Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 1

Dags att avslöja vilket blogginlägg eller artikel på Pedagog Malmö som blev mest läst under läsåret som har gått. Inlägget “Vågar du bryta en norm?” slog inte bara publikrekord. Det slog också rekord i antal kommentarer – inte bara enbart positiva. I texten, som är skriven av Marika Johansson, utmanas läsaren till att göra ett… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 2

Nu närmar sig upplösningen. Vilken artikel eller blogginlägg har fått flest läsare under läsåret som har gått? På plats nummer två hittar vi ett blogginlägg från logoped Ida Rosqvist som handlar om språkstörning. Inlägget skrevs på den internationella dagen för att uppmärksamma språkstörning. I inlägget beskriver Ida Rosqvist vad en språkstörning egentligen är för något… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 3

Sommarens nedräkning går in på topp tre över de mest lästa artiklarna och blogginläggen från läsåret som har gått. På plats nummer tre hittar vi en artikel om leksaker som plötsligt vaknade till liv under natten. När barnen på Ulricedals förskola kom till avdelningen på morgonen möttes de av spår av dinosaurier på golvet och… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 4

I sommarens nedräkning av läsårets mest lästa artiklar och blogginlägg på Pedagog Malmö har vi nu kommit till fjärdeplatsen. Där hittar vi ett inlägg av Malmö latinskolas ledning som skriver om att skapa förutsättningar för en mer tillgänglig undervisning och ett större ansvarstagande hos eleverna – ett tydligt ramverk kallat basundervisning. ”Hösten 2017 satt vi… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 5

På topplistan över läsårets mest lästa artiklar och blogginlägg på Pedagog Malmö är det nu dags för plats nummer 5. Där hittar vi Karin Alnerviks blogginlägg om sin roll som forskare på Pedagogisk Inspiration i Malmö. Så här skriver hon om förändringsarbetet inom förskolan i Malmö: ”Min erfarenhet är att förändringen inte kan pratas fram… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 6

Nedräkningen över läsårets mest lästa artiklar och blogginlägg på Pedagog Malmö går vidare – nu har vi kommit till sjätteplatsen. Där hittar vi ett blogginlägg av Cristina Nordman, där hon skriver om stödmaterial för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och särskilt begreppet stöttning: ”Det handlar om att hitta en tillfällig, strategisk och framåtsyftande anpassning som eleven… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr. 7

Nedräkningen över läsårets mest lästa artiklar och blogginlägg på Pedagog Malmö fortsätter – idag har turen kommit till sjundeplatsen. Ida Rosqvist resonerar kring hur en uppsjö av intryck kan ställa till problem för elever med neuropsykiatriska funktionsförändringar. Bildstöd kan vara utmärkt, men för många bilder kanske gör att eleven inte ser skogen för alla träd.… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr. 8

Sommarlovet knackar på dörren, men Pedagog Malmö tar inte ut all semester på en gång. Denna vecka börjar en nedräkning av läsårets mes lästa artiklar och blogginlägg. Varje tisdag kommer det att dyka upp en nygammal text Först ut – och på åttonde plats – är ett blogginlägg från Per Dahlbeck, där han funderar på… Läs mer