Publicerat:

"Många ingångar till läsning"

Petra Hammenskog, skolbibliotekarie på Kungshögsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Lotta Bjershagen. – Hur har barns läsande påverkats av digitaliseringen, och vad innebär det i ditt arbete? – Att läsa böcker som aktivitet har fått en stor konkurrens av bland annat olika digitala medier – samtidigt finns också böcker mer tillgängliga digitalt. Elever kan lyssna… Läs mer

Publicerat:

De sjunger fram språket

På Komvux Malmö SFI finns det en lång tradition av att använda sång och musik i svenskaundervisingen. Musik- och svenskaläraren Carl-Erik Carlsson skriver sitt eget material, men har också fått överta den tidigare läraren Eva Bornemarks kompositioner. – Det är en genväg till språkglädje och en genväg till aktivitet. Alla våra elever har ju redan… Läs mer

Publicerat:

“Lärandet pågår hela tiden”

Planering och samverkan är viktigast för en framgångsrik fritidsverksamhet, menar förste fritidspedagogen Jessika Ståhl på Möllevångsskolan. Tematiskt arbete och lyhördhet stärker den röda tråden mellan skola och fritids. En fungerande samverkan mellan skola och fritidsverksamhet är en förutsättning för ett meningsfullt lärande under hela dagen och för att eleverna ska nå sin måluppfyllelse, menar Jessika… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt vara lyhörd och tålmodig"

Fredrik Glückman, elevassistent på Sofielundsskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Patrik Radolovic. – Vad är det bästa med att jobba i skolan? – Det bästa är väl den här, visserligen ofta flyktiga, känslan av att ha gjort något viktigt. Att göra skillnad och vara formande för andra för en lång tid framöver – det gäller… Läs mer

Publicerat:

De utmanar normerna på förskolan

Barnen har blivit kidnappade och mörkret sprider sig. Sagoprojektet för fyra- och femåringar på Mossängens förskola utmanar normer och förutfattade meningar. Förskollärarna Malin Winstrand och Sarah Schade leder det normkreativa och inkluderande arbetet. ”Det är en tjejfärg, det kan inte jag/han ha.” ”Killar är aldrig rädda.” Det är exempel på vad lärarna på Mossängens förskola… Läs mer

Publicerat:

"Skolan nyckeln till deras framtid"

Patrik Radolovic, fritidspedagog på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Jonas Chae Pettersson. – Vad tycker du är roligast på jobbet? – Det roliga med jobbet stämningen och när resultat skapas. Det gläder mig när våra elever och även våra kolleger lyckas. Desto mer vi presterar ju roligare blir jobbet. Vakna varje morgon med ett… Läs mer

Publicerat:

Hållbarhet röd tråd i skolan

Hållbarhetsfrågor ska genomsyra undervisningen på Kryddgårdsskolan. Samtliga arbetslag har utbildats i frågorna och ska tillsammans med eleverna fokusera inte bara på utmaningar utan också konstruktiva lösningar. För fem år sedan tog ledningen på Kryddgårdsskolan initiativ till att starta en NO-klass med ett uttalat fokus på hållbar utveckling. I och med det fick hela rektorsområdet en… Läs mer

Publicerat:

"Lektionerna ska vara en äventyrsresa"

Jonas Chae Pettersson, lärare i matematik, NO, trä- och metallslöjd på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Jenny Hilborn. – Vad är det roligaste med ditt jobb? – Det är mötet med eleverna, att lära känna dem, inte bara gällande deras kunskapsutveckling men även den sociala biten. Jag vet hur viktig den sociala biten är… Läs mer