Temabloggsbild

Bedömning för lärande (BFL) i Malmö Stad

Bedömning för lärande (BFL) är ett förhållningssätt till kunskap och lärande där syftet är att främja elevens lärande och kunskapsutveckling. Det handlar om undervisningens effektivitet och kvalitet där lärare och elev aktivt använder bedömningen som ett redskap under tiden lärandeprocessen pågår. För läraren innebär detta förhållningssätt att synliggöra elevernas kunskaper, under arbetets gång, samt ge riktad feedback, i rätt tid; samtidigt som läraren får återkoppling på sin undervisningen och anpassar den efter eleverna. Inom bedömning för lärande, BFL, kan man arbeta systematiskt utifrån följande tre frågor: Var befinner eleven sig, dvs. vad kan eleven? Vad är målet? Hur ska eleven göra för att ta sig till målet? ...och med detta i åtanke fundera kring hur undervisningen kan bedrivas. Detta är centrala delar i den pedagogiska planeringen. Vi som bloggar här är BFL-utvecklare på Pedagogisk Inspiration i Malmö Stad.

Antal inlägg: 16

Publicerat:

Strategi 4 i Formativt förhållningssätt- Den fjärde strategin betonar vilken roll kamratbedömning kan spela som stöd för elevernas lärande.

Att aktivera eleverna som lärarresurser för varandra. Om eleverna får hjälp med att tala med varandra om lärande och ge återkoppling på varandras arbete kan det bidra till att eleverna lär sig att reflektera över vad som är ett bra arbete och över vad de skall arbeta mer med får idéer från varandra och kan… Läs mer

Publicerat:

Varför en kurs om bedömning och estetiska lärprocesser?

“Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och… Läs mer

Publicerat:

Oroshärdar som stressar och stör

Det nya läsåret ringer in. Eleverna står bakom bänkarna, laddade med vässade pennor och tomma block. Förväntansfulla. Eller? Kanske några elever skruvar på sig och tänker “hur ska det här gå”? Kanske jagas de av tidigare obehagliga erfarenheter? Kanske kommer deras sociala hjärnor att larma för fara? Passa på att ta reda på oroshärdar som… Läs mer

Publicerat:

Effektiv undervisning - vad innebär det i praktiken?

Hur skapar vi effektiv undervisning i klassrummet? Vad kännetecknar effektiv undervisning? Detta är frågor som jag ofta har ställt till mig själv. Efter att ha läst boken Effektiv undervisning – meningsfullt lärande skriven av Simon Hjort och Ambjörn Furenhed har dessa frågetecken mer och mer rätats ut. I boken lyfter författarna fram exempel från olika lärares vardag… Läs mer

Publicerat:

Likvärdig bedömning inkl. undervisningsperspektivet

I början av året släppte Åsa Hirsh sin bok Formativ undervisning – utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus. Åsa är lektor i pedagogik vid Jönköpings University och Göteborgs universitet. Hon har i många år arbetat som lärare på grundskolan, men arbetar nu med forskning och undervisning inom akademin. Hennes undervisning och forskning rör främst skärningspunkten… Läs mer

Publicerat:

Läroplanen - förskoleklassens tredje del

Skolverket har under våren publicerat webbinarieserier kring de nya delarna i läroplanen för förskoleklassen. Vad betyder den nya delen i läroplanen för förskoleklassen? Hur väl förtrogen är du i läroplanens tredje del och dess innebörd? Har du ännu inte lyssnat på webbinariet om förskoleklassen gå in och lyssna på Helena Ackesjö, som är universitetslektor vid Linnéuniversitetet.… Läs mer

Publicerat:

Programmet till BFL-konferensen 6 september

Den 6 september arrangerar vi tillsammans med Helsingborgs stads skolor en lärandekonferens på Sundspärlan i Helsingborg. Programmet är nu klart! Vi är otroligt glada över innehållet och tror att 6 september kommer bli en väldigt intressant och lärorik dag. Är du nyfiken på hur BFL kan bidra till att stödja elevers lärande och hur BFL… Läs mer

Publicerat:

Återkoppling som för lärandet framåt och 6 tankar till dig som vill arbeta medvetet med återkoppling i undervisningen.

”När elever söker, eller åtminstone är öppna för, återkoppling från eleverna om vad eleverna vet, vad det förstår , vad de gör för misstag, när de missuppfattar, när de inte är engagerade  –  då kan undervisning och inlärning synkroniseras och bli effektiva” (Hattie, 2009) Nyckelstrategi 3 handlar om feedback/återkoppling som för lärandet framåt. Studier visar… Läs mer