Gå direkt till innehållet

Rebecca Rindhagen

Skollogoped på Sofielundsskolan i Malmö

Antal inlägg: 5

Publicerat:

Meningsfullt skrivande

Under några år har vi på Sofielundsskolan arbetat för att vi ska kunna ge tidiga insatser gällande läsning. Fokus har varit på avkodning i första hand, och att bli ännu bättre på att veta var alla våra elever befinner sig i sin läsutveckling. Detta är en del i arbetet med att uppfylla läsa-skriva-räkna-garantin. Något som blivit…

Publicerat:

För- och eftertestning

Idag tänkte jag beskriva lite hur jag praktiskt lägger upp arbetet med träningsperioder och varför jag tycker att det är väldigt användbart att för- och eftertesta.  I just mitt uppdrag som skollogoped ingår inte utredning, varken av språksvårigheter eller läs-och skrivsvårigheter. Huvudfokus är att stötta elever i att utvecklas i enlighet med läroplanen. Detta innebär…

Publicerat:

Språk i matematiken

När vi screenar skolordförråd märker vi att eleverna här, som på de flesta skolor, har svårast att förstå orden i matematikdelen. Under våren har jag som skollogoped tillsammans med specialläraren i matematik samarbetat med pedagogerna i årskurs 1-3 här på Sofielundsskolan, och i detta inlägg tänkte jag dela med mig lite av vad vi arbetat med….

Publicerat:

Handlingsplan för läs- och skriv

På vår skola träffas vi logopeder och specialpedagoger/lärare en fast tid i veckan för att samarbeta kring olika frågor. Vi tar upp små praktiska saker, men även mer långsiktiga och tidskrävande frågor, och detta läsår har vi valt att lägga mycket tid på läs- och skrivundervisningen. Det finns en mängd olika material och metoder att…

Publicerat:

Screening av skolordförråd

På Sofielundsskolan har vi, likt flera andra skolor, ett årshjul för våra screeningar. När vi omarbetade det för något år sedan valde vi att ta med ett test som heter “Bedömning av skolordförråd”, som utarbetats och utprovats i Landskrona och Helsingborg av bl.a. Eva-Kristina Salameh och finns att ladda ner här. Jag tänkte beskriva lite…