Publicerat:

Historiebruk i klassrummet

Hur kan man som historielärare handskas med ett så svårfångat och abstrakt begrepp som historiebruk i sin undervisning? På S:t Petri skola arbetade lärarkollegiet fram en ny modell för detta efter en studie med överraskande resultat. I läroplanen för gymnasieskolan som antogs 2011 betonas att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sina förmågor när det… Läs mer

Publicerat:

"Viktiga bygga goda relationer med varje elev"

Foto: Tomaz Lundstedt Hans Nilsson, Utbildningschef på grundskoleförvaltningen, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Darius Djamnezhad. – Vilken utmaning anser du är mest aktuell för Samordning och stöd för att kunna bidra mer till skolors resultat? – Eftersom jag ansvarar för tre verksamheter inom SOS finns det många utmaningar. Vad det gäller SU-grupperna så är det främst… Läs mer

Publicerat:

Snabb respons med digitala verktyg

Med digitala hjälpmedel vill matematikläraren Cecilia Kotte synliggöra elevernas arbete, föra matematiska samtal och skapa en miljö där feedback är ett naturligt inslag. De nya skrivningarna i kursplanen för matematik som började gälla under höstterminen innebär bland annat ett större fokus på att använda digitala verktyg i undervisningen. För matematikläraren Cecilia Kotte på Lorensborgsskolan är… Läs mer

Publicerat:

Vill bidra till en positiv skillnad

Dariush Djamnezhad, psykolog hos psykologteam Innerstaden och EHT-psykolog hos Sorgenfriskolan och Lorensborgsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Sergio Eslava. – Utifrån ditt yrke/uppdrag, vad gör du för skillnad för att förbättra för invånarna i Malmö stad? – Som psykolog i skolan går mitt uppdrag i princip ut på att eleverna i Malmö ska klara sig bättre… Läs mer

Publicerat:

Här borgar återbruket för leken

Pedagogisk vägledning i en miljö som ständigt förändras och med material som kan ses som ofärdigt ställer särskilda krav på förskolepersonalen. – Det här är som ett tivoli, det händer roliga saker hela tiden…man måste nog ha någon sorts kaoskompetens som personal, skrattar förskolläraren Linda Thörn. Hon guidar runt på Knäbäcks förskola. När Linda Thörn… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt med en god övergång"

Sergio Eslava, psykolog på Centrala elevhälsan på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Celié Nordström. – Vad ser du som det viktigaste förebyggande och främjande arbetet inom elevhälsan med Malmös yngre elever innan de börjar gymnasiet och eventuellt hamnar hos er? – Det mest främjande och förebyggande är en god övergång från grundskola till… Läs mer

Publicerat:

Så kan flerspråkiga elever lyckas

Aldrig tidigare i historien har migrationen varit så omfattande. Denna nya situation påverkar skolan i världens länder på ett genomgripande vis. I en skolkontext som präglas av språklig, kulturell och religiös mångfald krävs undervisning som hjälper alla elever att nå sina mål. Med stöd i svensk och internationell forskning förklarar Jim Cummins, världens ledande forskare… Läs mer