Temabloggsbild

Bedömning för lärande (BFL) i Malmö Stad

Bedömning för lärande (BFL) är ett förhållningssätt till kunskap och lärande där syftet är att främja elevens lärande och kunskapsutveckling. Det handlar om undervisningens effektivitet och kvalitet där lärare och elev aktivt använder bedömningen som ett redskap under tiden lärandeprocessen pågår. För läraren innebär detta förhållningssätt att synliggöra elevernas kunskaper, under arbetets gång, samt ge riktad feedback, i rätt tid; samtidigt som läraren får återkoppling på sin undervisningen och anpassar den efter eleverna. Inom bedömning för lärande, BFL, kan man arbeta systematiskt utifrån följande tre frågor: Var befinner eleven sig, dvs. vad kan eleven? Vad är målet? Hur ska eleven göra för att ta sig till målet? ...och med detta i åtanke fundera kring hur undervisningen kan bedrivas. Detta är centrala delar i den pedagogiska planeringen. Vi som bloggar här är BFL-utvecklare på Pedagogisk Inspiration i Malmö Stad.

Antal inlägg: 13

Publicerat:

Effektiv undervisning - vad innebär det i praktiken?

Hur skapar vi effektiv undervisning i klassrummet? Vad kännetecknar effektiv undervisning? Detta är frågor som jag ofta har ställt till mig själv. Efter att ha läst boken Effektiv undervisning – meningsfullt lärande skriven av Simon Hjort och Ambjörn Furenhed har dessa frågetecken mer och mer rätats ut. I boken lyfter författarna fram exempel från olika lärares vardag… Läs mer

Publicerat:

Likvärdig bedömning inkl. undervisningsperspektivet

I början av året släppte Åsa Hirsh sin bok Formativ undervisning – utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus. Åsa är lektor i pedagogik vid Jönköpings University och Göteborgs universitet. Hon har i många år arbetat som lärare på grundskolan, men arbetar nu med forskning och undervisning inom akademin. Hennes undervisning och forskning rör främst skärningspunkten… Läs mer

Publicerat:

Läroplanen - förskoleklassens tredje del

Skolverket har under våren publicerat webbinarieserier kring de nya delarna i läroplanen för förskoleklassen. Vad betyder den nya delen i läroplanen för förskoleklassen? Hur väl förtrogen är du i läroplanens tredje del och dess innebörd? Har du ännu inte lyssnat på webbinariet om förskoleklassen gå in och lyssna på Helena Ackesjö, som är universitetslektor vid Linnéuniversitetet.… Läs mer

Publicerat:

Programmet till BFL-konferensen 6 september

Den 6 september arrangerar vi tillsammans med Helsingborgs stads skolor en lärandekonferens på Sundspärlan i Helsingborg. Programmet är nu klart! Vi är otroligt glada över innehållet och tror att 6 september kommer bli en väldigt intressant och lärorik dag. Är du nyfiken på hur BFL kan bidra till att stödja elevers lärande och hur BFL… Läs mer

Publicerat:

Återkoppling som för lärandet framåt och 6 tankar till dig som vill arbeta medvetet med återkoppling i undervisningen.

”När elever söker, eller åtminstone är öppna för, återkoppling från eleverna om vad eleverna vet, vad det förstår , vad de gör för misstag, när de missuppfattar, när de inte är engagerade  –  då kan undervisning och inlärning synkroniseras och bli effektiva” (Hattie, 2009) Nyckelstrategi 3 handlar om feedback/återkoppling som för lärandet framåt. Studier visar… Läs mer

Publicerat:

Att synliggöra lärandet i förskoleklass

Vi har under en lång tid arbetat med BFL på Husieskolan. Nu har vårt arbete även utökats till lärarna i förskoleklassen. I dagarna har vi varit på besök i förskoleklasserna. Lärarna har börjat använda sig av Kahoot för att synliggöra elevernas lärande, som är ett uppskattat och engagerande verktyg för eleverna. Att skapa en medvetenhet hos eleverna… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Sambedömning för ökad likvärdighet kring bedömning och betygssättning

Såhär i nationella prov-tider genomförs också mycket sambedömningar runt om i vårt land. Sambedömningar gör vi ju för att öka likvärdigheten i bedömning och betygssättning och det har visat sig att sambedömningar i första hand fungerar som ett långsiktigt sätt att uppnå samsyn och likvärdighet. Bra, tycker vi! I vårt betygssystem förväntas lärarnas bedömning och… Läs mer

Publicerat:

Lärandekonferens - BFL

Är du nyfiken på hur BFL kan bidra till att stödja elevers lärande och hur BFL kan användas som en del av skolutvecklingen? I september anordnar vi, tillsammans med Helsingborgsstads skolor, en lärandekonferens för pedagoger och skolledare i grundskolan, grund- och gymnasiesärskola, gymnasiet och vuxenutbildningen som tillhör Malmö stad eller Helsingborgs stads skolor. På konferensen… Läs mer