Gå direkt till innehållet

Temavecka för tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Mellan den 27 september och den 1 oktober genomför grundskolan en temavecka för tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik i samarbete med gymnasie- och vuxenutbildningen. Upplägget har sitt ursprung i de inspirationsdagar, som tidigare har arrangerats av grundskoleförvaltningens Digitaliseringsenhet, men som nu får en ny utformning med självstudier före träffen med leverantörerna…

Att välja, värdera och granska digitala lärresurser - tillsammans!

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Det finns ett enormt utbud av digitala lärresurser, som innebär ökade möjligheter att bedriva en varierad undervisning. Men att som ensam pedagog välja ut och värdera lärresurser utifrån flera olika perspektiv är komplext och tar mycket tid. När man gör arbetet tillsammans på skolan kan vinsterna bli stora. En lärresurs kan vara både analog och…

Fokusskifte från teknik till digital didaktik och behov av digitalt undervisningsmaterial

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Inför omställningen till nätbaserad undervisning har fokus främst varit på den digitala tekniken och hur den fungerar. Nu läggs allt mer fokus på digital didaktik och hur vi bäst integrerar ett digitalt läromedel i undervisningen i tider då undervisning till stor del sker över nätet. Genom att använda digital teknik i undervisningen ger vi våra…

IKT-nätverksträffar som en del av vårt kollegiala lärande och vår delakultur inom digitalisering

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Varje termin genomför Digitaliseringsenheten i Malmö ett antal IKT-nätverksträffar för de IT och IKT-ansvariga på grundskolorna. Under dessa träffar sprider vi information från centralt håll om vad som är aktuellt i vår organisation. Vi får också ta del av det fina arbete inom digitalisering, som sker ute på våra skolor, samtidigt som vi kan lyssna…

Gemensamma digitala strukturer underlättar för modersmålslärare och studiehandledare

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Vikten av gemensamma digitala strukturer inom en skola och över våra skolgränser har ställts på sin spets i fjärr- och distansundervisningen. Genom att vi använder Google Classroom på en bred front i Malmö får pedagoger en gemensam digital plattform, där de kan ta del av varandras lektionsupplägg och samarbeta kring elevernas inlämnade arbetsuppgifter. Roza Risteska…

Värdefull bekräftelse i avstämning av fjärrundervisning på Oxievångsskolan

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

I Malmö har eleverna i årskurs 9 nyligen återvänt till sina skolor efter att ha börjat vårterminen med fjärrundervisning. Årskurs 7 och 8 kommer turas om att vara på plats i skolan fram tills sportlovet, då ett nytt beslut gällande nätbaserad undervisning ska tas. Grundskoleförvaltningen har fått indikationer från skolorna att fjärrundervisningen fram tills nu…

Digitaliseringsprocess och systematiskt kvalitetsarbete på Hyllievångsskolan

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Självskattningsverktyget inom Varje elevs bästa skola – digital certifiering ger Malmös grundskolor en nulägesbild för hur långt de har kommit i sin digitaliseringsprocess. Med hjälp av data, som genereras i den årliga självskattningen, kan skolorna kartlägga och analysera vad de behöver utveckla för att uppnå en högre digital mognad, samtidigt som de ges möjlighet att…

Arbetet med handlingsplanen Varje elevs bästa skola - digital certifiering ger resultat!

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

I Malmö har vi en övergripande handlingsplan för att stödja våra grundskolors digitaliseringsprocess, Varje elevs bästa skola – digital certifiering. Handlingsplanen har tagits fram genom ett arbete som startades som ett Erasmus+ projekt initierat av Irland 2014 med målet att hitta en gemensam standard i Europa för när en skola kan anses vara digitaliserad. Det…

Digital lektionsstruktur för fjärrundervisning - så här kan du göra

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Ett noga organiserat klassrum med en tydlig lektionsstruktur är viktigt oavsett om du och dina elever befinner er i ett fysiskt eller digital klassum. Genom att organisera lärmiljön på ett effektivt sätt får du som lärare mer tid till att undervisa och stötta dina elever. Digital lektionsstruktur för studiero under fjärrundervisning Tydliga ramar för undervisningen…

Fyra digitala verktyg för att lyckas väl med fjärrundervisning

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

För att lyckas väl med din fjärrundervisning är det bra om du har koll på fyra digitala verktyg: Google Classroom, Google Meet, Classroomscreen och Google Jamboard. Genom att kombinera dessa verktyg med varandra kan du som lärare öka kvaliteten i din fjärrundervisning, samtidigt som du ger dina elever förutsättningar att uppnå ett bättre läranderesultat. I…

Inspirationsdag om tillgänglig lärmiljö, digitala lärresurser och digital assisterande teknik

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Den 21 oktober anordnar Digitaliseringsenheten en digital inspirationsdag för rektorer, förstelärare, IT/IKT-ansvariga, skolbibliotekarier, speciallärare och specialpedagoger på grundskolan i Malmö. Är du nyfiken på hur du kan använda digitala lärresurser och digital assisterande teknik för att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elever? Önskar du lära dig mer om tillgänglighetsfunktioner i Chromebooks, Google Dokument och…

IKT-julkalendern - Lucka nr 24

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Strax ovan hustaken i Malmö syns en svävande farkost med röda blinkande lampor komma farande och gå ner för landning. De gamla lärarspökena sitter och dricker glögg när de plötsligt hör ett surrande ljud och en duns uppe ifrån skolans tak. Det är det uråldriga tomtespöket, som kraschlandar med sin högteknologiska midnattssolcellsdrivna drönarsläde Rudolf så…