Publicerat:

Intresset styr material och miljö

Det tematiska, projekterande arbetssättet har fått många positiva effekter på Ribersborgs förskola. Inom ramen för temat “Magiska världar” har personalen varit stationerade i olika miljöer. – Det gör det lättare att fördjupa sig i någonting, att inte behöva vara allt på en gång, säger Stephanie Persson, förskollärare. “Väldigt nära och väldigt långt borta” – så… Läs mer

Publicerat:

Tillbaka i skolan som coach

Författaren, föreläsaren och handledaren Gunilla Wahlström är tillbaka i skolan igen i Malmös satsning med seniora medarbetare. – Utmaningen i skolan i dag är att fånga barnens intresse, att väcka lusten att lära och få dem att inse att det är nu de har sin chans, säger hon. Gunilla Wahlström är välkänd som föreläsare och… Läs mer

Publicerat:

Handleder pedagoger:
"Vi tänker ihop"

För ett och ett halvt år sedan gick Ann-Louise Becke i pension från sitt arbete som rektor på Ängslättsskolan, men det dröjde inte länge innan hon var tillbaka i skolans värld – nu i en coachande roll som senior handledare. – Ofta sitter pedagogerna inne med lösningarna själva – det är bara att det inte… Läs mer

Publicerat:

Trygghet viktigt på Brandvakten

Den ordlösa kommunikation betyder allt för personalen på Brandvaktens förskola, som är helt anpassad för barn med flerfunktionsvariationer; ett ögonkast, en rörelse eller ett leende. – Det är väldigt givande att se utvecklingen i de små framstegen, säger Cecilia Trygg, förskollärare. Just nu finns det plats för 15 barn i åldrarna 1–7 år på Brandvaktens… Läs mer

Publicerat:

Förskolans yngsta utforskar
tid och rum

När de yngsta barnen på Dekanens förskola visade intresse för Johanneskyrkans klocktorn blev det upptakten till ett projekt kring tid, rum och deras plats i staden. – Genom att vi bygger projekten på pedagogisk dokumentation och har det som ett verktyg för att lyssna in barnen så arbetar vi också med inflytande och delaktighet genom… Läs mer

Publicerat:

Teamkänslan viktig på spetsutbildning

Söderkullaskolans spetsutbildning i engelska lockar elever från hela stan. Engelskläraren Ulrika Lindblom jobbar mycket med teamkänslan i klassen: – Just i spetsklassen får man jobba mycket med klimatet; alla är medvetna om hur duktiga alla är, och det blir lätt prestationsångest när man ser “vad alla andra kan”. Sedan hösten 2014 finns en av landets… Läs mer

Publicerat:

Att förstå en text – innan läsning

Karolina Göransson, lärare i samhällskunskap och historia på Pauliskolan, använder sig av modeller för inför-läsning i det språkutvecklande arbetet. – Vi nöter in en form som eleverna sedan ska göra automatiskt i huvudet.   Redan innan Skolverkets moduler i Läslyftet belyste språkutvecklande arbetssätt brukade Karolina Göransson lyfta ord och begrepp i sin undervisning. – Det… Läs mer