Publicerat:

Vill ge eleverna makten över sitt lärande

Åse Ranemyr-Holmberg, förstelärare på Värnhemsskolan, vill få eleverna att bli aktiva medspelare i sin kunskapsinhämtning. Metakognition, något förenklat tänkande om tänkande, är en sorts självreflektion som kan vara användbar inte minst i skolan. Det handlar om att lära sig reflektera över sin nuvarande situation, om framtida mål, handlingar, strategier och resultat. Men hur ska eleverna… Läs mer

Publicerat:

"Gör lärmiljön mer tillgänglig för alla"

Daniel Lennerstad, logoped på Kommunikationsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Maria Schedvin. – Vad gör du som logoped i skolan? – En hel del! Eftersom jag jobbar på Kommunikationsskolan är mina uppgifter lite annorlunda jämfört med en logoped som är anställd på en vanlig grundskola, men i grunden är det ganska lika. På Kommunikationsskolan går… Läs mer

Publicerat:

Han gav rasten nytt liv

Med små men välplanerade justeringar i rastaktiviteterna har konflikterna på Holmaskolans lunchraster blivit färre. Rastpedagog Mikael Mårtensson har de senaste åren haft fullt fokus på att skapa meningsfulla pauser för skolans elever. Sedan 2017 har Mikael Mårtensson på Holmaskolan fullt fokus på rastverksamheten. Det är detta han brinner för – att strukturerat skapa meningsfulla, pedagogiska… Läs mer

Publicerat:

"Aldrig ge upp om elevernas läsning"

Maria Schedvin, skolbibliotekarie på Oxievångsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Sara Änghede Haraldsson. – Har du tips och tankar kring hur skolor kan arbeta med språkutveckling och flerspråkighet? – Oj, vilken stor fråga! Jag tänker att vi behöver fundera mycket på hur vi arbetar med läsning och läsförståelse på många olika sätt. För att kunna… Läs mer

Publicerat:

Den viktiga relationen

För svenska- och religionsläraren Andreas Barna väger de mellanmänskliga relationerna på skolan lika tungt som de formella kunskapskraven. Diskussioner utifrån EPA-strukturen är ett av verktygen för att synliggöra alla elever och få dem att utforska vilka de är i förhållande till andra. Andreas Barna, lärare i svenska som andraspråk och religion på S:t Petri skola,… Läs mer

Publicerat:

"Verktyg för att synliggöra kunskap"

Sara Änghede Haraldsson, grundskollärare, specialpedagog och processledare för translanguaging på Lorensborgsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Birgitta Ryding. – Hur ser du på Translanguaging? – Translanguaging ser jag som en möjlighet och ett verktyg för elever att synliggöra både sin kunskap och sin plats på en skola och i en klass. En människas identitet byggs… Läs mer

Publicerat:

Mer individualisering med Hej svenska

Deras app för språkinlärning har gjort det lättare att individualisera undervisningen – nu utvecklas en tredje del av Hejsvenska.se. Hejsvenska.se, det interaktiva verktyget för träning i svenska som andraspråk, utvecklades av Malmölärare och fick snabbt stor spridning när det lanserades för drygt fem år sedan. Nu är finansieringen av ett tredje och fjärde program, motsvarande… Läs mer

Publicerat:

"Eleverna ska äga sin kunskap"

Birgitta Ryding, lärare på Komvux Helenholm, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Paola Rivera Tirado. – Kritik. Hur ska man förhålla sig till det som Vux-lärare? – Hm, knepig fråga. Det kommer alltid finnas elever som är kritiska till olika beslut jag fattar som lärare, inte minst vilka betyg jag sätter på elevens kunskap. Kritiska människor möter… Läs mer