Publicerat:

Rosengårdsskolan ger undervisning i modersmål under skoldagen

Modersmålsundervisningen på Rosengårdsskolan i Malmö har blivit en mer naturlig del av elevernas skoldag. Skolan ger från och med höstterminen elever undervisning under skoltid. – Det här är början till något nytt, säger Cecilia Larsson Ståhl, rektor på Rosengårdsskolan. Modersmålsundervisning är ett frivilligt ämne och sker oftast efter eleverna haft sin sista lektion. Det kan bli… Läs mer

Publicerat:

Få ökad förståelse för kulturkrockar

Charbél Gabro ger lärare redskap för att möta nyanlända elever och elever med en annan kultur än svensk. Över 200 modersmålslärare och medarbetare på Mottagningsenheten mötte Charbél Gabro på Kockums Fritid i Malmö inför uppstarten av det nya läsåret. Med sin föreläsning ”Integrera flera” griper han tag i frågor om kulturkrockar och utanförskap. – Det… Läs mer

Publicerat:

Projekt om Pusjkin sprider kunskap om modersmålsundervisning i ryska

Lärare och elever på grundskolor i Malmö har upptäckt vem den ryske författaren och nationalskalden Alexander Pusjkin är. Genom projektet “Vad vet ni om Puskjin?” har elever med ryska som modersmål delat med sig av sitt arbete om författaren till sina klasskamrater. – Vi har skapat ett tvåspråkigt material som kan användas i klassrummet. Det… Läs mer

Publicerat:

Kortare tid i förberedelseklass för elever som använder alla sina språk

  Flerspråkiga elever blir mer delaktiga på lektionerna och behöver inte vara lika lång tid i en förberedelseklass när de får använda sig av flera språk. Det menar Hanaa Salman, modersmålslärare i arabiska, som deltar i Augustenborgsskolans pilotprojekt i translanguaging. – Skillnaden är märkbar. Jag har sett en stor utveckling i lärandet hos eleverna. Det… Läs mer

Publicerat:

Aktiv rektor skapar närhet till elevernas studiehandledare

På Högaholmsskolan i Lindängen är studiehandledning på nyanlända elevers modersmål en naturlig och integrerad del av skolans verksamhet. Skolans rektor Anders Lassnack, träffar studiehandledarna inför varje terminsstart. När det gått en tid möter han var och en av lärarna enskilt för att stämma av hur det går. Mentorerna på skolan har ansvar för att planeringsmallen… Läs mer

Publicerat:

Modersmålslärares digitala kunskaper har ökat

  Fortbildningsinsatsen gav resultat. Digitala redskap börjar bli en naturlig del för modersmålslärare att använda i undervisningen. En del lärare har fått nödvändiga grundläggande datorkunskaper, andra kan skapa sitt eget presentationsmaterial. Men en sak har skett för samtliga deltagare. Den digitala kompetensen för närmare 300 modersmålslärare har nått en ny nivå. Urszula Masri, modersmålslärare i… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Digitalisering i fokus på Språkcentralen

Närmare 300 modersmålslärare får chansen att vässa sina digitala kompetenser i en stor fortbildningsinsats som pågår på Språkcentralen i Malmö. Behovet av fortbildning är stort. Rapporten från Lärarnas Riksförbund ”Digital kompetens utan fallgropar” visar att ungefär 4 av 10 lärare anser att de har ett stort behov av fortbildning för att uppnå rätt digital kompetens… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Kinesiska som modersmål uppmärksammas på Bunkeflostrands bibliotek

Med inspiration från djur- och växtlivet och den natur som omger Malmö visas nu utställningen ”Kinesiska – vårt modersmål” på Bunkeflostrands bibliotek. Gjord av skolbarn i alla åldrar som har modersmålsundervisning i mandarin, standard kinesiska. – Det är en utställning som är kopplat till elevernas liv här i Malmö. Jag vill visa att det finns… Läs mer