Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Att Skriva sig till Läsning

Att Skriva sig till Läsning (ASL) är ett strategi för barn och ungas skriv- och läslärande där datorn används som skrivverktyg. Det inkluderar även ett explicit språkutvecklande arbete i ett sociokulturellt sammanhang samt ett formativt förhållningssätt. Arne Trageton, norsk forskare och pedagog står bakom arbetssättet. Syftet med denna blogg är berätta om arrangemang och ASL-arbete i Malmö. Vi har även bloggen http://asl-tips.blogspot.se/

Antal inlägg: 59

Publicerat:

ASL är...

  ASL är en förkortning på ’Att skriva sig till läsning’ en skriv- och läsinlärningsstrategi vars upphovsman är den norska forskaren Arne Trageton. utgår från att skrivning är lättare än läsning.  ett arbetssätt där man använder datorn som skrivredskap som är ett enklare skrivredskap för yngre barn som inte är motoriskt mogna att forma bokstäver…

Publicerat:

LTIC-sem 2008: Att skriva sig till läsning – i Ystad kommun.

26 mars 2008: Arne Trageton, forskare och pedagog från Norge, har utvecklat ett spännande arbetssätt kring skriv- och läsinlärning. Han beskriver det närmare i boken “Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola”. Detta seminarium var en av flera uppföljande träffar sedan Arne Trageton höll seminarium på Pedagogiska Centralen våren 2006. I…

Publicerat:

Seminarium 2006: Att skriva sig till läsning. Arne Trageton.

  Den 27 mars 2006 var Arne Trageton var på Pedagogiska centralen (idag Centrum för Pedagogisk Inspiration) för att hålla det första av två sammanhängande seminarier under våren. Arne Trageton är pedagog och lärararutbildare vid högskolan Stord/Haugesund i Norge samt författare till boken “Att skriva sig till läsning” (2003). Förhandsintresset inför seminariet var stort och det…