Publicerat:

Känsla av sammanhang

Igår när jag kom till Förskoleförvaltningen Västers lokaler visste jag att i helgen blev en förskola förstörd i en brand. Jag visste att det redan på söndagen hade börjats ett gediget arbete med att ordna lokaler, kontakta vårdnadshavare, personal och liknande. Det jag inte visste var hur kraften av många människors engagemang och kärlek för… Läs mer

Publicerat:

Samarbete med vårdnadshavare

Att arbeta som förste förskollärare innebär väldigt lite kontakt med vårdnadshavare. Jag är oftast i barngrupp mellan 9 och 15 så det blir inte många lämningar och hämtningar som jag får vara med om. Det är ju inte heller mitt primära uppdrag så det är inget konstigt med det. Men som förskollärare har jag alltid… Läs mer

Publicerat:

Undervisning i förskolan

Nu kanske jag ger mig ut på djupt vatten här, men ibland måste man våga kasta sig ut för att vinna! I område väster ingår alla förste förskollärarna i ett nätverk lett av våra två teamledare, i det pedagogiska utvecklingsteamet och vårt specialpedagog- och psykologteam och i förra fredagen var det dags att träffas igen. Under våren… Läs mer

Publicerat:

Att ta sig an ett uppdrag

Förra måndagen var det återigen dags för alla oss förste förskollärare i Malmö Stad att träffas för att få gemensam fortbildning och ett gemensamt forum. Temat denna gången var Att leda som förste förskollärare och vi blev inbjudna till en eftermiddag på Malmö Live tillsammans med Bim Riddersporre, Lotta Nyrén och Maria Stiber. Vi började med att få… Läs mer

Publicerat:

Problemskapande beteende i förskolan

Jag har tidigare nämnt att jag deltar i en studiecirkel vid namn ”Barn som utmanar” och reflekterat över vilka barn det är. Det är olika för oss alla. De barn som utmanar mig utmanar kanske inte dig eller en av våra kollegor. Tur kan vi ju kalla det, att vi alla är olika så att… Läs mer

Publicerat:

Livet på golvet

Jag spenderar mycket av min ”barntid” på två 1-3 års avdelningar här på min förskola. Tidigare har jag bara arbetat på avdelningar med blandade åldrar, dvs 1-5, och det är stor skillnad på hur jag beter mig. Jag tänker på mitt rörelsemönster till exempel. Förra veckan diskuterade jag med min kollega hur pedagogerna på en… Läs mer

Publicerat:

Nu var jag här igen...

Så fastande jag igen, i en reflektion över tanken av att ”barn blir”. Vad är det som gör det så svårt att sätta fingret på, eller definiera, eller tänka kring detta begrepp? Det är ju inte så att det är svåra ord inblandande precis. Kort och gott, barn blir. Jag blir ibland också. Alla människor… Läs mer