Graf från SKLs LIKA-utvärdering.

Publicerat:

MIK-nyhetsbrevet vecka 5: MIK-resurser, veckobrevstips och LIKA-utvärderingen

Innan jag slutar inom skolans värld och går vidare till biblioteksvärlden så passar jag på att köra ett uppsamlingsheat i detta sista MIK-nyhetsbrevet för mig på Pedagog Malmö. Finns det kanske någon som vill ta över stafettpinnen? I vilket fall tackar jag för mig och hoppas att ni har fått ut något av dessa veckoliga… Läs mer

Poster med ett barn som drar en släde med böcker på.

Publicerat:

MIK-nyhetsbrevet vecka 50: Söktrender, kreativt berättande, mängder av lärresurser och memifierad dubbelgångare

Så här mitt i betyg- och bedömningstider kommer så ett nytt nyhetsbrev, förra veckans utgick av diverse anledningar. Söktrender i Sverige 2019 I slutet av varje år brukar Google presentera årets trendande sökträffar. Vad googlar egentligen svenskar på? Kanske går det att också att genomföra det här lite som ett nutidstest/quiz med eleverna. Låt de… Läs mer

Publicerat:

MIK-nyhetsbrevet vecka 48: Batman som Catwoman, finsk pornografi, danskt läromedel och en-till-en

Hur skapas genus i datorspel? I många datorspel så blir det väldigt tydligt att män och kvinnor skildras och porträtteras på olika sätt vilket illustreras tydligt i nedanstående klipp när någon har bytt plats på Batman och Catwoman i spelet Arkham Knight. Titta gärna på klippet och diskutera varför Batman och Catwomans beteende och rörelsemönster… Läs mer

Publicerat:

MIK-nyhetsbrevet vecka 47: Ungas bristande källkritiska förmåga, gamerhundmänniskor, digitala lärplattformar och våldsskildringar

Ny vecka och nytt nyhetsbrev med ackumulerade länkar och nyheter från mitt sociala medier-flöde som kanske kan vara av intresse för andra. Hur duktiga är ungdomar på källkritik/utvärdera misinformation En ny studie från Stanford konstaterar att ungdomar är dåliga på att bedöma och utvärdera misinformation på nätet. 3446 amerikanska gymnasieelever digitala källkritikskunnighet (digital literacy) undersöktes:… Läs mer

Pixlad aubergine-emoji

Publicerat:

Är en aubergin alltid en grönsak? ¯\_(ツ)_/¯

Detta är en omarbetat och uppdaterat inlägg som tidigare publicerats av mig på Pedagog Trelleborg men som jag tyckte kunde vara värt att återbesöka. “Symbolerna, bland annat i form av en aubergine eller en squash med droppar efteråt, har inte heller de en klar och tydlig sexuell inriktning”, skrev tingsrätten som samtidigt konstaterade att mannens… Läs mer

Höstskog i motljus

Publicerat:

MIK-nyhetsbrevet vecka 46: Filmanalys och Staffanstorp, skolbibliotekskonferens och lite gott och blandat

Efter en veckas lovuppehåll och en veckas ofrivilligt VAB-och-för-mycket-annat-jobb-uppehåll drar vi igång igen med en liten sammanställning kring mer eller mindre intressanta notiser som kan vara relevanta ur en MIK-aspekt. Förhoppningsvis kan man hitta något uppslag eller tips som inspirerar eller lockar till vidareläsning eller MIK-arbete i klassrummet. Staffanstorp och filmanalys Få av er har… Läs mer

Poster som säger For greater knowledge on more subjects use your library often!

Publicerat:

MIK-nyhetsbrevet vecka 43: Gammal skåpmat, skolans källkritiksundervisning, bibliotek och bildberättande

Ja, då var det dags för en ny upplaga av mitt nyhetsbrev med diverse notiser och uppslag relaterade till det breda MIK-begreppet på något sätt. Denna upplaga blir lite av en skåprensning då det har blivit hög tid att försöka städa ut och rensa lite i de digitala lådorna. Delar av innehållet kommer således vara… Läs mer

BIld på svamp

Publicerat:

MIK-nyhetsbrevet vecka 42: Geografiverktyg, internetstatistik, subversiva SÄPO och mycket annat

Ny vecka, nytt nyhetsbrev och ännu ingen rätsida på publiceringsdag. Vi får se om lärarnas höstlov kan knuffa nyhetsbrevet till sin rättmätiga veckodag igen. Under veckan hann jag besöka SETT-mässan en dag där kanske framförallt Susanne Kjällanders föreläsning om förskolans digitalisering och Lantmäteriets nya karttjänst för skolan var av intresse. Lantmäteriets Geoskola Lantmäteriets nya skoltjänst… Läs mer