Gå direkt till innehållet
Charbél Gabro föreläser.

Publicerat:

Få ökad förståelse för kulturkrockar

Charbél Gabro ger lärare redskap för att möta nyanlända elever och elever med en annan kultur än svensk. Över 200 modersmålslärare och medarbetare på Mottagningsenheten mötte Charbél Gabro på Kockums Fritid i Malmö inför uppstarten av det nya läsåret. Med sin föreläsning ”Integrera flera” griper han tag i frågor om kulturkrockar och utanförskap. – Det…

Natalja Perkova och Eva Selghed med sina årskurs två elever Mariam Kandil från Kristianstad och Emilia Vestam, Malmö. på scen.

Publicerat:

Projekt om Pusjkin sprider kunskap om modersmålsundervisning i ryska

Lärare och elever på grundskolor i Malmö har upptäckt vem den ryske författaren och nationalskalden Alexander Pusjkin är. Genom projektet ”Vad vet ni om Puskjin?” har elever med ryska som modersmål delat med sig av sitt arbete om författaren till sina klasskamrater. – Vi har skapat ett tvåspråkigt material som kan användas i klassrummet. Det…

Två kvinnor sitter vid bord och läser i texthäfte.

Publicerat:

Kortare tid i förberedelseklass för elever som använder alla sina språk

  Flerspråkiga elever blir mer delaktiga på lektionerna och behöver inte vara lika lång tid i en förberedelseklass när de får använda sig av flera språk. Det menar Hanaa Salman, modersmålslärare i arabiska, som deltar i Augustenborgsskolans pilotprojekt i translanguaging. – Skillnaden är märkbar. Jag har sett en stor utveckling i lärandet hos eleverna. Det…

Anders Lassnack i bibliotek.

Publicerat:

Aktiv rektor skapar närhet till elevernas studiehandledare

På Högaholmsskolan i Lindängen är studiehandledning på nyanlända elevers modersmål en naturlig och integrerad del av skolans verksamhet. Skolans rektor Anders Lassnack, träffar studiehandledarna inför varje terminsstart. När det gått en tid möter han var och en av lärarna enskilt för att stämma av hur det går. Mentorerna på skolan har ansvar för att planeringsmallen…

Urszula Masri står på skolgård.

Publicerat:

Modersmålslärares digitala kunskaper har ökat

Fortbildningsinsatsen gav resultat. Digitala redskap börjar bli en naturlig del för modersmålslärare att använda i undervisningen. En del lärare har fått nödvändiga grundläggande datorkunskaper, andra kan skapa sitt eget presentationsmaterial. Men en sak har skett för samtliga deltagare. Den digitala kompetensen för närmare 300 modersmålslärare har nått en ny nivå. Urszula Masri, modersmålslärare i polska,…

placeholder bild

Publicerat:

Digitalisering i fokus på Språkcentralen

Närmare 300 modersmålslärare får chansen att vässa sina digitala kompetenser i en stor fortbildningsinsats som pågår på Språkcentralen i Malmö. Behovet av fortbildning är stort. Rapporten från Lärarnas Riksförbund ”Digital kompetens utan fallgropar” visar att ungefär 4 av 10 lärare anser att de har ett stort behov av fortbildning för att uppnå rätt digital kompetens…

placeholder bild

Publicerat:

Kinesiska som modersmål uppmärksammas på Bunkeflostrands bibliotek

Med inspiration från djur- och växtlivet och den natur som omger Malmö visas nu utställningen ”Kinesiska – vårt modersmål” på Bunkeflostrands bibliotek. Gjord av skolbarn i alla åldrar som har modersmålsundervisning i mandarin, standard kinesiska. – Det är en utställning som är kopplat till elevernas liv här i Malmö. Jag vill visa att det finns…

Två flickor sitter i korridor och jobbar.

Publicerat:

Allt fler elever får studiehandledning på sitt modersmål

Miruna Siminic är en av ett växande antal elever som får studiehandledning av Språkcentralens lärare. Det här läsåret är det cirka 2800 elever i Malmö som har studiehandledning på sitt modersmål. Miruna Siminic kom till Sverige från Rumänien för knappt fyra år sedan. På klingande svenska och med ett stort leende säger hon att svenska…