Publicerat:

Matematik med ett dynamiskt mindset

Jo Boalers senaste alster, översatt till svenska, är Matematik med dynamisk mindset – hur du frigör dina elevers potential. Boken är en mycket bra inspirationskälla för den som vill utveckla sin matematikundervisning mot ett mer problembaserat arbetssätt och väcka intresset för och lusten att lära matematik hos eleverna. För er som läst hennes tidigare bok,… Läs mer

Publicerat:

Varierad undervisning i matematik

Något som det talas mycket om är att vi lärare måste variera vår undervisning i matematik för att eleverna ska få möjlighet att träna och utveckla alla förmågor. Detta är också något som det trycks mycket på i våra styrdokument.  Skolinspektionens senaste rapport ”Senare matematik i gymnasieskolan (Matematik 3c)” som publicerades i november förra året… Läs mer

Publicerat:

Ny matematikutvecklare på PI

  Mitt namn är Sandra Straumits och jag är ny matematikutvecklare på Pedagogisk Inspiration Malmö. Mitt fokusområde kommer främst att vara mot gymnasieskolan och Komvux, men kan även bli inriktat mot grundskolan. Problemlösning, laborativ- och undersökande matematik, där eleverna själva får komma fram till och upptäcka samband är två saker som ligger mig varmt om hjärtat.… Läs mer

Publicerat:

Inspirationskväll med SYD-SMaL och Malmö Högskola

I veckan bjöd SYD-SMaL tillsammans med Malmö högskola in till en inspirationskväll med Esperanza Salazar från Backaskolan i Lund. Vi fick en inblick i hur en matteverkstad kan vara inredd och uppbyggd. Esperanza berättade på ett väldigt inspirerande sätt om sitt arbete i matteverkstaden. Hur hon genom estetiska uttrycksformer låter barnen skapa, förändra, se och… Läs mer

Publicerat:

Ny matematikutvecklare på PI

Carina Bognäs heter jag och är ny matematikutvecklare på PI. Mitt fokusområde kommer först och främst att vara riktat mot förskolan. Där jag bland annat vill arbeta för att synliggöra matematiken i vardagen samt utveckla de pedagogiska miljöerna utifrån ett matematiskt perspektiv. Jag har erfarenhet från både förskolan och förskoleklass samt som lärare i årskurs… Läs mer

Publicerat:

Avslutning på Matematiklyftet för förskola

Torsdagen den 1 december var det dags för de 11 deltagarna i Matematiklyftet för förskola att ha sin avslutning. På avslutningen presenterade varje deltagare ett arbete, med fokus på matematik, som genomförts på den egna förskolan. Det kunde till exempel vara ett temaarbete där pedagogen genom att sätta på sig sina ”matteglasögon” kunde lyfta matematiken… Läs mer

Publicerat:

Västraskolan på Cool Minds

Matteutvecklarna, Maria och Nafi tillsammans med de två lärarna, Sven-Olof och Terttu, tog två fjärde klasser med sig till Cool Minds. Där fick de lära sig att programmera ett spel i Scratch vilket var introduktionen till att programmera en App. Under en del av lektionen blev eleverna guidade av Mårten och Jakob på Cool Minds.… Läs mer