Publicerat:

Med luppen på verksamheten
för en likvärdig förskola

Bemöter vi alla vårdnadshavare på samma sätt när de hämtar och lämnar barnen? Varför och när uppstår kränkningar? Detta var några av flera tankar och funderingar som pedagogerna på Gubbabackens förskola hade med sig när de gick in i ett projekt med målet att skapa mer likvärdighet i verksamheten. – Kan man inte identifiera problemen… Läs mer

Publicerat:

Utforskar programmering tillsammans med eleverna

Att arbeta med programmering har visat sig ge flera positiva effekter för eleverna på Lindängegrundsärskola. Bland annat lär sig eleverna nya begrepp och de kan vara med och påverka sin egen undervisning. – Vi måste fånga elevernas intresse så det blir roligt och lustfyllt. Och det måste vara tillåtande, säger Jeanette Friberg, lärare på skolan.… Läs mer

Publicerat:

Så pyser du rätt

Pysparagrafen, eller undantagsbestämmelsen som den egentligen heter, har funnits i 19 år. Trots det är det inte alla lärare som vet hur man ska tillämpa eller ens känner till den. – Det ska skapa en jämlikhet, man ska kunna ha en funktionsnedsättning men ändå lyckas, säger Jeanette Lindell, speciallärare och förstelärare på Rönnenskolan. Undantagsbestämmelsen handlar… Läs mer

Publicerat:

Olika lärmiljöer lockar fram det 100-språkiga barnet

Personal på Visans förskola tar avstamp i varje barns individuella behov och vad de vill utforska i sitt lärande när de formar undervisningen. De utgår från övertygelsen att barn har 100 språk och att det talade språket endast är ett sätt att kommunicera. Därför använder de sig av olika miljöer och material för att locka… Läs mer

Publicerat:

Flerspråkigt studiestöd hjälper elever

För elever som inte har svenska som sitt modersmål kan språket hindra inlärningen i skolan. Studiestödet Tell kan hjälpa elever att dra nytta av sin flerspråkighet genom att exempelvis lösa en uppgift på sitt modersmål först och sedan skriva det på svenska. – Eleverna har upptäckt att de kan mycket mer än de trodde, säger… Läs mer

Publicerat:

Förskolebarn filmatiserade egen saga

Under våren har avdelningen Tigern på Bokens förskola gjort film. Tanken med projektet var bland annat att skapa ett forum där barnens skapande får ta plats och att stärka barnens kommunikation. Projektet avslutades med en stor filmfestival. – Detta har stärkt barngruppen, säger Gunilla Håkansson, förskollärare. Det har varit filmfestival på Panora med såväl utrullad… Läs mer

Publicerat:

Från baracker till bibliotek i världsklass på ett år

Att arbeta tillsammans med arbetslagen både lång- och kortsiktigt och att ha rektorns och ledningens stöd. Det tror Lisa Hamfors, skolbibliotekarie på Tingdammsskolan, är några av framgångsfaktorerna som gör att skolan har ett bibliotek i världsklass. På ett år har Malmö stad gått från fyra till tio skolbibliotek som fått utmärkelsen skolbibliotek i världsklass. Ett… Läs mer