Gå direkt till innehållet

Om Skolkompassen Malmö stad

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

    Skolkompassen är namnet på Malmö stads IT-satsning för grund- och gymnasieskolor där syftet är först och främst att öka måluppfyllelsen för våra elever. Skolkompassen ger elever och lärare möjlighet till en gemensam plattform samt redskap för utveckling och förändring av lärmiljön. Skolkompassen är ett samarbete mellan skolan Centrum för Pedagogisk Inspiration (CPI), (f.d….

Skolor i Malmö på prispallen i Webbstjärnans tävling!

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Ingela Clarin och hennes klass 7d på Augustenborgsskolan vann brons för sin webbplats i Webbstjärnanstävling i klassen för grundskola. Prissumman är 5.000 kronor. Läs tidigare artikel om klassens webbplats Expedition Augustenborg  här. Camilla Nilsson och hennes elever i klass BG2b på Pauli Gymnasium vann silver för sin webbplats i Webbstjärnans tävling i klassen för gymnasiet. Prissumman är 7.500 kronor. Läs tidigare artikel om klassens webbplats Malmö…

Pauli Gy: Nominerad webbplats om elevers prognos för Malmö 2058.

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Camilla Nilsson, lärare i svenska och engelska och hennes elever i klass BG2B, Bernadottgymnasiet på Pauli Gymnasium har nominerats till ett av Webbstjärnans priser för sin webbplats Malmö 2058, http://malmo2058.se/. Motivering På webbplatsen berättar elever med hjälp av text, bild och film hur de tror Malmö kommer att se ut när de går i pension år 2058. I…

Augustenborgsskolan: Nominerad webbplats för genreskrivande!

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Ingela Clarin, svensklärare och hennes elever i klass 7 D har nominerats till ett av Webbstjärnans priser för sin webbplats Expedition Augustenborg, http://expeditionaugustenborg.wikispaces.com/. Motivering Eleverna har av läraren fått olika uppdrag att lösa i grupp. Eleverna har sedan fått skriva som sina upplevelser och erfarenheter kring de olika uppdragen. Syftet var att få in genreskrivandet i ett sammanhang…

IT-pedagognavet träffades på Videdalsskolan.

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Onsdagen den 7 april träffades nätverket IT-pedagognavet i Malmö stad. Värd för träffen var Videdalsskolan. Nätverket består av personer som har en IT-pedagogisk funktion på skolor och i stadsdelar i Malmö stad. IT-pedagognavet har funnits i mindre omfattning i ett par år men har nu utökats i samband med 1-1-satsningen i Malmö Stad. Syftet är…

TeachMeet Syd, 31 mars i Malmö

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Se alla bilder från TeachMeet Syd här. Fotograf: Tobias Sonestedt Den 31 mars gick sydsveriges första TeachMeet av stapeln i Malmö. TeachMeet är ett unikt möte om IKT-pedagogik – skapat av pedagoger för pedagoger. Under ett sådant möte delger pedagoger varandra sitt arbete och sina erfarenheter kring media & it i skolan. TeachMeet Syd i…

PIM för skolledare hösten 2010

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Under höstterminen har vi haft två Diplomseminarium för skolledare då 11 skolledare har examinerats på nivå PIM 3. Totalt är 79 skolledare examinerade på nivå 3 i Malmö stad. Se diagram här under. Stapeln för nivå 0 är ganska orörlig. Däremot sjunker staplarna på nivå 1 och 2 medan stapeln för nivå 3 sakta men…

LTIC-sem 2008: Att skriva sig till läsning – i Ystad kommun.

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

26 mars 2008: Arne Trageton, forskare och pedagog från Norge, har utvecklat ett spännande arbetssätt kring skriv- och läsinlärning. Han beskriver det närmare i boken “Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola”. Detta seminarium var en av flera uppföljande träffar sedan Arne Trageton höll seminarium på Pedagogiska Centralen våren 2006. I…

Seminarium 2006: Att skriva sig till läsning. Arne Trageton.

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Den 27 mars 2006 var Arne Trageton var på Pedagogiska centralen (idag Centrum för Pedagogisk Inspiration) för att hålla det första av två sammanhängande seminarier under våren. Arne Trageton är pedagog och lärararutbildare vid högskolan Stord/Haugesund i Norge samt författare till boken “Att skriva sig till läsning” (2003). Förhandsintresset inför seminariet var stort och det dök…