Publicerat:

Vill göra leken tillgänglig

Hammarhajens förskola anpassar lokalerna även för de allra yngsta barnen – målet är att de alltid ska ha nära till lek- och lärmiljö. Hammarhajens förskola är belägen i Hammars park vid Sibbarps camping, med sundet och Öresundsbron inom synhåll. Inne i de ljusa lokalerna har personalen skapat rum i rummen i form av träkuber. En… Läs mer

Publicerat:

"God lärmiljö kräver tydliga ramar"

Irene Mårtensson, gymnaiselärare på Värnhemsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Thomas Tegler. – Vad fick dig att välja läraryrket och vad får dig att stanna kvar? – För att jag såg det som ett kreativt och varierat arbete där jag kan vara med och påverka samhället. Så intresse för pedagogik, möten och samhällsengagemang. – Vilka… Läs mer

Publicerat:

Lär sig odla för grönare skolgårdar

Som ett led i att utveckla det utomhuspedagogiska arbetssättet på Malmös förskolor och skolor har pedagogerna under våren deltagit i odlingskurser. Målet är fler kreativa och gröna skolgårdar i stan efter att personalen gått kursen i Torup utanför Malmö. – Vi har ju märkt att de här praktiska momenten är väldigt bra och sammansvetsande för… Läs mer

Publicerat:

Triggas av att få förklara

Thomas Tegler, Malmö latinskola, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Pernilla Vogl. – Vad fick dig att välja läraryrket och vad är det som får dig att stanna kvar? – Kände redan som barn att jag ville undervisa i någon form. Kan fortfarande triggas av att förklara något som elever inte förstår/klarar av och via olika… Läs mer

Publicerat:

Trygg lärmiljö med tecknande robot

Stödjer kommunikationen på grundsärskolan med hjälp av robot som upprepar tecken enligt Takk. Rosalinda Estrada beskriver sig själv som en nyfiken pedagog som gärna testar digitala verktyg i undervisningen. Under sin tid som specialpedagog på Lindängeskolan hittade hon nya användningsområden för humanoidroboten – vid undervisningen av eleverna på grundsärskolan upprepar roboten tecken enligt Takk, en… Läs mer

Publicerat:

"Ynnest att få hjälpa"

Pernilla Vogl, psykolog i Specialpedagog- och psykologteamet i Innerstan inom Förskoleförvaltningen Malmö, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Frida Malmborg. – Mitt uppdrag är främst att utifrån ett psykologiskt perspektiv handleda och utbilda personal både kring arbetet med barnen och kring personalens samarbete med varandra. – Vad är det mest givande i ditt arbete? – Det som… Läs mer

Publicerat:

Dialogen som problemlösare

CPS-metoden utmanar och borgar för obekväma aha-upplevelser – och är därför ett värdefullt synsätt och verktyg för skolpersonal, menar Caroline Weibull och Margareta Fehland. Snart tar de “CPS-examen” hos Ross Greene. I slutet av juni blir specialpedagogen Caroline Weibull och kuratorn Margareta Fehland bland de första att som skolpersonal i Malmö bli CPS-certifierade. Detta efter… Läs mer

Publicerat:

Söker glöden i ögonen

Frida Malmborg, förste förskollärare på Sommarbäckens förskola, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Lina Cederberg. – Vad fick du för respons efter din presentation om ögonblicksforskning? – För att förklara denna fråga lite så har jag precis varit på en konferens i Tromsö (Norge). En konferens om forskning och professionsutveckling i förskola och skola. En del… Läs mer