Publicerat:

Podagog Malmö - Barnens konst fick plats bland de vuxnas verk

Det finns inga gränser för en femårings skapande förmåga. En grupp barn på Dekanens förskola har under hela läsåret arbetat med att först lära sig vad konst är, för att sedan skapa sina egna verk. Podagog Malmö har hälsat på. Femårsgruppen på Dekanens förskola hår gått från att göra skulpturer av återbruksmaterial, till att sy… Läs mer

Publicerat:

Elever bedömer varandra formativt

– Man måste tänka väldigt långsiktigt om man ska lyckas med bedömning för lärande, säger Joakim Ljunggren, förstelärare på Rönnenskolan, som menar att det handlar om det som kallas metakognition: – Innan vi kan bedöma måste vi lära barnen vad formativ bedömning är. John Hatties studie Visible learning 2008 ledde till nytänkande i många skolor.… Läs mer

Publicerat:

Pedagogiska raster som inkluderar

– Vi kallar det ROA: Respekt Och Aktivitet, säger Johan Ågren. Han och Ann Ardemark är fritidspedagoger på Djupadalsskolan och deras uppdrag handlar om lärande, socialt samspel och värdegrundsarbete på rasterna. De understryker båda att de sysslar med pedagogik. – Vi är inte rastvakter. Allt började för snart tio år sedan. Då var det oroligheter… Läs mer

Publicerat:

Räkna med bråk

Mattelektionerna kan bli mer varierade med hjälp av digitala verktyg. Variation är viktigt för att få med sig eleverna när det handlar om matematik, menar försteläraren Per Beckman på Bergaskolan: – Men vi kommer aldrig att släppa papper och penna. Skolforskningsinstitutet konstaterar att trots att den svenska skolan har digitaliserats i allt högre takt under… Läs mer

Publicerat:

Alla ska med på fritids

Holmaskolans fritidshem satsar på upplevelsepedagogik och ser samtidigt till att forskare på Malmö universitet följer upp och utvärderar satsningen som är inne på sitt femte år. – Vi börjar alltid med att fundera på vilken förmåga som ska tränas, sedan bestämmer vi aktiviteten, säger Emely Dehlin-Konnerup, förste fritidspedagog på Holmaskolan. I början av året släppte… Läs mer

Publicerat:

Språkutveckling på yrkesutbildningar

Språket är kanske det viktigaste verktyget inom vård och omsorg. Att kunna kommunicera med den som söker vård eller hjälp kan vara skillnaden på hälsa och ohälsa. Därför ligger ett särskilt ansvar för språkutveckling på pedagogerna som utbildar undersköterskor på Vård och omsorgsprogrammet. Examensmålen säger bland annat att eleven ska “kunna ge korrekt och komplex… Läs mer

Publicerat:

Tålamod och planering gav resultat

Fridhemsskolan har en gemensam plan för bibliotek och IKT, som syftar till att öka läsandet av skönlitteratur samt att hantera digitala verktyg. Progressionen är tydlig från årskurs till årskurs, med uttalade mål och förslag till aktiviteter. – Det är viktigt att se oss som en enhet, säger IKT-pedagogen Bror Remhill och får medhåll av skolbibliotekarien… Läs mer