Publicerat:

Språkande bortom det verbala

Fler gemensamma träffar mellan de olika förskoleavdelningarna, ett ökat samarbete med aktörer utanför förskolan – och ett kvitto på att de sedan länge är inne på rätt spår i sitt språkutvecklande arbete. Det är något av det som Drakens förskola tar med sig efter att ha deltagit i ett treårigt forskningsprojekt kring språkutvecklande arbete. På… Läs mer

Publicerat:

Utmaning stötta elever på distans

På Universitetsholmens gymnasium ringer en särskild stödgrupp dagligen upp samtliga elever för att kolla så att allt fungerar med distans- och fjärrundervisningen. Farhågan är att elever ska hamna mellan stolarna i denna nya ovanliga situation. – Det är konstigt tyst här, det känns som om det är lov. Så här ska det inte vara. Specialpedagogen… Läs mer

Publicerat:

Lågaffektivt synsätt blev ögonöppnare

Johannesskolans introduktion till CPS-metoden och lågaffektivt bemötande fick lågstadieläraren Karolina Petersen att reflektera över relationer till eleverna och bemötande i skolan. – Jag fastnade för att när barn inte gör det de ska är det inte för att de inte vill, utan för att de inte kan. I början av höstterminen 2019 fick all personal… Läs mer

Publicerat:

De laborerar med språket

NO-lärarna Eva Månsby och Eva Cederberg på S:t Petri skola arbetar målmedvetet med språket i labbrapporter. Tanken är att träna eleverna på att använda ämnesspecifika begrepp inför gymnasiearbetet i årskurs tre. När lärarkollegiet på S:t Petri tog ett gemensamt grepp om det kollegiala lärandet fokuserade Eva Månsby, lärare i biologi och naturkunskap och Eva Cederberg,… Läs mer

Publicerat:

Skarpt lärandeläge för nior som kodar

I ett nytt projekt kring programmering samarbetar niondeklassare på Hermodsdalsskolan med ett it-företag. – Utöver skolans lärandemål ska vi ju rusta eleverna för livet i samhället sedan. Det här är ett ypperligt tillfälle att få träna på de sociala- och den kommunikativa förmågan, säger Abdu Agha, förstelärare i matematik och NO. Tillsammans med it-pedagogen Emma… Läs mer

Publicerat:

“Programmering ingång till matematik”

Programmering kan vara ingången till matematik för att få omotiverade elever intresserade av ämnet. Det menar Sumita Bhattacharyya, förstelärare i matematik och programmering på Oxievångsskolan. – Med programmering får eleverna ett visuellt resultat direkt som uppmuntrar dem att ta steget vidare och lösa nästa problem. 1 juli 2018 infördes programmering i matematiken. Kritikerna menar att… Läs mer

Publicerat:

Att se potentialen i digitala verktyg

För att de digitala verktygen ska bli värdefulla pedagogiska hjälpmedel krävs ett samspel mellan teknik, pedagogik och ämneskunskap. Det pekar Karin Ollinen på i sin avhandling, där hon intervjuat och observerat fyra NO-lärare på högstadiet. – Det går inte att säga om digitala verktyg i undervisningen är bra eller dåligt; det beror ju på hur,… Läs mer

Publicerat:

“Kommer långt med fyra ackord”

Som förstelärare i musik vill Paulo De Oliveira nyansera bilden av musik som ett färdighetsämne. – Eleverna kommer ju inte in i klassrummet som oskrivna blad, utan jag försöker nivåanpassa det vi gör. När Paulo De Oliveira hittade till grundskolan öppnade sig en värld av pedagogiska utmaningar han hade saknat under sin tid som gitarrlärare… Läs mer