Gå direkt till innehållet

Fredrik Thunberg

Redaktör, Pedagog Malmö

Antal inlägg: 184

Publicerat:

Lustfyllt lärande i skarpt läge

Engelskläraren Marie Nilsson på Linnéskolan saknade språkliga strategier och större skrivövningar i läromedlen – i eTwinning-samarbeten med andra länder fann hon ett forum där eleverna kunde utveckla språket och samtidigt ha kul. – Den största vinsten är elevernas entusiasm; de märker inte att de lär sig eller att de går i skolan. Som nybliven engelsklärare…

Publicerat:

Dans med datorn som stöd

Det var svårt att motivera elever till att röra sig till musik och dansa. Marko Lapcevics lösning? Att låta alla ta med sina datorer till idrottslektionerna. – När jag ser deras självförtroende och rörelseglädje känner jag att detta verkligen har blivit lyckat. Som idrottslärare F–3 på Hyllievångsskolan vill Marko Lapcevic inspirera och motivera barnen till…

Publicerat:

Barnen forskar i grönsakslandet

Barnens intresse får styra när Trädgårdens förskola närstuderar grönsaker. Med hjälp av sapere-metoden hittade de tre favoriter att forska vidare på; en process som inneburit många aha-upplevelser för både barn och personal. – Jag hade ingen aning om att det fanns majs i andra färger än gult, säger Carina Kristensson, förskollärare på Trädgårdens förskola. När…

Publicerat:

Så får hon eleverna att våga prata

Veronica Johanssons elever i engelska följde läroböckerna och hon kände att de hade koll på läget. Ändå var det något som skavde… De pratade inte på lektionerna – i alla fall inte så mycket som hon önskade. Lösningen kom via detektivlekar och körläsning. Veronica Johansson beskriver konferensen för engelskalärare i Göteborg som en vändpunkt. Det…

Publicerat:

Struktur för att möta
varje elev i matematiken

Matematikläraren Emilie Jönsson på Sundsbroskolan arbetar med temaupplägg och strukturer för att möta eleverna på deras egen kunskapsnivå. – Det här med teman har vuxit fram under flera år. Det började som en enklare planering, men sedan har jag byggt ut det så det blir en struktur som man följer om och om igen. Sedan…

Publicerat:

Kooperativa strukturer även på fritids

Tillsammans med Nydalaskolans fritidspedagoger utvecklar Helena Yngvesson, förstelärare i fritidshem på Nydalaskolan, det kooperativa lärandet. – Samspelet med eleverna i kooperativt lärande är en jättemöjlighet. Det blir ett ökat elevinflytande och vi vill ju att de ska vara delaktiga i sin fritidsverksamhet. Sedan ett par år arbetar hela Nydalaskolan med strukturerna i kooperativt lärande för…

Publicerat:

Nya insikter med pedagogik på distans

Övergången till distansutbildning på komvux har gett sva-läraren Gabriella Eftimie anledning att reflektera över sitt arbete. – Jag har helt tänkt om när det gäller planering och instruktioner. Jag har blivit lite av ett kontrollfreak, skrattar hon. När komvux under våren gick över till distansutbildning från en dag till en annan förändrades förutsättningarna för undervisningen…