag omvärldsbevakar utifrån digitaliseringen i skolan. Jag stödjer professionsutveckling och det kollegiala lärandet. Jag samordnar våra områdesmöten för IKT-pedagoger, planerar och genomför olika aktiviteter för att främja inspiration och lärande. Jag samverkar och samarbetar med olika aktörer för att utveckla verksamheten. Min roll är också att inspirera, handleda och utveckla användningen av digitala möjligheter i verksamheten tillsammans med skolledare, pedagoger och andra yrkesgrupper inom grundskolan. I mitt uppdrag förenas kunskaper om digitala teknologier med kunskaper om och förutsättningar för lärande för olika ålders- och målgrupper. Jag förvaltar och utvecklar även stödmaterial samt programmering, enligt läroplanen. Sedan tidigare ger jag ett verksamhetsnära stöd och handledning till personal på våra grundskolor på det sätt verksamheterna önskar och har behov av. I detta ingår implementering av digitala verktyg, agera stöd i arbetet med G Suite for Education, leda och utveckla utbildningar/föreläsningar inom IKT samt ger viss teknisk support tillsammans med de verksamhetsnära IT-pedagogerna.

Antal inlägg: 26

Publicerat:

Fokusskifte från teknik till digital didaktik och behov av digitalt undervisningsmaterial

Inför omställningen till nätbaserad undervisning har fokus främst varit på den digitala tekniken och hur den fungerar. Nu läggs allt mer fokus på digital didaktik och hur vi bäst integrerar ett digitalt läromedel i undervisningen i tider då undervisning till stor del sker över nätet. Genom att använda digital teknik i undervisningen ger vi våra…

Glödlampa ritad på gul post it-lapp.

Publicerat:

IKT-nätverksträffar som en del av vårt kollegiala lärande och vår delakultur inom digitalisering

Varje termin genomför Digitaliseringsenheten i Malmö ett antal IKT-nätverksträffar för de IT och IKT-ansvariga på grundskolorna. Under dessa träffar sprider vi information från centralt håll om vad som är aktuellt i vår organisation. Vi får också ta del av det fina arbete inom digitalisering, som sker ute på våra skolor, samtidigt som vi kan lyssna…

Instruktioner till lärare och elever.

Publicerat:

Gemensamma digitala strukturer underlättar för modersmålslärare och studiehandledare

Vikten av gemensamma digitala strukturer inom en skola och över våra skolgränser har ställts på sin spets i fjärr- och distansundervisningen. Genom att vi använder Google Classroom på en bred front i Malmö får pedagoger en gemensam digital plattform, där de kan ta del av varandras lektionsupplägg och samarbeta kring elevernas inlämnade arbetsuppgifter. Roza Risteska…

Animerade bilder på lärare och elever.

Publicerat:

Värdefull bekräftelse i avstämning av fjärrundervisning på Oxievångsskolan

I Malmö har eleverna i årskurs 9 nyligen återvänt till sina skolor efter att ha börjat vårterminen med fjärrundervisning. Årskurs 7 och 8 kommer turas om att vara på plats i skolan fram tills sportlovet, då ett nytt beslut gällande nätbaserad undervisning ska tas. Grundskoleförvaltningen har fått indikationer från skolorna att fjärrundervisningen fram tills nu…

Martina Soomro visar Google Formulär.

Publicerat:

Digitaliseringsprocess och systematiskt kvalitetsarbete på Hyllievångsskolan

Självskattningsverktyget inom Varje elevs bästa skola – digital certifiering ger Malmös grundskolor en nulägesbild för hur långt de har kommit i sin digitaliseringsprocess. Med hjälp av data, som genereras i den årliga självskattningen, kan skolorna kartlägga och analysera vad de behöver utveckla för att uppnå en högre digital mognad, samtidigt som de ges möjlighet att…

Elev och dator.

Publicerat:

Arbetet med handlingsplanen Varje elevs bästa skola - digital certifiering ger resultat!

I Malmö har vi en övergripande handlingsplan för att stödja våra grundskolors digitaliseringsprocess, Varje elevs bästa skola – digital certifiering. Handlingsplanen har tagits fram genom ett arbete som startades som ett Erasmus+ projekt initierat av Irland 2014 med målet att hitta en gemensam standard i Europa för när en skola kan anses vara digitaliserad. Det…

Datorskrivbord med ikon för Google meet och texten "Gå med i eller starta ett möte".

Publicerat:

Digital lektionsstruktur för fjärrundervisning - så här kan du göra

Ett noga organiserat klassrum med en tydlig lektionsstruktur är viktigt oavsett om du och dina elever befinner er i ett fysiskt eller digital klassum. Genom att organisera lärmiljön på ett effektivt sätt får du som lärare mer tid till att undervisa och stötta dina elever. Digital lektionsstruktur för studiero under fjärrundervisning Tydliga ramar för undervisningen…

Skärmdump av Classroomscreen.

Publicerat:

Fyra digitala verktyg för att lyckas väl med fjärrundervisning

För att lyckas väl med din fjärrundervisning är det bra om du har koll på fyra digitala verktyg: Google Classroom, Google Meet, Classroomscreen och Google Jamboard. Genom att kombinera dessa verktyg med varandra kan du som lärare öka kvaliteten i din fjärrundervisning, samtidigt som du ger dina elever förutsättningar att uppnå ett bättre läranderesultat. I…