Gå direkt till innehållet

Antal inlägg: 21

Succé när lärare i urdu höll möte för föräldrar från hela Malmö

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Över 200 föräldrar med pakistansk bakgrund slöt upp i aulan på Rönnen för att lära sig mer om förutsättningar, regler, ansvar och innehåll i ämnet modersmål och studiehandledning. – Det blev väldigt uppskattat. Vi visste att det fanns ett intresse, men att det blev så många som kom hade vi inte räknat med när vi…

Skolan hjälper ukrainska elever att glömma kriget

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Modersmålslärarna Olena Ryabicheva och Oksana Bernhardsson får ukrainska elever att känna sig trygga och utvecklas i skolan. – De är jätteglada att träffa oss. Jag känner att jag är som en liten bro som förbinder Ukraina och Sverige för dem, åtminstone i skolan, säger Olena Ryabicheva. – Den största utmaningen är att de inte vet…

Ökad trygghet för elever med anställd modersmålslärare på Geijerskolan

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Tätare kontakter med föräldrar, tryggare elever och närmare relationer med kollegor. Fördelarna att ha en modersmålslärare i arabiska anställd på skolan är många för Geijerskolan i Limhamn. – Det betyder mycket för arabisktalande föräldrar att ha en lärare på skolan som pratar samma språk och kan förklara saker när de inte förstår något i barnens…

Modersmålslärare prövar distansundervisning för alla årskurser i grundskolan

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Det är roligt att pröva något nytt och utvecklas i sitt yrke. Modersmålslärarna Mukhtar Ali och Katarina Zovak har distansundervisning för elever i årskurs 1 – 9 och håller studiehandledning med elever i realtid. Det har de gjort i snart en månad. – Eleverna kan sitta i lugn och ro och lösa uppgifter när de…

Modersmålslärare i arabiska utvald till finalist på årets Framtidsgala

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Språkcentralens modersmålslärare Faouzie Shamali är finalist på Framtidsgalan 2020 i kategorin årets insats. – Det är spännande och samtidigt lite nervöst. Jag är så glad över att yrket, modersmålslärare, lyfts fram som viktigt för barns skolgång. Det betyder mycket inte bara för mig utan för alla som jobbar som modersmålslärare, säger Faouzie Shamali. Positiv utveckling…

Ökad gemenskap när skolor bjuder in modersmålslärare till uppstartsmöten

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Allt fler skolor planerar för det nya läsåret tillsammans med modersmålslärare. Oxievångsskolan är en 54 skolor som i år bjöd in till uppstartsmöten. Nytt för i år är att det även gavs tillfälle för studiehandledare att träffa lärare med elever som ska ha studiehandledning i olika ämnen. – Det är viktigt att visa att vi…

Samarbete med romska föräldrar bidrar till ökad kunskap om skolan

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Ruzena Horvat har byggt upp ett samarbete med romska barns föräldrar. På lektionerna i modersmål är föräldrarna välkomna att vara med och de stannar ofta kvar efteråt för en frågestund. – Jag vill visa föräldrarna vilka möjligheter de och barnen har att utbilda sig och hur viktigt det är att de inte glömmer bort sin…

Höga förväntningar på alla elever avgörande för att vända resultaten i utsatta skolor

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Få elever med godkända betyg, låga och otydliga förväntningar och en undervisning som inte fungerade. Så såg det ut på Sjumilaskolan i Göteborgsstadsdelen Biskopsgården när Hamid Zafar tog över som rektor 2015. På temat skolledarskap i mångkulturell miljö berättade han om sina erfarenheter på konferensen ” Nyanlända elever – höga förväntningar” på Kockums Fritid i…

Rosengårdsskolan ger undervisning i modersmål under skoldagen

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Modersmålsundervisningen på Rosengårdsskolan i Malmö har blivit en mer naturlig del av elevernas skoldag. Skolan ger från och med höstterminen elever undervisning under skoltid. – Det här är början till något nytt, säger Cecilia Larsson Ståhl, rektor på Rosengårdsskolan. Modersmålsundervisning är ett frivilligt ämne och sker oftast efter eleverna haft sin sista lektion. Det kan bli…

Få ökad förståelse för kulturkrockar

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Charbél Gabro ger lärare redskap för att möta nyanlända elever och elever med en annan kultur än svensk. Över 200 modersmålslärare och medarbetare på Mottagningsenheten mötte Charbél Gabro på Kockums Fritid i Malmö inför uppstarten av det nya läsåret. Med sin föreläsning ”Integrera flera” griper han tag i frågor om kulturkrockar och utanförskap. – Det…

Projekt om Pusjkin sprider kunskap om modersmålsundervisning i ryska

Publicerat: Skribent: Suzanne Hörle

Lärare och elever på grundskolor i Malmö har upptäckt vem den ryske författaren och nationalskalden Alexander Pusjkin är. Genom projektet ”Vad vet ni om Puskjin?” har elever med ryska som modersmål delat med sig av sitt arbete om författaren till sina klasskamrater. – Vi har skapat ett tvåspråkigt material som kan användas i klassrummet. Det…