Gå direkt till innehållet

Per Dahlbeck

Jag är universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap vid Fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola och även anställd vid FoU Malmö-utbildning för att utveckla förskoleverksamhet i Malmö stad. Mina huvudsakliga intressen kretsar kring mediepedagogik, estetisk gestaltning, deltagarkultur och barns o ungas lärande om, och erövrande av, det okända.

Antal inlägg: 12

Publicerat:

Barns delaktighet och utforskande; Podd 4

Del fyra av podden BDU handlar om hur de yngsta medborgarna i förskoleåldern kan bjudas in och vara delaktiga i formandet av vår stad. Steffanie Esse från stadsbyggnadskontoret och Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande, samtalar med Per och Ingrid om den utställning som just nu i juni finns i stadshusets foajé. Samtalet kretsar kring alla…

Publicerat:

Rätten att ha en röst som gör skillnad

Ibland misstänker jag att jag har en tendens att förenkla komplexa sammanhang. Det händer inte ofta, men det kan nog hända. Till exempel har jag valt att definiera kvalitet i pedagogisk verksamhet på ett tydligt, och kanske förenklat sätt. Eller vad tycker ni? Om verksamheten leder till att barn, unga såväl som äldre, får komma…

Publicerat:

Barns delaktighet och utforskande; Podd 3

Del tre av podden BDU handlar om estetik och att uttrycka sig estetiskt och balansen mellan enkelhet och komplexitet. Karin Wiknerts och Ulrika Glaser från Kreativt lärcentrum pratar om estetik utifrån sitt kapitel Rummets retorik i en kommande antologi. Under två och halvt år har de i möten med förskolebarn skapat rum för rörelse och…

Två barm ligger på golvet och diskuterar framför en läsplatta

Publicerat:

Konsten att väcka elevens kunskapsbegär

Hur skapar vi en skola som berör och utmanar eleverna? Tillsammans med Pär Widén som är universitetslektor i pedagogik vid Malmö universitet och Fredrik Håkansson, rektor på Backaskolan har jag skrivit ett inlägg i Pedagogiska Magasinet. Andemeningen i är att det kräver en förståelse av lärandet som något komplext. Ett lärande som både innefattar att elever lär sig det…

Publicerat:

Barns delaktighet och utforskande; Podd 2

Del två handlar om vad det kan innebära att bjuda in förskolebarn till att vara delaktiga i stadens utveckling. Per Dahlbeck och Ingrid Bogren från pedagogiska utvecklingsteamet i Norr inom förskoleförvaltningen samtalar med Daniel Johansson och Steffanie Esse som arbetar med stadsutveckling på Stadsbyggnadskontoret. I podden berättar både Staffanie och Daniel att det har varit…

Publicerat:

Barns delaktighet och utforskande; Podd 1

Inom förskoleförvaltningen bedriver de pedagogiska utvecklingsteamen sedan två år tillbaka en fortbildning, BDU – barns delaktighet och utforskande. Fortbildningen är en satsning för kompetensutveckling och är planerad att fortgå i flera år. I denna podd får du möta de tre kursledarna i område Norr; Ida Nordborg, Ingrid Bogren och Per Dahlbeck. I podden samtalar kursledarna…

Barn sitter på golvet och läser i böcker.

Publicerat:

Förskolebarns delaktighet - på riktigt

Jag trivs med att bo och verka i Malmö. Jag känner ofta stolthet över staden. Delvis beror det på att stadens två ledande fotbollslag; Rosengård och Malmö, spelar bra och rolig fotboll, men det finns det som är viktigare. För drygt ett år sedan reagerar jag i ett blogginlägg på att förskolebarn inte är medräknade…

Två barn sitter och leker på en bänk inomhus

Publicerat:

Det komplexa lärandet i förskolan

Under konferensen Framtidens lärande – nu öppnar vi klassrumsdörrarna, som hölls i Stockholm tidigare i år var en av talarna Per Dahlbeck från förskoleförvaltningens pedagogiska utvecklingsteam norr. Fokus för konferensen var frågan om hur forskning kan stärka kvaliteten i skolors arbete för att nå bättre resultat. I denna film diskuterar Per Dahlbeck att lärandet som vi tänker ska…