Gå direkt till innehållet

Martina Soomro

Jag arbetar som utvecklingssekreterare med inriktning IKT-pedagogik på Digitaliseringsenheten. Jag omvärldsbevakar utifrån digitaliseringen i skolan. Jag stödjer professionsutveckling och det kollegiala lärandet. Jag samordnar våra områdesmöten för IKT-pedagoger, planerar och genomför olika aktiviteter för att främja inspiration och lärande. Jag samverkar och samarbetar med olika aktörer för att utveckla verksamheten. Min roll är också att inspirera, handleda och utveckla användningen av digitala möjligheter i verksamheten tillsammans med skolledare, pedagoger och andra yrkesgrupper inom grundskolan. I mitt uppdrag förenas kunskaper om digitala teknologier med kunskaper om och förutsättningar för lärande för olika ålders- och målgrupper. Jag förvaltar och utvecklar även stödmaterial samt programmering, enligt läroplanen. Sedan tidigare ger jag ett verksamhetsnära stöd och handledning till personal på våra grundskolor på det sätt verksamheterna önskar och har behov av. I detta ingår implementering av digitala verktyg, agera stöd i arbetet med G Suite for Education, leda och utveckla utbildningar/föreläsningar inom IKT samt ger viss teknisk support tillsammans med de verksamhetsnära IT-pedagogerna.

Antal inlägg: 29

En välkomnande robot

Publicerat:

Nu startar certifieringsprocessen inom Varje elevs bästa skola - digital certifiering

Idag startar certifieringsprocessen inom ramverket Varje elevs bästa skola – Digital certifiering för första gången. Syftet med processen är att certifiera de skolor, som har uppnått en viss nivå i sin användning av digitala verktyg, som digitala skolor.  Ramverket är grundskoleförvaltningens verktyg för att stödja skolorna i deras digitaliseringsprocess och innehåller en handlingsplan, ett självskattningsverktyg och…

Digitala lärresurser.

Publicerat:

Temavecka för tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik

Mellan den 27 september och den 1 oktober genomför grundskolan en temavecka för tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik i samarbete med gymnasie- och vuxenutbildningen. Upplägget har sitt ursprung i de inspirationsdagar, som tidigare har arrangerats av grundskoleförvaltningens Digitaliseringsenhet, men som nu får en ny utformning med självstudier före träffen med leverantörerna…

Elever sitter med datorer i skolbänk.

Publicerat:

Att välja, värdera och granska digitala lärresurser - tillsammans!

Det finns ett enormt utbud av digitala lärresurser, som innebär ökade möjligheter att bedriva en varierad undervisning. Men att som ensam pedagog välja ut och värdera lärresurser utifrån flera olika perspektiv är komplext och tar mycket tid. När man gör arbetet tillsammans på skolan kan vinsterna bli stora. En lärresurs kan vara både analog och…

Utvärdering av quizz.

Publicerat:

Fokusskifte från teknik till digital didaktik och behov av digitalt undervisningsmaterial

Inför omställningen till nätbaserad undervisning har fokus främst varit på den digitala tekniken och hur den fungerar. Nu läggs allt mer fokus på digital didaktik och hur vi bäst integrerar ett digitalt läromedel i undervisningen i tider då undervisning till stor del sker över nätet. Genom att använda digital teknik i undervisningen ger vi våra…

Glödlampa ritad på gul post it-lapp.

Publicerat:

IKT-nätverksträffar som en del av vårt kollegiala lärande och vår delakultur inom digitalisering

Varje termin genomför Digitaliseringsenheten i Malmö ett antal IKT-nätverksträffar för de IT och IKT-ansvariga på grundskolorna. Under dessa träffar sprider vi information från centralt håll om vad som är aktuellt i vår organisation. Vi får också ta del av det fina arbete inom digitalisering, som sker ute på våra skolor, samtidigt som vi kan lyssna…

Instruktioner till lärare och elever.

Publicerat:

Gemensamma digitala strukturer underlättar för modersmålslärare och studiehandledare

Vikten av gemensamma digitala strukturer inom en skola och över våra skolgränser har ställts på sin spets i fjärr- och distansundervisningen. Genom att vi använder Google Classroom på en bred front i Malmö får pedagoger en gemensam digital plattform, där de kan ta del av varandras lektionsupplägg och samarbeta kring elevernas inlämnade arbetsuppgifter. Roza Risteska…

Animerade bilder på lärare och elever.

Publicerat:

Värdefull bekräftelse i avstämning av fjärrundervisning på Oxievångsskolan

I Malmö har eleverna i årskurs 9 nyligen återvänt till sina skolor efter att ha börjat vårterminen med fjärrundervisning. Årskurs 7 och 8 kommer turas om att vara på plats i skolan fram tills sportlovet, då ett nytt beslut gällande nätbaserad undervisning ska tas. Grundskoleförvaltningen har fått indikationer från skolorna att fjärrundervisningen fram tills nu…

Martina Soomro visar Google Formulär.

Publicerat:

Digitaliseringsprocess och systematiskt kvalitetsarbete på Hyllievångsskolan

Självskattningsverktyget inom Varje elevs bästa skola – digital certifiering ger Malmös grundskolor en nulägesbild för hur långt de har kommit i sin digitaliseringsprocess. Med hjälp av data, som genereras i den årliga självskattningen, kan skolorna kartlägga och analysera vad de behöver utveckla för att uppnå en högre digital mognad, samtidigt som de ges möjlighet att…