Publicerat:

Videolektioner på annorlunda sätt

Med hjälp av verktyget Edpuzzle har pedagogerna Teresa Sorribes och Dónal Gaynor på Kunskapsgymnasiet i Malmö lyckats ta digitaliseringen av klassrummet till högre nivåer. – Det bästa är att eleverna uppskattar det så mycket. Våra utvärderingar visar att de lär sig mer, tycker att inlärningen är mera stimulerande och att de tycker om att enkelt… Läs mer

Publicerat:

Matematik med Singaporemodellen

Det är det andra läsåret med Singaporematematik på Munkhätteskolan. Fokus ligger på att hitta olika lösningar på ett problem, snarare än att bara producera uppgifter. – Eleverna är aldrig understimulerade, oavsett om det är de som är starka eller de som är svagare. Det är kanske den största vinsten med Singaporematten. Vi ser redan en… Läs mer

Publicerat:

Från balett till breakdans i förskolan

Det handlar om tillit och samarbete när en barngrupp på Visans förskola fick lära sig att dansa balett. – När vi kände att vi inte kom längre med Svansjön så kom jag på att vi kunde testa breakdans som också visade sig vara mycket svårare för barnen än baletten var, säger Simon Persson, förskollärare. Under… Läs mer

Publicerat:

Koncept för utveckling och inskolning

När en elev går från grundskola till gymnasiet är det många omställningar där eleven riskerar att snubbla. Pauliskolan har detta läsår infört ett system med något som kallas konceptlektioner för att hjälpa de nybakade gymnasisterna att få fotfäste så snabbt som möjligt. I detta avsnitt av podcasten Podagog Malmö har redaktionen träffat de fyra lärarna… Läs mer

Publicerat:

Formativt med forskningsstöd

Att lära sig att lära. Att veta vad man kan och vad man inte kan. Att förstå hur man lär sig. Tre snarliknande definitioner av metakognition. – Om vi inte har samma definition, konsensus, kommer vi inte att arbeta på samma sätt för att hjälpa eleverna att nå dit, säger Alex Quigley, forskare på Education,… Läs mer

Publicerat:

Loggbok för formativ bedömning

När eleverna bara är i skolan två dagar i veckan ställs det speciella krav för att klara av att göra en formativ bedömning, uppföljning och att se till att eleverna når målen. Sådan är vardagen på Malmö Lärlingscenter för Martin Erberth, mentor för en tvåa på barn- och fritidsprogrammet. En lärlingsutbildning ställer speciella krav på… Läs mer

Publicerat:

Digitala verktyg för internationellt  kunskapsdelande

Under detta läsår fortsätter projektet ICT to enhanced learning and internationalization på Malmö stads grundskolor. Två pedagoger från Klagshamn jobbskuggade förra året i Finland och fick mycket att fundera på efter besöket, bland annat hur den finska skolan påminner mycket om hur den svenska var för 30 – 40 år sedan. Patrik Rosenkvist och Nina… Läs mer

Publicerat:

Filmtajm i förskoleklassen

Animerad film med digitala verktyg i en förskoleklass kan verka som en stor utmaning. För Bo Wahlgren, förskollärare på Mellanhedsskolan, är det vardag med enkla och effektiva lösningar. Med kreativ pedagogik och material som redan finns på skolan filmar barnen med olika typer av animation. Bo Wahlgren jobbar med Mellanhedsskolans tre förskoleklasser, f-klasser, och har… Läs mer