Vill att böckernas berättelser
flyttar ut i leken
– Att träda in i högläsningens värld, i böckerna och berättelsernas värld, handlar om identitet, tillhörighet, igenkänning.
Redaktör Pedagog Malmö
– Att träda in i högläsningens värld, i böckerna och berättelsernas värld, handlar om identitet, tillhörighet, igenkänning.
Humanisteleverna på Malmö Latinskola går på arbetsplats- och studiebesök.
En arbetsgrupp för skolans HBTQ-arbete ska göra skolan till en frizon där alla kan vara sig själva och känna sig trygga.
Att skapa möten med barn som bidrar till en känsla av uttrycksfrihet, det är målet för Karin Wiknertz och Elin Kattler.
Här utbildas all personal för att få fördjupad kunskap och verktyg för att kunna hantera hedersrelaterat förtryck.
Genom musik och rörelse får sagorna liv under högläsningen på Kullabäckens förskola.
– Det är ett otroligt språkutvecklande arbetssätt, säger Kristin Quist, lärare på skolan.
Animatör blåser liv i förskolebarnens teckningar genom en filmduk – en del i ett projekt att göra barns röster hörda.
Pontus Källström tycker det är viktigt att utmana normer och bryta strukturer redan under förskoleåren.
Genom olika aktivitetszoner på gården med tydlig koppling till läroplanen vill man på Sofielunds förskola bli mer aktiva pedagoger tillsammans med barnen utomhus. – När vi har haft barnråd och frågar barnen vad vi vuxna gör utomhus svarar de ’pratar med varandra’. Vi behöver strukturera oss för att säkerställa att vi erbjuder barnen det de…
Händelser som ligger långt ifrån elevens egen verklighet kan vara svårt att skapa engagemang för. Därför försöker Heléne Nyrén, lärare på Oxievångsskolan, ofta koppla dåtidens händelser till nutidens skeenden. – Det är fantastiskt att vara SO-lärare, att gå ut och in ur historien. Allt jag gör i undervisningen kan jag koppla till aktuella händelser. Den…
Vilka högtider lyfts fram, vilka lyfts inte fram och varför? Det var frågor som ledde till att Bastionens förskola tog ett helhetsgrepp på sitt traditionsarbete. För att tydliggöra för dem själva men också för att bättre förankra arbetet i läroplanen. Det har gett effekter inte bara i undervisningen utan också bland personalen. – Plötsligt blev…