Gå direkt till innehållet
profilbild på pontus källström

Arbetar som förskollärare i Malmö stad sedan 2019. Frågor som ligger mig närmast hjärtat är jämlikhet och mångfald. På min blogg kommer ni kunna läsa om mina tankar kring normkreativitet och värdegrundsfrågor i förskolan.

Antal inlägg: 28

Titel:Förskollärare

Placering:Tröskans förskola

Den magiska skogen

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Det var en gång en ensam liten dunge på förskolans gård som kändes tom och ödslig. En dag kom en pedagog på idén att ta utklädningskläder till dungen för att se vad som hände. Blickarna riktades direkt mot dungen. ”Vad gör Pontus med utklädningskläderna?” utbrast några barn förvånat. Barnen började klä ut sig och leka…

Sagolandet tillhör alla

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

I sagans värld ska allt vara möjligt. Det ska vara en öppen plats som alla kan känna sig välkomna i. Dessvärre ser vi allt för ofta censur av barnlitteratur. Ett sådant exempel är barnboken ”Sagolandet tillhör alla” som gavs ut i Ungern för några år sedan. Där blev boken föremål för en hatisk debatt från…

Kubbspel som ett verktyg i värdegrundsarbetet

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Sällskapsspelet Kubb är en återkommande tradition under vår- och sommarperioderna i Sverige. Men kubb kan också bli ett verktyg för att arbeta med värdegrund i förskolan. På Tröskans förskola har barnen både fått lära sig spela kubb och öva på att vara goda medmänniskor. Min relation till kubb sträcker sig tillbaka till barndomen, särskilt på…

Queert filmskapande i förskola

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Samkönad kärlek, pruttar och en hungrig zombie är tre saker som ryms i det sagoäventyr som en grupp äldre barn varit med och skapat tillsammans. Följ med på ett äventyr där en ritsaga kom att bli ett queert filmskapande. Allt började på en samling där jag hade tänkt göra en ritsaga tillsammans med barngruppen. I…

Samtal om heder på internationella kvinnodagen

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Mod och motstånd är två saker som är viktiga när vi ska bryta skadliga normer i vårt samhälle. En person som verkligen vet vad det innebär är Raniah. Hon arbetar som barnskötare på Tröskans förskola. Under internationella kvinnodagen pratade hon öppenhjärtigt om det hedersförtryck som hon utsattes för som ung. På internationella kvinnodagen den 8…

Att leda en normkritisk process - om hederskultur

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Nytt år innebär ett utvecklat fokus på normkritik på Tröskans förskola. Efter att ha fördjupat oss i normer kring kön och genus är det nu dags att rikta fokus på hederskultur. Tillsammans med ledningsgruppen på Tröskans förskola och handledning av utvecklingssekreterare Elizabeth Florez leder jag mina kollegor i en normkritisk process med fokus heder. Det…

Att leda en normkritisk process - del 3

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Januari månad innebär ett nytt kapitel i arbetet med den normkritiska processen på Tröskans förskola. Under hösten har nämligen förskolan arbetat med könsnormer, ett tema som nu kommer gå över i att handla om hederskultur. I september förra året påbörjade jag tillsammans med ledningen på Tröskans förskola en process för att utveckla medarbetares kompetens inom…

Att leda en normkritisk process - del 2

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Den normkritiska processen fortgår på Tröskans förskola. Temat är som bekant kön och normer kopplat till kön. I november månad har arbetslagen både fått i läxa att inte köna barnen samt att läsa boken ”Stjärnfamiljer” för sina barngrupper. Dessutom har vi hunnit ha en tredje träff där vi quizat om jämställdhetsfrågor. Efter att ha diskuterat…

Att leda en normkritisk process - del 1

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Som  jag skrivit om tidigare i bloggen så leder jag just nu en process i normkritik på min förskola. I skrivande stund har jag haft två träffar med mina kollegor där vi diskuterat både vad kön egentligen är och dessutom tittat på tvåkönsnormen. Däremellan har det delats ut normkritiska läxor till arbetslagen. I September hade…

Såhär har synen på förskolans arbete med jämlikhet förändrats - en jämförelse mellan läroplanen 1998 och 2018

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

År 1998 kom den första läroplanen för förskolan. Det har nu gått 23 år sedan dess. Eftersom en läroplan innehåller mycket normer och värden blev jag nyfiken på att undersöka hur den förhållit sig till diskriminering, jämställdhet och mångfald. Jag har därför valt att jämföra 1998 års läroplan med 2018 års läroplan. Kapitlet jag valt…

Barnen smakar dopp i kopp och räknar på finska

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Samlingarna om de nationella minoriteterna i Sverige fortsätter. Nu har vi kommit till Tornedalingarna och Sverigefinnarna. De äldre barnen har både fått smaka på delikatesser från Tornedalen, räknat på finska och bekantat sig med nya flaggor. I början av hösten kände jag ett sug att berätta om de människor som genom historien ofta blivit bortglömda…

Att leda ett normkritiskt projekt för första gången

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

På torsdag är det dags, då startar det normkritiska projekt som jag ska leda på Tröskans förskola. Som processtödjare i normkritik ska jag vägleda och stötta mina kollegor att utveckla sin kompetens inom det valda området kön och genus. Projektet innehåller både fortbildningar, hemläxor och reflektioner i arbetslagen. Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling är…