Temabloggsbild

Att undervisa om Förintelsen

År 2017 besökte 44 000 svenska muséet Auschwitz-Birkenau, en majoritet av dessa var troligen skolelever. Siffran är väldigt hög särskilt med tanke på att det inte finns några krav på att resor till Förintelsen minnesplatser i skolans styrdokument. Inte heller finns det några rekommendationer kring hur upplägg till den här typen av resor bör se ut. När vi tog över S:t Petri skolas resa till Auschwitz-Birkenau försökte vi lära oss mer om hur man kan jobba med den här typen av resmål. Vilket syfte och mål ska vara och hur man når dit. Våra resor har också gett oss en del erfarenheter av elevers olika sätt att reagera och olika sätt att hantera och möta dessa reaktioner och tankar. Med den här bloggen hoppas vi kunna belysa frågor kring resor till Förintelsens minnesplatser. Vi vill också diskutera syfte och metod som ovan nämnts och metod för undervisning om Förintelsen generellt. Bakom bloggen finns vi, Joakim Altervall, Lo Söllgård och Björn Westerström, samtliga historielärare på S:t Petri skola.

Antal inlägg: 2

Publicerat:

Förintelsen, att minnas och studera

“there are no ‘lessons’ inherent in the Holocaust, and that any attempt to goad students to conclude on any lesson or lessons is a big mistake” Yehuda Bauer För några veckor sedan hade vi återträff med det gäng elever som deltagit i vår årliga resa till Förintelsen minnesplatser i Polen. Vi diskuterade hur nästa minnesdag… Läs mer