Temabloggsbild

Att Skriva sig till Läsning

Att Skriva sig till Läsning (ASL) är ett strategi för barn och ungas skriv- och läslärande där datorn används som skrivverktyg. Det inkluderar även ett explicit språkutvecklande arbete i ett sociokulturellt sammanhang samt ett formativt förhållningssätt. Arne Trageton, norsk forskare och pedagog står bakom arbetssättet. Syftet med denna blogg är berätta om arrangemang och ASL-arbete i Malmö. Vi har även bloggen http://asl-tips.blogspot.se/

Antal inlägg: 59

Publicerat:

ASL-inspirationscafé F-klass Kulladalsskolan

I Kulladalsskolans förskoleklasser är språkutveckling och ‘Att Skriva sig till Läsning’ (ASL) en del av temat – och temat är en del av ASL och språkutveckling. Under ett inspirationscafé berättade Carina Ljunggren, Åsa Olsson och Jeanette Nilsson på Kulladalsskolan hur det går till när deras elever i förskoleklass får skriva sig till läsning på dator. Tematiskt… Läs mer

Publicerat:

Nya nätverksgrupper för kollegialt lärande kring ASL

  Detta läsår har nya nätverksgrupper kring ‘Att Skriva sig till Läsning’ (ASL) kört igång. Under september hölls den första träffen av läsårets sex träffar.  Det är 50 pedagoger från 16 olika skolor fördelat på fem grupper. Under ASL nätverksträffar delas erfarenheter och funderingar kring ASL-arbetet i de egna elevgrupperna. En processtödjare finns med i varje grupp för… Läs mer

Publicerat:

Att Skriva sig till Läsning - men sen då?

Hur fortsätter man skrivandet på dator i åk 2 och 3? Vilken plats har handskrivning i det fortsatta skrivandet? För Anette Liuzzi och Jenny Olsson Mohammad-Ali blev genrepedagogiken ett verktyg för elevernas fortsatta skrivutveckling i åk 2. Under ett ASL-inspirationscafé berättade Anette Liuzzi och Jenny Olsson Mohammad-Ali, tidigare kollegor på Kirsebergsskolan, hur genrepedagogiken för dem… Läs mer

Publicerat:

ASL handlar om att ge varje elev vad den behöver

  Det är den 11 september. Ett nytt läsår har just börjat och pedagoger i Malmö har samlats för att lyssna på en föreläsning om skriv- och läslärande med datorn som skrivverktyg. Föreläsare är Erica Lövgren, lärare samt läs- och skrivutvecklare i Piteå. Erica Lövgren berättar att när hon 2006 skulle ta emot en ny… Läs mer

Publicerat:

Sammanställningen av "ASL i Malmö stad" läsåret 13-14

  “ASL i Malmö stad” erbjuder pedagoger i Malmö stad en rad aktiviteter för kompetensutveckling inom arbetssättet ‘Att skriva sig till Läsning’ med datorn som skrivverktyg.  “ASL i Malmö stad” samordnas av Pedagogisk Inspiration Malmö. Läsåret 2013-14 har varit fullt av aktiviteter i Malmö stad. Inspirationsseminarier och föreläsningar har finansierats av Skolsatsning 2012. Här är en visuell sammanställning… Läs mer

Publicerat:

Utvärdering ASL-nätverksträffar ht13-vt14

Malmöpedagoger som har börjat arbeta med ‘Att Skriva sig till Läsning’ (ASL) i elevernas skriv- och läsutveckling har under läsåret haft möjlighet att delta i nätverksträffar. I ett enkät har de fått berätta hur de har upplevt nätverksträffarna. En generell upplevelse vi processtödjare har är att de sex träffarna har varit mycket uppskattade och att… Läs mer

Publicerat:

I startgroparna med ASL efter Kom-i-gång-kurs

Till hösten är det åtminstone 40 Malmöpedagoger som tänker börja med ‘Att Skriva sig till Läsning’ som en strategi i elevernas skriv- och läslärande. En del av deras förberedelser var att delta i kursen “Kom-i-gång med ASL”. Pedagoger i förskoleklass och åk 1 har under våren deltagit på någon av de två kurser som arrangerades… Läs mer

Publicerat:

Avslut för läsårets ASL-nätverksgrupper

Att som pedagog börja med ‘Att Skriva sig till Läsning’ (ASL) som strategi i elevernas skriv- och läslärande är att förändra sitt arbetssätt. Detta kan jämföras med att lära sig jonglera. I början är det många bollar att hålla reda på och inte alltid helt lätt.  Vi processtödjare upplevde en del stress och frustration i början… Läs mer