Gå direkt till innehållet
Peter Hayes

Peter Hayes

I am an education consultant, based in Malmö, Sweden, interested in quality teaching and school improvement that leads to higher levels of learning for students and teachers.

Antal inlägg: 10

Grön penna bockar i svarta rutor.

Publicerat:

Fem frågor för att göra ert lagprestanda awesome!

INTRODUCTION For many years, I have been inspired by the work of Richard and Rebecca DuFour, Professional Learning Community architects and associates at Solution Tree.  Their work has assisted me to help many teams around the world build performance capacity to make a positive difference to student outcomes in their schools and systems. The basis…

Fyra personer sitter i samtal.

Publicerat:

Rules of engagement for quality learning conversations.

High performing teams rely on shared commitments and quality conversations to take the team, and the school, forward.  Trouble can come when the team doesn’t speak with one voice, or certain team members opt out, or take over the conversation.   So, what can we put in place to ensure the conversation maintains a high…

Röda skor står på grå botten.

Publicerat:

Are you ready to make this year awesome?

They say preparation is everything, so here are my top 4 tips for getting ready to make the school year awesome for you, and your students.   BE CLEAR ON WHAT YOUR STUDENTS MUST LEARN! Get familiar, once again, with the curriculum documents for your year level.  Focus particularly on what the students must LEARN…

Elever ler och sträcker upp händerna.

Publicerat:

Formativ bedömning- fönster till lärandeprocessen

Lärare får insyn i elevers lärande genom att engagera elever i formativa bedömningsaktiviteter. Information från formativa bedömningar gör det möjligt för lärare att justera undervisningsstrategier, tid och aktiviteter för att säkerställa att alla elever lär. Efter hand som elever behärskar delar av framgångskriterierna utvidgas deras lärande medan andra elever erbjuds ytterligare stöttning. Målet är att…

Elever sitter i skolbänkar och ler.

Publicerat:

Förtestet- att erbjuda möjlighet för eleven att visa sina nuvarande kunskaper och förmågor

Utrustade med lärandemål, en “rik” (bred och djup) summativ bedömningsuppgift och tydliga och konkreta framgångskriterier så engagerar lärarna eleverna i ett förtest där eleverna får möjlighet att visa sina nuvarande kunskaper och förmågor. Datan från förtestet är viktig då den hjälper lärare att justera aktiviteter och tidsramar för arbetsområdet samt att få reda vilket innehåll…

Glada barn sträcker händerna mot luften.

Publicerat:

Framgångskriterier- alla som lär kan lyckas

Framgångskriterier sätter ord på den kunskap och de förmågor som elever behöver för att framgångsrikt kunna genomföra och lyckas med den summativa bedömningsaktiviteten. Framgångskriterierna visar oss vägen till framgång. Vi uppmuntrar lärare till att arbeta tillsammans för att fundera kring och lista de kunskaper och förmågor som eleverna behöver för att lyckas med den summativa…

Två elever sitter och jobbar i skolbänk.

Publicerat:

Kvalitativa summativa bedömningar - att börja med målbilden och hur vi kommer att mäta framgång.

Blog 3 (of 6) English version follows Swedish version Om vi fortsätter med GPS-liknelsen gällande en planeringsprocess som håller hög kvalitet så skulle vi uppmuntra lärare att inte enbart “börja med målbilden i tankarna” utan även bestämma hur lärandet som skett ska synliggöras och mätas. I planeringen behöver lärarlag både ha med lärandemålet och hur…