Temabloggsbild

Det utvidgade klassrummet

I den här bloggen kommer vi att berätta om arbetet med Det utvidgade klassrummet, som är en kunskapsallians bestående av Kulturförvaltningen, Pedagogisk Inspiration, Miljöförvaltningen, Förskoleförvaltningen, Malmö Högskola och Skoletjenesten på Sjælland. Här skriver vi om om vårt pilotprojekt, där vi ska sprida och utveckla Holmaskolans modell kring upplevelsebaserat lärande och språkutveckling. Det gör vi i samband med att vi utformar aktiviteter på nya och gamla pedagogiska arenor. Följ med oss ut i Malmö!

Antal inlägg: 11

Publicerat:

Kontinuitet gör skillnad

I denna blogg har vi försökt redogöra för upplevelsebaserat lärande enligt Holmaskolans modell, med fokus på språkutveckling; och att arbeta på olika platser i staden efter denna modell. När man talar om att ge sig ut, utanför skolan (t ex till stranden, parken, teatern eller konsthallen), och att man för – och efterarbetar efter en… Läs mer

Publicerat:

Odling i Slottsträdgården

Vill ni odla med era elever? Förra året var det Lindängelund och potatis, nu Slottsträdgården och alla möjliga grödor. 10 klasser får plats. Obligatorisk lärarintroduktion 21 mars kl 14, men boka innan! I höstas fick vi veta att Lindängelund skulle ”pausas” 2018 vad beträffar verksamhet   – precis när vi sammanfattat responsen från alla deltagare och kunde… Läs mer

Publicerat:

Idéer för vårterminen - välkomna på inspirationsträff

Regn.. regn…regn…Gråkall januari utanför mitt fönster.  Inte vill man gå ut just nu… Här gäller det att tänka framåt, för det blir snart vår igen, och vore det inte bra om man förberett och planerat aktiviteter utomhus till dess? Kom till inspirationsträff den 26 januari så får ni tips!   Inom det förvaltningsövergripande samarbetet Det… Läs mer

Publicerat:

Skulpturer och potatis och allt vi kan lära med hjälp av dem

Inom samarbetet Det utvidgade klassrummet fick vi uppdraget att utforma aktiviteter, som byggde på Holmaskolans modell Upplevelsebaserat lärande, och som elever och lärare skulle kunna arbeta med på egen hand ute på olika pedagogiska arenor. På egen hand ute på platser i staden – det innebär ingen bokning eller annan registrering av användare, och därför vet… Läs mer

Publicerat:

Dags att gå ut!

Vi som arbetar med Det utvidgade klassrummet vandrade ut i sommaren med en glad nyhet: vi hade fått 100.000:- av Sten K Johnsons fond. Det räcker naturligtvis inte till allt som vi tänkt när vi skrev ansökan (för vi sökte betydligt mer pengar), men att få ett erkännande utifrån är alltid härligt. Det gör så… Läs mer

Publicerat:

Inspiration en fredag kl 13

Nu har vi haft vår inspirationsträff för lärare om ”Det utvidgade klasssrummet”. En fredag kl 13 – ska det gå? Ja, det gick utmärkt! Ingrid Olsson, rektor på Holmaskolan, gav en bakgrund till deras modell Upplevelsebaserat lärande, en konkret och handfast metod. En av deras utgångspunkter har varit upplevelsens och minnets betydelse för lärandet, inte… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande ger resultat

Holmaskolan har arbetat med en modell som de kallar upplevelsebaserat lärande i några år nu, och  deras erfarenheter visar på ett positivt resultat. Utfrån valt arbetsområde/tema väljer läraren en upplevelse, som blir ett stöd i lärandet, och som förarbetas/efterarbetas i klassrummet. Upplevelsen kan t ex  vara ett besök på bibliotek, museum eller i närmaste  park,… Läs mer