Publicerat:

"Fördjupat lärande med flera språk"

Att använda flera språkliga resurser i NO-undervisningen skapar ökade möjligheter för lärande. Genom att eleverna även får använda sig av sitt förstaspråk i klassrummet kan de enklare relatera till tidigare erfarenheter och kunskaper. Det pekar Annika Karlsson på i sin avhandling “Det flerspråkiga NO-klassrummet – en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum”. Hennes… Läs mer

Publicerat:

"Kunskap är en vinst i sig"

Livia Malmborg Nygaard, samhällskunskaps- och religionslärare på Pauliskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Ida Rovin. – På vilket sätt använder du dina erfarenheter som thaiboxare i ditt jobb som lärare? – Det låter kanske klyschigt, men jag vill dra paralleller mellan kampsporten och det hårda arbete som eleverna ska lägga ned för att nå sina… Läs mer

Publicerat:

“Mina elever växer med utmaningarna”

Rollen som kökslärare på gymnasiesärskolans restaurangprogram är på samma gång välkänd och en utmaning för Pia Sönnichsen. Pia Sönnichsen var med och drog igång restaurangprogrammet i Landskrona och tjänstgjorde under sina 22 år där både som yrkeslärare och biträdande rektor. Innan programmet lades ner 2017 utbildades blivande stjärnkockar som Daniel Berlin och Quan Pham på… Läs mer

Publicerat:

Att utveckla språket – i alla ämnen 

Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningens strategi för att undervisa språkutvecklande i alla ämnen betonar fyra framgångsfaktorer. – Vi kan alla twista undervisningen så att språket hamnar mer i fokus, säger Helena Jeppsson, förstelärare inom grundläggande vuxenutbildning på Komvux Malmö. Drygt hälften av Malmös skolelever har ett annat modersmål än svenska. I dag finns omkring 150 språk representerade… Läs mer

Publicerat:

Elever utmanas i
internationellt IKT-projekt

Malmöskola är med i internationellt utbyte kring programmering och robotics. – Eleverna får något att fokusera på, något som motiverar dem, säger Aidan O’Reilly, IKT-pedagog på Kungshögsskolan. Bakom den iögonfallande rubriken “Dawn of schools with education 4.0” döljer sig ett Erasmus-projekt där skolor från sex länder, däribland Sverige, deltar. Under två år, fram till sommaren… Läs mer

Publicerat:

Eleverna utmanas i nya roller

Genom CAS  ska eleverna på Borgarskolans IB-program utmana sig själva och vidga sina perspektiv. Det som först ses som betungande arbetsuppgifter utanför skoltid blir ofta minnen för livet för eleverna. CAS, förkortning för creativity, activity och service, är obligatoriskt och går som en röd tråd genom all IB-verksamhet. Målsättningen är att eleverna ska utvecklas som… Läs mer