Publicerat:

Barnen ska äga sin utbildning

Eleverna ska känna sig sedda och delaktiga i sin utbildning varje dag. Det är Louise Lindgrens mål. Hon jobbar som förstelärare i årskurs 4 på Geijerskolan och tycker att elevinflytande är jätteviktigt. Varje morgon hälsar Louise Lindgren sina elever välkomna till skolan. Var och en. Det får inte bli någon slentrianhälsning utan alla ska bli… Läs mer

Publicerat:

De arbetar tematiskt kring Harry Potter-boken

En gång i veckan förvandlas Möllevångsskolan till Hogwarts. Ni vet – skolan för häxkonster och trolldom där Harry Potter går. Det som började som högläsning av den första Harry Potter-boken har utvecklats till mycket mer. Förutom läsupplevelsen skapar barnen gemensamma referensramar, utvecklar sina föreställningsvärldar och förbättrar sin språkutveckling. I årskurs 4 på Möllevångsskolan har barnen… Läs mer

Publicerat:

”Barn måste få lov att utvecklas till vilka de är”

Att arbeta för allas lika värde kräver kunskap kring våra olikheter. Det menar Andreas Sjöberg, kurator på Ribersborgsskolan, som går utbildningen till den HBTQ-certifiering som elevhälsan på Malmö stads grundskolor genomgår just nu. – Vi vuxna måste vara trygga i HBTQ-frågorna inför barnen om vi kräver att barnen ska vara trygga i det. Elevhälsan på… Läs mer

Publicerat:

På Österportskolan får kulturen ta plats

På Österportskolan tas kulturen på allvar. Skolan har fem kulturombud. Det kan jämföras med gängse norm – som brukar vara ett ombud per skola. – Jag förstår inte hur ett ensamt kulturombud skulle hinna med allting, de måste ju slita ihjäl sig, säger Ann Gitt Larsson, musiklärare på Österportskolan. Varje månad har de fem kulturombuden… Läs mer

Publicerat:

”IT-snillet” med koll på skolans digitalisering

Digitalisering av skolan är viktigt. Det anser Magnus Hemborg, IT-pedagog, på Lorensborgsskolan som är en av flera Malmöskolor som jobbar intensivt med DSOM (Digital Schools of Malmö). – Jag tror det är jätteviktigt, men man får aldrig glömma bort att det är barnens lärande som är det viktigaste. I expeditionen på Lorensborgsskolan hänger foton på… Läs mer

Publicerat:

"Det finns en otrolig makt i hur vi pratar med barn"

När Lindängehus förskola, Almviksgårdens förskola och Operans förskola skulle välja ämne för sin jämställdhetsanalys ville de att alla pedagoger skulle involveras i processen. Därför valde de att titta på hur kommunikationen ser ut på förskolorna ur ett jämställdhetsperspektiv. – Det finns en sån otrolig makt i hur vi pratar med barn, därför måste vi tänka… Läs mer

Publicerat:

Många skolor tar hjälp av seniora medarbetare

Britt-Inger Ahlström har arbetat som mellanstadielärare i större delen av sitt liv. Efter alla år som yrkesverksam i bland annat Södertälje, Malmö och Svedala har hon samlat på sig erfarenheter som nyutexaminerade lärare bara kan drömma om. Därför bestämde Britt-Inger Ahlström sig för att engagera sig som “senior medarbetare”. Seniorerna är legitimerade lärare och skolledare… Läs mer