Gå direkt till innehållet

Pontus Källström

Arbetar som förskollärare i Malmö stad sedan 2019. Frågor som ligger mig närmast hjärtat är jämlikhet och mångfald. På min blogg kommer ni kunna läsa om mina tankar kring normkreativitet och värdegrundsfrågor i förskolan.

Antal inlägg: 21

Titel:Förskollärare

Placering:Tröskans förskola

Publicerat:

Att leda en normkritisk process - del 2

Den normkritiska processen fortgår på Tröskans förskola. Temat är som bekant kön och normer kopplat till kön. I november månad har arbetslagen både fått i läxa att inte köna barnen samt att läsa boken ”Stjärnfamiljer” för sina barngrupper. Dessutom har vi hunnit ha en tredje träff där vi quizat om jämställdhetsfrågor. Efter att ha diskuterat…

Publicerat:

Att leda en normkritisk process - del 1

Som  jag skrivit om tidigare i bloggen så leder jag just nu en process i normkritik på min förskola. I skrivande stund har jag haft två träffar med mina kollegor där vi diskuterat både vad kön egentligen är och dessutom tittat på tvåkönsnormen. Däremellan har det delats ut normkritiska läxor till arbetslagen. I September hade…

Publicerat:

Såhär har synen på förskolans arbete med jämlikhet förändrats - en jämförelse mellan läroplanen 1998 och 2018

År 1998 kom den första läroplanen för förskolan. Det har nu gått 23 år sedan dess. Eftersom en läroplan innehåller mycket normer och värden blev jag nyfiken på att undersöka hur den förhållit sig till diskriminering, jämställdhet och mångfald. Jag har därför valt att jämföra 1998 års läroplan med 2018 års läroplan. Kapitlet jag valt…

Publicerat:

Barnen smakar dopp i kopp och räknar på finska

Samlingarna om de nationella minoriteterna i Sverige fortsätter. Nu har vi kommit till Tornedalingarna och Sverigefinnarna. De äldre barnen har både fått smaka på delikatesser från Tornedalen, räknat på finska och bekantat sig med nya flaggor. I början av hösten kände jag ett sug att berätta om de människor som genom historien ofta blivit bortglömda…

Publicerat:

Att leda ett normkritiskt projekt för första gången

På torsdag är det dags, då startar det normkritiska projekt som jag ska leda på Tröskans förskola. Som processtödjare i normkritik ska jag vägleda och stötta mina kollegor att utveckla sin kompetens inom det valda området kön och genus. Projektet innehåller både fortbildningar, hemläxor och reflektioner i arbetslagen. Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling är…

Publicerat:

Samling om den nationella minoriteten romer

Inte en enda gång under min skolgång fick jag höra om Sveriges fem nationella minoriteter och deras historia. När jag nu själv har chansen att som förskollärare lära ut om de olika minoriteterna vill jag ta chansen. Det började med att vi hade en samling om samer och nu har vi fortsatt att prata om…

Publicerat:

Firande av samisk flaggdag

Augusti är en händelserik månad för den samiska befolkningen. Under denna månad infaller hela fyra samiska flaggdagar. På avdelningen Lekfullheten ville vi uppmärksamma barnen på detta genom att prata om den samiska kulturen. Mellan den nionde och den tjugosjätte augusti firas fyra olika samiska flaggdagar. Dagarna samerna firar är  internationella dagen för världens ursprungsfolk (9/8),…

Publicerat:

WorldPride på Tröskans förskola

WorldPride närmar sig med stormsteg. Detta ville vi på Tröskans förskola uppmärksamma genom att anordna vår egna Lådcykelparad. Initiativet spred mycket glädje. Under hela förra veckan hade vi pride-tema för de äldre barnen på Tröskans förskola i Elinelund. Vi ville fira att det snart var WorldPride i Malmö genom att anordna vår egna parad. Vi…