Gå direkt till innehållet

iPad i förskolan på Ribersborg

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

I Västra Innerstadens stadsdel har man denna termin påbörjat ett projekt där man ska utforska de pedagogiska möjligheterna med iPad i förskolan.  För att samla och dela de erfarenheter man gör, ska några av pedagogerna skriva i bloggen ”iPad i förskolan” på Pedagog Malmö. Det finns fem iPads på MarieHage förskola och fem på Ribersborgs…

Strömmande spelfilmer via SELMA

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

I den här uppdaterade foldern presenteras CPIs kraftigt utökade utbud av strömmande spelfilmer. De inbäddade länkarna i PDF:n tar dig direkt till varje films post i mediekatalogen SELMA. För en del av titlarna finns även möjligheten att klicka dig fram till filmhandledningar från bl.a. Svenska Filminstitutet.    

Dammar på skolgården - en vägledning

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Ett av de mest genomgripande sätten som man kan förändra en skolgårds utseende på, är genom att skapa en damm. Baserad på egna erfarenheter har Malmö Naturskola tagit fram en vägledning för pedagoger som funderar på att skapa ett vatten på skolgården… Även en liten damm förändrar livsvillkoren för en mängd olika organismer på ett…

Förintelsen / strömmande media via SELMA

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Här finns en uppdaterad presentation av CPIs strömmande filmresurser med koppling till Förintelsen. Nytt för 2012 är AutoImages omtalade Malmödokumentären, Hoppets Hamn. De inbäddade länkarna i PDF:n tar dig direkt till varje films post i mediekatalogen SELMA.    

Röd matta för svensk skola inför det 21:a århundradet

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

”En skola för det 21:a århundradet” var rubriken för Pedagogisk Mötesplats* hos nya Malmö Latinskola  den  21 februari. Föreläsare var Hans Renman, f.d. rektor för den kommunala gymnasieskolan Young Business Creatives (YBC) i Nacka kommun. Idag driver han företaget TänkOM. Hans Renman menar att svensk skola och skolutveckling idag har en röd matta utrullad framför…

Ny upphovsrättsguide för lärare om bilder

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Kolla Källan, Skolverket har uppdaterat sin guide för lärare om upphovsrätt kring bilder. Sidan ger många bra konkreta exempel för hur man får använda bilder och inte får använda bilder: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kolla_kallan/upphovsratt/lararguider/bilder-1.155130 – – – Här hittar du Pedagog Malmös länksamling över bildbanker: http://www.delicious.com/stacks/view/SK0330

Matteord & glogsters i ett eTwinning-projekt

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Det var förra läsåret som Petra Gunnarsson och Marie Müller på Sofielundsskolan hade en klass i år 5 tillsammans. På ett av skolans personalmöten berättade skolledaren Marie Wesén om sina erfarenheter från eTwinning-projekt. Ännu mer berättade den inbjudna eTwinning-ambassadören Annie Bergh, som är lärare på Kungshögsskolan i Oxie. Petra & Marie får ett eTwinning-projekt ihop….

Matteord & glogsters i ett eTwinning-projekt

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Det var förra läsåret som Petra Gunnarsson och Marie Müller på Sofielundsskolan hade en klass i år 5 tillsammans. På ett av skolans personalmöten berättade skolledaren Marie Wesén om sina erfarenheter från eTwinning-projekt. Ännu mer berättade den inbjudna eTwinning-ambassadören Annie Bergh, som är lärare på Kungshögsskolan i Oxie. Petra & Marie tyckte att det lät…

Det snackas om "The Flipped Classrum" ...

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

…  – det omvända klassrummet. Det handlar om lärare som vänder på sin metodik och på elevernas tillvaro. Istället för att eleverna sitter hemma och jobbar på sitt skolarbete sitter de hemma och lyssnar på videoföreläsningar med sina lärare, och istället för att sitta i skolan och lyssna på föreläsningar arbetar de med sina skoluppgifter…

Äntligen! Nu är Hermodsdalsskolan också med på banan!

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Den 14 november 2011 var det äntligen dags för eleverna i år 7 på Hermodsdalsskolan att  hämta ut sina 1-1-datorer. Bara i skolan eller också hemma? Efter mycket funderande hade vi bestämt oss för att 7:orna skulle få disponera datorerna även utanför skolan. Initialt hade planen nämligen varit att vi med tanke på riskerna för rån…

Helhetsgrepp på skönlitteraturen

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Läsning av skönlitteratur i de lägre årskurserna – det är väl mest lästräning? Kan man analysera skönlitterära texter med försteklassare? Javisst, säger Karin Andersson, lärare på Kirsebergsskolan, där de yngre eleverna jobbat tematiskt med Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Under hösten har samtliga elever i klass 1-3 läst boken och därefter sett Olle Hellboms filmatisering från…

Elevers delaktighet i den individuella utvecklingsplanen

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Att göra elever delaktiga i sina IUP och utvecklingssamtal på en skola är en lång process. På Mellanhedsskolan i Malmö började en sådan 2005 i samband med en utbildning för vissa lärare i Västra innerstaden, med Per Måhl. Att avsätta tid, läsa in sig, gå på fortbildningar, arbeta mot gemensamma mål, ha en samordningstjänst i…