Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Ett år sedan omställningen till distans

Det är fredag och dags att titta igenom veckans nyheter och händelser inom förskole- och skolvärlden. – Gymnasieskolan ställde om på ett närmast explosionsartat sätt. Till en början handlade mycket om de tekniska lösningarna. Med tiden kom de pedagogiska frågorna kring undervisning i ett digitalt klassrum att stå mer i fokus. Det säger Ola Holmström,…

Publicerat:

Det stora kalaset – som uteblev

Året då inget blev som någon hade tänkt sig. Festligheter och arrangemang ställdes in. Som ett sätt att bearbeta alla känslor under detta märkliga år drog fritidshemmet på Geijerskolan igång bildprojektet ”Det stora kalaset”. – Vi kunde behandla en nutida företeelse och samtidigt arbeta med värdegrund som vi alltid har fokus på, säger Rebecka Ryberg…

Publicerat:

Fokus på social närvaro trots distans

När pandemin slog till våren 2020 var det många lärare som från en dag till en annan fick övergå till distans- eller hybridundervisning. Med hjälp av fortbildning ska lärarna på Heleneholms gymnasium nu vässa sin undervisning som sker på distans. – Den sociala närvaron är jätteviktig. Eleverna blir uttråkade när de sitter framför en skärm…

Publicerat:

Krille krokodil hjälper barnen reflektera

Genom krokodilen Krille och hans vänner tar pedagogerna och barnen på Lillstjärnans förskola sig an sina utvecklingsområden och läroplanens olika mål. Det är också Krille som hjälper barnen genom reflektionsarbetet. – Vi skapar reflektionsmiljöer där barnen gärna vistas och leker, säger Jill Ekman, förskollärare. Krille krokodil läser barnen på Lillstjärnans förskola om i boken ”Vad…

Publicerat:

Inskolning blir ute-skolning

Att skola in på förskola innebär många känslor och intryck för både barn och vårdnadshavare. Att dessutom göra det under en pandemi innebär om möjligt ännu fler tankar. På Gröna dockans förskola har man anpassat inskolningsrutinerna på grund av den rådande situationen. – Vi möter en hel del frågor och oro kring hur vi jobbar…

Publicerat:

Fler detaljer när förskolebarn reflekterar digitalt

För att barnen bättre ska se sitt lärande använder sig Diamantens förskola av digitala verktyg vid reflektionstimmarna. Bland annat skriver de en blogg tillsammans med barnen som blivit väldigt uppskattad. – Vi ser att barnen utvecklar sin digitala kompetens och att de språkar mer med varandra. Det har blivit mer samtal mellan barnen än att…