Publicerat:

Förskolans yngsta utforskar
tid och rum

När de yngsta barnen på Dekanens förskola visade intresse för Johanneskyrkans klocktorn blev det upptakten till ett projekt kring tid, rum och deras plats i staden. – Genom att vi bygger projekten på pedagogisk dokumentation och har det som ett verktyg för att lyssna in barnen så arbetar vi också med inflytande och delaktighet genom… Läs mer

Publicerat:

Teamkänslan viktig på spetsutbildning

Söderkullaskolans spetsutbildning i engelska lockar elever från hela stan. Engelskläraren Ulrika Lindblom jobbar mycket med teamkänslan i klassen: – Just i spetsklassen får man jobba mycket med klimatet; alla är medvetna om hur duktiga alla är, och det blir lätt prestationsångest när man ser “vad alla andra kan”. Sedan hösten 2014 finns en av landets… Läs mer

Publicerat:

Att förstå en text – innan läsning

Karolina Göransson, lärare i samhällskunskap och historia på Pauliskolan, använder sig av modeller för inför-läsning i det språkutvecklande arbetet. – Vi nöter in en form som eleverna sedan ska göra automatiskt i huvudet.   Redan innan Skolverkets moduler i Läslyftet belyste språkutvecklande arbetssätt brukade Karolina Göransson lyfta ord och begrepp i sin undervisning. – Det… Läs mer

Publicerat:

Kollegialt lärande med elevfokus

På Idrottsgymnasiet är de inne på fjärde året med fokus på ett språkutvecklande arbetssätt – men förstelärarna Kajsa Månsson och Åsa Falk ser inget slut på det kollegiala lärandet. – Man måste våga hålla i det långsiktigt, vi blir aldrig riktigt färdiga, säger Åsa Falk. Det var för fyra år sedan som förstelärarna på Malmö… Läs mer

Publicerat:

Elevhälsan vässar verktygen med STL

I april introducerades STL (Systematiskt tillsammans för lärande) för elevhälsopersonal, som uttryckte ett intresse och ville veta mer. Sedan augusti provas arbetssättet ut på tre elevhälsoteam i grundskolan och ett gymnasium i Malmö. STL betonar bland annat vikten av att ha ett mål, att arbeta metodiskt och systematiskt – och inte minst att EHT, lärare,… Läs mer

Publicerat:

Jobbskuggning gav nya insikter

Tydlighet, struktur och ett tätt kollegialt samarbete – det är något av det musik- och engelskaläraren Heidi Uddeskog tog fasta på när hon jobbskuggade en brittisk pedagog. – Lärarna visste väldigt mycket om varandra och hur de jobbade; och de hade många samarbeten, även mellan olika årskurser. Inom ramen för ett flerårigt Erasmus-projekt jobbskuggade Heidi… Läs mer

Publicerat:

Så jobbar förskolan utan egen gård

För lägenhetsförskolan Oasen innebär det både utmaningar och möjligheter att dela gård med de boende i området – personalen måste till exempel ha noggrann uppsikt över barnen. – I och med det tror jag verkligen att barnen ser oss som tillgängliga, säger Maria Zachrisson, förskollärare på Oasens förskola. Pedagog Malmö träffar Maria Zachrisson på Guldängens bygg-… Läs mer