Publicerat:

Förändringsledning i praktiken – Systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 3

I moderna organisationer är kulturbygge något man tar aktivt fokus på. I vår värld betyder det att vi behöver göra medvetna val kring hur vi långsiktigt bygger en skolkultur. Skolkulturen är något som så småningom ”sitter i väggarna” och bärs upp av alla oss som är verksamma på vår skola. Det betyder att vi måste… Läs mer

Publicerat:

SKA vi baka pizza eller koka soppa? -Systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 1

Träplankorna på golven var ljusgult sidenmatta och så mjuka att det var frestande att ta av sig skorna såhär i början av augusti och gå barfota i skolledarkorridoren. De höga spröjsade fönsterna tornade upp sig och spred ljus i varje rum och i korridorerna med det gamla schackrutiga golvet som en trygg bas som snart… Läs mer

Publicerat:

Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken - vi SKA göra det tillsammans!

Vad passar väl bättre denna årets första dag än att presentera en liten tillbakablick i form av en filmad, om än väldigt kort och komprimerad, presentation av hur det en gång började  för ganska exakt 2,5 år sedan. Den 29 november höll vi, utifrån att vi nominerats av skolledare på andra skolor i Malmö, en… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 14)

“Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå, så länge solen den glittrar på böljan den blå” så tar vi varje chans att fortsätta utveckla vårt systematiska kvalitetsarbete genom nya grepp. Den här gången tar vi färjan från Landskrona över till Ven för att tillsammans med all personal cykla i SKA-hjulets tecken för… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 12)

Vi har inlett vår translanguagingprocess, gjort en omstart av vårt lässtrategiprojekt, fortsatt arbetet med språkutvecklande studiecirklar och även arbetat vidare med våra övriga utvecklingsprocesser. Men detta inlägg kommer framförallt att fokusera på hur vi skapar gemensamma målbilder att förhålla oss till i syfte att skapa och bibehålla samsyn och gemensamt fokus när ledarskapet för våra… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 10)

När nu året går mot sitt slut och vi knyter ihop säcken för denna termin återstår att utvärdera våra systematiska insatser med språkutvecklande arbete och undersöka om vårt lässtrategiprojekt (LSP) hunnit ge några mätbara avtryck gällande elevernas läsförståelse. Men först bjuder vi på en traditionsenlig tillbakablick, nämligen till fortbildningsdagen den 24 november då vårt systematiska… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 7)

När höstlöven som bäst virvlar för vinden gör lovet sin entré vilket innebär ett något lägre tempo i vår arbetsvardag och tid för ytterligare ett inlägg där vi tänker backa bandet lite och sätta in vårt språkutvecklande arbete i ett större sammanhang. Vi kommer därför att berätta mer om Rörsjöskolan-Zeniths gemensamma pedagogiska inriktning som från… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 4)

När vi nu har hållit dig på sträckbänken ett inlägg extra känner vi att det är dags att återkoppla till det utlovade återbesöket av Skolinspektionen, hur vi arbetade fram en gemensam plan för både lärande och stödstrukturer samt hur vi lyfter och kommer att lyfta fram de olika delarna i denna plan i ett systematiskt… Läs mer