Publicerat:

Problem med mejlen - löst

Servern rullar på fint men istället fick vi problem med mejlutskick vid kontoregistrering och biljettutskick. Vi är mycket ledsna för all nertid. All tid ni lagt på att försöka boka biljetter. Nu ska allt vara igång igen. Det finns gott om biljetter kvar till alla föreläsningar. Har du inte innan kl 15.00 fått mejl ang biljetter eller kontoregistrering… Läs mer

Publicerat:

“Hur lång tid ska digitaliseringen av skolan få ta?”

Intryck från konferensen Framtidens Lärande 2015. Några av guldtrappans finalistkommuner hävdar, som så många andra, att IT i skolan idag blivit en ickefråga. Det finns inget om att diskutera, vi är redan där. Peter Parnes (Professor vid Luleå tekniska universitet) säger att detta ändå är en fråga han stöter på ofta. Frågan är varför? ”Hur… Läs mer

Publicerat:

Kreativ teknik i klassrummet!

Sju Malmöskolor och Pedagogisk Inspiration Malmö kommer under vårterminen att delta i projektet CTC – Creative Technologies in the Classroom. CTC är ett projekt som drivs av STPLN och Arduino verkstad med pengar från Allmänna arvsfonden. CTC är en samarbetsbaserad lärandeplattform gjord för skolor som vill integrera ny teknik i sin befintliga teknikundervisning. Eleverna uppmuntras… Läs mer

Publicerat:

Vill du lära dig programmera tillsammans med dina elever?

I ett projekt som sträcker sig över 18 veckor kommer 6 klasser från åk 6 tom gymnasiet att få lära sig att programmera. Vill du vara med? Inga förkunskaper behövs, bara nyfikenhet. STPLN har i samarbete med Arduino Verkstad sökt och fått finansiering för ett projekt som heter Kreatech för att tillgängliggöra CTC – Creative Technologies… Läs mer

Publicerat:

Framtidens lärande - nästa steg

Skolans mål kan inte uppfyllas utan IT; så inleder Peter Becker, DiU, konferensen Framtidens lärande den 14 april 2014. En konferens med underrubriken Nästa steg. Han konstaterar samtidigt att IT inte automatiskt är svaret på alla frågor, lösningen på alla problem. Vi måste definiera de sätt som digitala möjligheter bäst stöttar våra elever i deras… Läs mer