Gå direkt till innehållet

Pontus Källström

Arbetar som förskollärare i Malmö stad sedan 2019. Frågor som ligger mig närmast hjärtat är jämlikhet och mångfald. På min blogg kommer ni kunna läsa om mina tankar kring normkreativitet och värdegrundsfrågor i förskolan.

Antal inlägg: 11

Titel:Förskollärare

Placering:Tröskans förskola

Publicerat:

Våldets grepp om pojkarna

Bråk, slagsmål, svordomar och skrik – detta är ord som skulle kunna beskriva en kravall efter en fotbollsmatch. Sanningen är att detta är en vanlig dag på mitt jobb. Det som förenar våldet är den rådande mansnormen i samhället. Varje dag möter jag pojkar som använder våld mot varandra på olika sätt. Våldet pågår ständigt….

Publicerat:

Dessa representeras i förskolans bokhylla

Berättelser är inte bara viktigt för att barn ska skapa fantasi och utveckla sitt ordförråd. Berättelser är också en spegling av vår samtid och vilka som får representeras i den. Genom att skapa en bokhylla där alla barn är representerade kan vi förebygga diskriminering redan i förskolan. Därför har jag tagit hjälp av förlaget Olikas…

Publicerat:

Heteronormer i familjeleken - intervju med Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap på Göteborgs universitet. Detta året disputerade hon med avhandlingen ”Barbiebröllop & Homohundar” där hon undersökt barn och ungdomar i relation till queerhet och heteronormativitet. I hennes avhandling har hon bland annat undersökt barns familjelek på förskolan. I min intervju med henne diskuterar vi kring vilka normer som…

Publicerat:

Mitt i ett genusäventyr

Det är dags för genusäventyr på Tröskans förskola. Barnen trollar fram sina magiska biljetter ur fickan som de behöver för att få tillträde. Vi sätter oss i en ring, gnuggar våra händer medan den magiska trollformeln ”Hokus pokus filiokus” ropas ut i kör. Äventyret kan börja! Trots att Sveriges ses som ett jämställt land finns…

Publicerat:

Minoritetsstress är min stress

I torsdagskväll satt jag och var frustrerad över att världen inte kommit längre med mänskliga rättigheter. Mina tankar mynnade ut i en dikt som jag valt att kalla ”Minoritetsstress”. Den är som en uppmaning till alla starka hbtqia-personer att fortsätta kampen för ett friare samhälle. Vi är många inom skolväsendet som dagligen arbetar för en…

Publicerat:

Syna dina privilegier - att börja ett normkritiskt arbete

En sak är säker, livet är orättvist. När jag hade dyslexi i skolan fick jag ofta höra att jag skulle kämpa mer för att lyckas. Medan jag satt långa stunder med läxor åtnjöt mina klasskompisar sin fritid. Min funktionsnedsättning blev mitt hinder. Hur kan det bli såhär? Svaret ligger i vem som tilldelas privilegier och…