Publicerat:

Effektiv och utmanande matematikundervisning del 1

  Ovanstående konversation utspelar sig på ett universitet någonstans i Sverige. Vad är galet i dialogen ovan? Professor Johan Lithner problematiserade, i sin föreläsning, kring hur vi handskas med själva matematiken i lärandemiljön och argumenterar för att skillnaden mellan imitation och konstruktion är avgörande för matematikinlärningen, framförallt när det kommer till problemlösning-, resonemang- och begreppsförmågan… Läs mer

Publicerat:

GeoGebra - ett undersökande verktyg i matematik

Höstterminen 2018 kommer de nya skrivningarna i kursplanerna för matematik att börja gälla obligatoriskt för grundskolan och gymnasieskolan. Detta innebär bland annat ett ökat fokus på användning av digitala verktyg i undervisningen. Tänkte i det här blogginlägget dela med mig och ge exempel på hur jag använt mig av digitala verktyg i min matematikundervisning. För… Läs mer

Publicerat:

Drömmarnas Hus - utomhuspedagogik som väcker tankar och kreativitet

Med tre av FN:s globala mål i fokus startade klass 6A från Sofielundsskolan i Malmö sin innovationsresa på tågperrongen i Örtofta. Eleverna fångades in i fiktionsspelet direkt efter att vi hoppat av tåget, och fick besöka ett fiktivt samhälle år 2030. Under dagen utmanades eleverna och sattes på prov på olika sätt. Något de klarade… Läs mer

Publicerat:

Undervisa matematik genom problemlösning

Att undervisa matematiskt innehåll med hjälp av problemlösning och undersökande aktiviteter har som huvudsyfte att eleverna ska utveckla en djupare förståelse för matematiska begrepp och metoder. Tänkte i detta blogginlägg dela med mig av några exempel på hur jag arbetat med undersökande aktiviteter och problemlösning i mitt klassrum.     Undersökande aktivitet Följande aktivitet har… Läs mer