Publicerat:

Skolan samlas kring filmarbetet

En tradition som hela skolan kan samlas kring – det hoppas Västra hamnens skola att högstadieelevernas årligen återkommande filmprojekt ska leda till. Eleverna har stor kreativ frihet när de berättar sina historier inom ramen för ett givet tema. För tredje året i rad ägnar högstadieeleverna på Västra Hamnens skola elevens val-dagarna åt att skapa film… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt med visuellt stöd"

Jenny Hilborn, logoped på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Boel Forsell. – Vilka råd vill du ge till dem som möter högstadieelever med språkliga svårigheter? – Språkliga svårigheter är ett brett begrepp då till exempel nyanlända elever har språkliga svårigheter på grund av begränsad exponering medan elever med språkstörning har svårigheter som inte är… Läs mer

Publicerat:

Vill lyfta språket hos de yngsta

Personalen på bland annat Rönnens förskola har under ett år fokuserat på de yngsta barnens språkutveckling. Efter att de sett hur barn med språkliga svårigheter exkluderades i leken insåg de att något behövde göras. När Rönnens, Rönnbärets och Katrinleunds förskola utbildar all personal i Takk, Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, vill de förekomma språkstörningar… Läs mer

Publicerat:

"Ser hur deras självförtroende växer"

Boel Forsell, logoped på Värner Rydénskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Daniel Lennerstad. – Vad är det bästa med ditt jobb? – Det bästa med mitt jobb är att få hjälpa elever att utveckla sina språkliga och kommunikativa förmågor. När eleverna klarar målen som vi har satt upp, eller har utvecklat en strategi för att… Läs mer

Publicerat:

Vill ge eleverna makten över sitt lärande

Åse Ranemyr-Holmberg, förstelärare på Värnhemsskolan, vill få eleverna att bli aktiva medspelare i sin kunskapsinhämtning. Metakognition, något förenklat tänkande om tänkande, är en sorts självreflektion som kan vara användbar inte minst i skolan. Det handlar om att lära sig reflektera över sin nuvarande situation, om framtida mål, handlingar, strategier och resultat. Men hur ska eleverna… Läs mer

Publicerat:

"Gör lärmiljön mer tillgänglig för alla"

Daniel Lennerstad, logoped på Kommunikationsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Maria Schedvin. – Vad gör du som logoped i skolan? – En hel del! Eftersom jag jobbar på Kommunikationsskolan är mina uppgifter lite annorlunda jämfört med en logoped som är anställd på en vanlig grundskola, men i grunden är det ganska lika. På Kommunikationsskolan går… Läs mer

Publicerat:

Han gav rasten nytt liv

Med små men välplanerade justeringar i rastaktiviteterna har konflikterna på Holmaskolans lunchraster blivit färre. Rastpedagog Mikael Mårtensson har de senaste åren haft fullt fokus på att skapa meningsfulla pauser för skolans elever. Sedan 2017 har Mikael Mårtensson på Holmaskolan fullt fokus på rastverksamheten. Det är detta han brinner för – att strukturerat skapa meningsfulla, pedagogiska… Läs mer

Publicerat:

"Aldrig ge upp om elevernas läsning"

Maria Schedvin, skolbibliotekarie på Oxievångsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Sara Änghede Haraldsson. – Har du tips och tankar kring hur skolor kan arbeta med språkutveckling och flerspråkighet? – Oj, vilken stor fråga! Jag tänker att vi behöver fundera mycket på hur vi arbetar med läsning och läsförståelse på många olika sätt. För att kunna… Läs mer