Publicerat:

Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken – vi SKA göra det tillsammans! (del 3)

Den blomstertid nu kommer… Nu har vi precis avslutat läsåret 18/19, ett läsår som var det sista på Rörsjöskolan-Zenith som under sommaren avvecklas då vi inte kan växa mer i nuvarande lokaler. I detta avslutande vloggavsnitt berättar vi hur vi arbetat i våra utvecklingsprocesser, hur vi arbetat med uppföljning samt de spår av förändring vi… Läs mer

Publicerat:

Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken- vi SKA göra det tillsammans!

Denna gång innehåller vår blogg- och vloggsida en film om vår verksamhet för att du som vill söka tjänst på nya Mellersta Förstadsskolan ska få en inblick i vilka vi är, vilka framtida kollegor du kan få, hur din blivande skolledning ser ut och lite av vad vi jobbar med på vår skola – som… Läs mer

Publicerat:

Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken- vi SKA göra det tillsammans!

Välkomna tillbaka till vår blogg, som härmed kommer att byta format till en vlogg. Om man klickar på länken nedan kommer man till den. Som den uppmärksamme kanske också noterar, har vi även bytt namn i samband med formatbytet då vi framöver inte enbart kommer att fokusera på de språkutvecklande processerna utan på en rad… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 13)

Ljuva sommarvindar har dragit in och gör att vi får ny vind i seglen för att ro iland de sista skälvande veckorna av detta läsår. Luften genomsyras dock inte enbart av doften från rapsfälten och pollen, utan även av tankar och arbete kring translanguaging (TL), vilket detta inlägg kommer att handla om. Rörsjöskolan-Zeniths gemensamma arbete… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 11)

Samtidigt som regnet öser ner över ett grått Malmö i februari, pågår det lärande och skolutveckling i systematikens tecken bakom de röda tegelväggarna på Rörsjöskolan-Zenith. När vi kastade ankar inför juluppehållet hade vi precis avslutat och utvärderat vårt lässtrategiprojekt (LSP), som visade sig ha haft mycket goda resultat på elevernas läsförståelseförmåga och en rad andra… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 9)

Såhär i slutet av terminen kastar vi tillfälligt ankar för att summera delar av vårt arbete på Rörsjöskolan-Zenith. Vad är då ett bättre sätt än att använda sig av kollegialt lärande och anordna ett TeachMeet där pedagogerna ges möjlighet att presentera sitt språkutvecklande arbete i klassrummet? Såväl framgång som motgång lyssnar vi gärna till då… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 8)

“Vem kan segla förutan vind, vem kan ro utan åror…?” Med dessa välkända strofer hämtade från en folkvisa från Åland anknyter vi till detta inläggs huvudfrågor. Hur omvandlar man teori till praktik? Hur skapas ett behov som leder till efterfrågan inom de områden vi systematiskt utvecklar? Vilka tillvägagångssätt, verktyg och stöttning kan användas? Helen Timperleys… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 6)

“Det är hur du sätter seglet och inte hur vinden blåser som avgör din riktning.” /Randy Davis  Utifrån detta citat seglar vi vidare i med- och motvind, men håller stadigt i vår kompass som är SKA-cirkeln och därmed har vi kommit fram till en första delutvärdering av vårt lässtrategiprojekt. Cirka tre veckor in i lässtrategiprojektet… Läs mer