Gå direkt till innehållet

Matilda Lundahl

Redaktör Pedagog Malmö

Antal inlägg: 56

Publicerat:

Högstadieskolor får bedriva distansundervisning

Det är dags för årets första ”Det snackas om” och det fortsätter att gå i coronas tecken även i år. På torsdagen kom beskedet från utbildningsminister Anna Ekström (S) att högstadieskolor ska ges möjlighet att bedriva fjärrundervisning när skolorna börjar för att minska smittspridningen. – Skolan är uppbyggd för att bedrivas i skollokaler, men vi…

Publicerat:

Video på distans blev nyckeln till språket

Hur går man som lärare tillväga för att distansundervisa elever som varken kan läsa eller skriva, och som du dessutom aldrig träffat? Det ställdes sfi-läraren Annika Ersson inför i våras när hon tog över en klass med elever som var alldeles i början av sin litteracitetsutveckling. — Program där du behöver logga in med ett…

Publicerat:

Hon jobbar för ett kommunikativt klassrum

Skolans strukturerade arbete med genrepedagogik och cirkelmodellen stöttar nyanlända elever i språkutvecklingen och till att våga. — Jag vill inte ha tysta elever, de ska våga använda språket, säger Johanna Gjermundsen som är lärare i förberedelseklass årskurs 3-7 på Kroksbäcksskolan. Prat och ”tjatter” under en lektion kanske inte är önskvärt i alla klassrum. Men i…

Publicerat:

Ger eleverna verktyg för att bättre uttrycka sin kunskap

Kroksbäcksskolans arbete med genrepedagogik har varit tungt bidragande till elevernas förbättrade resultat och utveckling. Det menar Anna Schylander, förstelärare och specialpedagog, som varit en av de drivande pedagogerna i arbetet med att implementera genrepedagogik. — Eleverna har ett rikare ordförråd och kan använda språket på ett mer nyanserat sätt, säger hon. Kroksbäcksskolan har arbetat enligt…

Publicerat:

”Vi ska handleda eleven till självständighet”

Rahmatulah Sarwari har arbetat som studiehandledare och modersmålslärare i pashto i över 30 år. Sedan fem år tillbaka jobbar han med kvalitetsutveckling av studiehandledning i Malmö. — Man såg ett behov av att utveckla och förbättra studiehandledningen. Det behövde bli klarare och tydligare att man kan söka hjälp och var ansvaret ligger, säger Rahmatulah Sarwari….

Publicerat:

"Det sitter i oss, inte i lokalerna"

Den 8 april 2019 brann förskoleavdelningen Stubben i Pildammsparken ner. En händelse som påverkade såväl barn och vårdnadshavare som pedagoger. Men avdelningens väl inkörda arbetssätt gjorde att avdelningen ganska snabbt kunde komma på fötter igen och arbeta vidare. – Vi behövde inte uppfinna hjulet igen, vi kunde bara rulla vidare, säger Lina Karlström, förskollärare på…

Publicerat:

Tillåtande miljöer ger barn utrymme att skapa

På Triangelns förskola ville man bli bättre på att erbjuda barnen estetiska lärprocesser och valde därför att satsa på skaparverkstäder i de gemensamma utrymmena. — Syftet är att barnen ska få prova olika material och tekniker, att de ska få bekanta sig med olika estetiska uttrycksformer, säger Ingela Cedervall, ateljerista på Triangelns förskola. Brunlera, målarstaffli,…