Gå direkt till innehållet

Publicerat:

ÄDK ger fokus på det bästa lärandet

Ämnesdidaktiskt kollegium (ÄDK) skapar en medvetenhet och utveckling av pedagogernas undervisning och deras roll som lärare. – Detta är inget projekt eller lyft – det är ett förhållningssätt, säger Katarina Håkansson, förstelärare i svenska och SO på Ribersborgsskolan. För fyra år sedan startade Ribersborgsskolan och Mellanhedsskolan ett samarbete genom ÄDK. Det är inspirerat av Learning…

Publicerat:

IKT-ambassadörer bistår klasskamrater och lärare

På Videdalsskolan utbildas elever till IKT-ambassadörer för att vara behjälpliga klasskamrater och lärare i lättare tekniska frågor. Initiativet har lett till att elever känner stolthet och ansvar och att IKT-pedagog Johan Magnusson får hjälp att lösa mindre IT- och datorproblem. – Att eleverna känner att de kan hjälpa till tror jag höjer motivationen. På så…

Publicerat:

Högstadieskolor får bedriva distansundervisning

Det är dags för årets första ”Det snackas om” och det fortsätter att gå i coronas tecken även i år. På torsdagen kom beskedet från utbildningsminister Anna Ekström (S) att högstadieskolor ska ges möjlighet att bedriva fjärrundervisning när skolorna börjar för att minska smittspridningen. – Skolan är uppbyggd för att bedrivas i skollokaler, men vi…

Publicerat:

Video på distans blev nyckeln till språket

Hur går man som lärare tillväga för att distansundervisa elever som varken kan läsa eller skriva, och som du dessutom aldrig träffat? Det ställdes sfi-läraren Annika Ersson inför i våras när hon tog över en klass med elever som var alldeles i början av sin litteracitetsutveckling. — Program där du behöver logga in med ett…

Publicerat:

Hon jobbar för ett kommunikativt klassrum

Skolans strukturerade arbete med genrepedagogik och cirkelmodellen stöttar nyanlända elever i språkutvecklingen och till att våga. — Jag vill inte ha tysta elever, de ska våga använda språket, säger Johanna Gjermundsen som är lärare i förberedelseklass årskurs 3-7 på Kroksbäcksskolan. Prat och ”tjatter” under en lektion kanske inte är önskvärt i alla klassrum. Men i…

Publicerat:

Ger eleverna verktyg för att bättre uttrycka sin kunskap

Kroksbäcksskolans arbete med genrepedagogik har varit tungt bidragande till elevernas förbättrade resultat och utveckling. Det menar Anna Schylander, förstelärare och specialpedagog, som varit en av de drivande pedagogerna i arbetet med att implementera genrepedagogik. — Eleverna har ett rikare ordförråd och kan använda språket på ett mer nyanserat sätt, säger hon. Kroksbäcksskolan har arbetat enligt…