Publicerat:

Kvalitativa summativa bedömningar - att börja med målbilden och hur vi kommer att mäta framgång.

Blog 3 (of 6) English version follows Swedish version Om vi fortsätter med GPS-liknelsen gällande en planeringsprocess som håller hög kvalitet så skulle vi uppmuntra lärare att inte enbart “börja med målbilden i tankarna” utan även bestämma hur lärandet som skett ska synliggöras och mätas. I planeringen behöver lärarlag både ha med lärandemålet och hur… Läs mer

Publicerat:

Lärandemål - att veta vad som ska undervisas räcker inte, vi måste veta vad vi vill att våra elever ska lära!

Vi pratar ofta om “baklängesplanering” eller “om att starta med slutet/målet I tankarna”, vilket är lite som att likna planeringsprocessen vid en resa där en GPS leder oss till vår slutdestination. I detta förstår vi att vi först måste knappa in vår destination innan vi får instruktioner via GPS:en om att ta den mest effektiva… Läs mer

Publicerat:

Att uppnå hög måluppfyllelse för alla elever är inte lätt, men det är möjligt!

English text follows Swedish text. Vårt mål är att stötta alla elever att lyckas. Vi bör inte mäta hur framgångsrika vi är som lärare genom hur mycket vi undervisar eller vad vi undervisar, istället bör vi titta på våra elevers måluppfyllelse i slutet på läsåret. Även om vi kan tyngas av förväntningar från läroplanen och… Läs mer