Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Utmaning stötta elever på distans

På Universitetsholmens gymnasium ringer en särskild stödgrupp dagligen upp samtliga elever för att kolla så att allt fungerar med distans- och fjärrundervisningen. Farhågan är att elever ska hamna mellan stolarna i denna nya ovanliga situation. – Det är konstigt tyst här, det känns som om det är lov. Så här ska det inte vara. Specialpedagogen…

Publicerat:

Lågaffektivt synsätt blev ögonöppnare

Johannesskolans introduktion till CPS-metoden och lågaffektivt bemötande fick lågstadieläraren Karolina Petersen att reflektera över relationer till eleverna och bemötande i skolan. – Jag fastnade för att när barn inte gör det de ska är det inte för att de inte vill, utan för att de inte kan. I början av höstterminen 2019 fick all personal…

Publicerat:

De laborerar med språket

NO-lärarna Eva Månsby och Eva Cederberg på S:t Petri skola arbetar målmedvetet med språket i labbrapporter. Tanken är att träna eleverna på att använda ämnesspecifika begrepp inför gymnasiearbetet i årskurs tre. När lärarkollegiet på S:t Petri tog ett gemensamt grepp om det kollegiala lärandet fokuserade Eva Månsby, lärare i biologi och naturkunskap och Eva Cederberg,…

Publicerat:

Skarpt lärandeläge för nior som kodar

I ett nytt projekt kring programmering samarbetar niondeklassare på Hermodsdalsskolan med ett it-företag. – Utöver skolans lärandemål ska vi ju rusta eleverna för livet i samhället sedan. Det här är ett ypperligt tillfälle att få träna på de sociala- och den kommunikativa förmågan, säger Abdu Agha, förstelärare i matematik och NO. Tillsammans med it-pedagogen Emma…

Publicerat:

“Programmering ingång till matematik”

Programmering kan vara ingången till matematik för att få omotiverade elever intresserade av ämnet. Det menar Sumita Bhattacharyya, förstelärare i matematik och programmering på Oxievångsskolan. – Med programmering får eleverna ett visuellt resultat direkt som uppmuntrar dem att ta steget vidare och lösa nästa problem. 1 juli 2018 infördes programmering i matematiken. Kritikerna menar att…

Publicerat:

Stabilare grund med intensivmatte

Efter en termins extra matematik utanför ordinarie skoltid förbättrade flera av eleverna i fjärde klass sina resultat med runt 25 procent. – Vi startade första lektionen med Pippis citat, “Detta har jag aldrig provat innan, det klarar jag säkert!” Det hade vi som ett mantra; våga prova, våga svara fel, säger Maria Berglund, specialpedagog på…