Publicerat:

"Skolan nyckeln till deras framtid"

Patrik Radolovic, fritidspedagog på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Jonas Chae Pettersson. – Vad tycker du är roligast på jobbet? – Det roliga med jobbet stämningen och när resultat skapas. Det gläder mig när våra elever och även våra kolleger lyckas. Desto mer vi presterar ju roligare blir jobbet. Vakna varje morgon med ett… Läs mer

Publicerat:

Hållbarhet röd tråd i skolan

Hållbarhetsfrågor ska genomsyra undervisningen på Kryddgårdsskolan. Samtliga arbetslag har utbildats i frågorna och ska tillsammans med eleverna fokusera inte bara på utmaningar utan också konstruktiva lösningar. För fem år sedan tog ledningen på Kryddgårdsskolan initiativ till att starta en NO-klass med ett uttalat fokus på hållbar utveckling. I och med det fick hela rektorsområdet en… Läs mer

Publicerat:

"Lektionerna ska vara en äventyrsresa"

Jonas Chae Pettersson, lärare i matematik, NO, trä- och metallslöjd på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Jenny Hilborn. – Vad är det roligaste med ditt jobb? – Det är mötet med eleverna, att lära känna dem, inte bara gällande deras kunskapsutveckling men även den sociala biten. Jag vet hur viktig den sociala biten är… Läs mer

Publicerat:

Skolan samlas kring filmarbetet

En tradition som hela skolan kan samlas kring – det hoppas Västra hamnens skola att högstadieelevernas årligen återkommande filmprojekt ska leda till. Eleverna har stor kreativ frihet när de berättar sina historier inom ramen för ett givet tema. För tredje året i rad ägnar högstadieeleverna på Västra Hamnens skola elevens val-dagarna åt att skapa film… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt med visuellt stöd"

Jenny Hilborn, logoped på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Boel Forsell. – Vilka råd vill du ge till dem som möter högstadieelever med språkliga svårigheter? – Språkliga svårigheter är ett brett begrepp då till exempel nyanlända elever har språkliga svårigheter på grund av begränsad exponering medan elever med språkstörning har svårigheter som inte är… Läs mer

Publicerat:

Vill lyfta språket hos de yngsta

Personalen på bland annat Rönnens förskola har under ett år fokuserat på de yngsta barnens språkutveckling. Efter att de sett hur barn med språkliga svårigheter exkluderades i leken insåg de att något behövde göras. När Rönnens, Rönnbärets och Katrinleunds förskola utbildar all personal i Takk, Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, vill de förekomma språkstörningar… Läs mer

Publicerat:

"Ser hur deras självförtroende växer"

Boel Forsell, logoped på Värner Rydénskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Daniel Lennerstad. – Vad är det bästa med ditt jobb? – Det bästa med mitt jobb är att få hjälpa elever att utveckla sina språkliga och kommunikativa förmågor. När eleverna klarar målen som vi har satt upp, eller har utvecklat en strategi för att… Läs mer

Publicerat:

Vill ge eleverna makten över sitt lärande

Åse Ranemyr-Holmberg, förstelärare på Värnhemsskolan, vill få eleverna att bli aktiva medspelare i sin kunskapsinhämtning. Metakognition, något förenklat tänkande om tänkande, är en sorts självreflektion som kan vara användbar inte minst i skolan. Det handlar om att lära sig reflektera över sin nuvarande situation, om framtida mål, handlingar, strategier och resultat. Men hur ska eleverna… Läs mer