Gå direkt till innehållet

Rektor på Mellersta Förstadsskolan sedan juli 2019 då skolan nystartade. Var tidigare rektor på Rörsjöskolan-Zenith, juni 2016 - juni 2019.

Antal inlägg: 13

Den största vinsten - systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 6

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

Den klarblå himlen, de vajande småbåtarna vid bryggan och solen som gör det svårt att inte kisa påminner om en sommar som inte är här än på några månader. Solens skarpa reflexer i den decimeterdjupa snön och den glittrande vikens vatten gör dock känslan av ett djupt andetag minst lika stärkande. Vi har just klivit…

En början och ett avslut – systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 5

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

Det gör ont när knoppar brister, skaldade Karin Boye, och aldrig har det väl gjort så ont som just denna vår. Aldrig kunde vi väl föreställa oss för tio månader sedan att vi skulle avsluta läsåret mitt under en pandemi som förändrat hur vi har behövt anpassa skoldag och undervisning, med att möta befogad oro…

Från oss alla till er alla - Systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 4

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

Tipp tapp tipp tapp…det är inte bara de små tomtarna som tippar ut ur 2019, utan även vi på Mellersta Förstadsskolan. När midnatt råder och det är tyst i huset finner vi ro att även i bloggen knyta ihop säcken och delge några tillbakablickar från vår allra första termin. I augusti stod vi på perrongen…

Förändringsledning i praktiken – Systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 3

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

I moderna organisationer är kulturbygge något man tar aktivt fokus på. I vår värld betyder det att vi behöver göra medvetna val kring hur vi långsiktigt bygger en skolkultur. Skolkulturen är något som så småningom ”sitter i väggarna” och bärs upp av alla oss som är verksamma på vår skola. Det betyder att vi måste…

SKA vi baka pizza eller koka soppa? -Systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 1

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

Träplankorna på golven var ljusgult sidenmatta och så mjuka att det var frestande att ta av sig skorna såhär i början av augusti och gå barfota i skolledarkorridoren. De höga spröjsade fönsterna tornade upp sig och spred ljus i varje rum och i korridorerna med det gamla schackrutiga golvet som en trygg bas som snart…

Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken - vi SKA göra det tillsammans!

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

Vad passar väl bättre denna årets första dag än att presentera en liten tillbakablick i form av en filmad, om än väldigt kort och komprimerad, presentation av hur det en gång började  för ganska exakt 2,5 år sedan. Den 29 november höll vi, utifrån att vi nominerats av skolledare på andra skolor i Malmö, en…

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 14)

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

“Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå, så länge solen den glittrar på böljan den blå” så tar vi varje chans att fortsätta utveckla vårt systematiska kvalitetsarbete genom nya grepp. Den här gången tar vi färjan från Landskrona över till Ven för att tillsammans med all personal cykla i SKA-hjulets tecken för…

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 12)

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

Vi har inlett vår translanguagingprocess, gjort en omstart av vårt lässtrategiprojekt, fortsatt arbetet med språkutvecklande studiecirklar och även arbetat vidare med våra övriga utvecklingsprocesser. Men detta inlägg kommer framförallt att fokusera på hur vi skapar gemensamma målbilder att förhålla oss till i syfte att skapa och bibehålla samsyn och gemensamt fokus när ledarskapet för våra…

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 10)

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

När nu året går mot sitt slut och vi knyter ihop säcken för denna termin återstår att utvärdera våra systematiska insatser med språkutvecklande arbete och undersöka om vårt lässtrategiprojekt (LSP) hunnit ge några mätbara avtryck gällande elevernas läsförståelse. Men först bjuder vi på en traditionsenlig tillbakablick, nämligen till fortbildningsdagen den 24 november då vårt systematiska…

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 7)

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

När höstlöven som bäst virvlar för vinden gör lovet sin entré vilket innebär ett något lägre tempo i vår arbetsvardag och tid för ytterligare ett inlägg där vi tänker backa bandet lite och sätta in vårt språkutvecklande arbete i ett större sammanhang. Vi kommer därför att berätta mer om Rörsjöskolan-Zeniths gemensamma pedagogiska inriktning som från…

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 4)

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

När vi nu har hållit dig på sträckbänken ett inlägg extra känner vi att det är dags att återkoppla till det utlovade återbesöket av Skolinspektionen, hur vi arbetade fram en gemensam plan för både lärande och stödstrukturer samt hur vi lyfter och kommer att lyfta fram de olika delarna i denna plan i ett systematiskt…

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 2)

Publicerat: Skribent: Nina Svensson

Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga. (Lgr -11, kap. 1) Under läsåret 16/17 fick vi anledning att genomlysa flera delar av verksamheten grundligt då vi i september, fem veckor…