Publicerat:

Filmer frigör tid i slöjdsalen

Större elevgrupper och längre väntetider i textilslöjden väckte behovet av ett system där eleverna blev mer självgående. En del av lösningen på Geijerskolan består av lärarens egna instruktionsfilmer. När Emma Boij, textilslöjdlärare på Geijerskolan, blickar bakåt ser hon hur grupperna blivit större; från elva elever när hon var ny på skolan för tio år sedan… Läs mer

Publicerat:

“Ett gränslöst lärande”

På Lindängeskolan ser medarbetarna flerspråkighet som en pedagogisk resurs sedan länge. Inom ramen för Malmö stads projekt kan de arbeta mer strukturerat med transspråkande. – För att eleverna inte ska avstanna i sin kunskapsutveckling får inte deras språknivå bli avgörande, säger Kata Severin, förstelärare på Lindängeskolan. Var femte lågstadieelev på Lindängeskolan är nyanländ och här… Läs mer

Publicerat:

Digitala verktyg som aktiverar

I förskolans nya läroplan betonas digital kompetens. På Pärlugglans förskola använder personalen digitala verktyg för att aktivera barnen på nya sätt genom till exempel skattjakt med geocaching. Från och med 1 juli kompletteras förskolans läroplan, bland annat med skrivningar kring digital kompetens. Barnen ska till exempel ha tillgång till digitala verktyg som stimulerar lärandet. På… Läs mer

Publicerat:

"Många ingångar till läsning"

Petra Hammenskog, skolbibliotekarie på Kungshögsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Lotta Bjershagen. – Hur har barns läsande påverkats av digitaliseringen, och vad innebär det i ditt arbete? – Att läsa böcker som aktivitet har fått en stor konkurrens av bland annat olika digitala medier – samtidigt finns också böcker mer tillgängliga digitalt. Elever kan lyssna… Läs mer

Publicerat:

De sjunger fram språket

På Komvux Malmö SFI finns det en lång tradition av att använda sång och musik i svenskaundervisingen. Musik- och svenskaläraren Carl-Erik Carlsson skriver sitt eget material, men har också fått överta den tidigare läraren Eva Bornemarks kompositioner. – Det är en genväg till språkglädje och en genväg till aktivitet. Alla våra elever har ju redan… Läs mer

Publicerat:

“Lärandet pågår hela tiden”

Planering och samverkan är viktigast för en framgångsrik fritidsverksamhet, menar förste fritidspedagogen Jessika Ståhl på Möllevångsskolan. Tematiskt arbete och lyhördhet stärker den röda tråden mellan skola och fritids. En fungerande samverkan mellan skola och fritidsverksamhet är en förutsättning för ett meningsfullt lärande under hela dagen och för att eleverna ska nå sin måluppfyllelse, menar Jessika… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt vara lyhörd och tålmodig"

Fredrik Glückman, elevassistent på Sofielundsskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Patrik Radolovic. – Vad är det bästa med att jobba i skolan? – Det bästa är väl den här, visserligen ofta flyktiga, känslan av att ha gjort något viktigt. Att göra skillnad och vara formande för andra för en lång tid framöver – det gäller… Läs mer

Publicerat:

De utmanar normerna på förskolan

Barnen har blivit kidnappade och mörkret sprider sig. Sagoprojektet för fyra- och femåringar på Mossängens förskola utmanar normer och förutfattade meningar. Förskollärarna Malin Winstrand och Sarah Schade leder det normkreativa och inkluderande arbetet. ”Det är en tjejfärg, det kan inte jag/han ha.” ”Killar är aldrig rädda.” Det är exempel på vad lärarna på Mossängens förskola… Läs mer