Temabloggsbild

Det utvidgade klassrummet

I den här bloggen kommer vi att berätta om arbetet med Det utvidgade klassrummet, som är en kunskapsallians bestående av Kulturförvaltningen, Pedagogisk Inspiration, Miljöförvaltningen, Förskoleförvaltningen, Malmö Högskola och Skoletjenesten på Sjælland. Här skriver vi om om vårt pilotprojekt, där vi ska sprida och utveckla Holmaskolans modell kring upplevelsebaserat lärande och språkutveckling. Det gör vi i samband med att vi utformar aktiviteter på nya och gamla pedagogiska arenor. Följ med oss ut i Malmö!

Antal inlägg: 18

Publicerat:

Nyfiken på vad som döljer sig i Pedagogiska kartor?

Vi fokuserar ofta på kollegialt lärande mellan yrkesgrupper inom skola och förskola, men vi har så många medarbetare med specialkunskap i Malmö stad som både kan och vill vara med att bidra med sin kunskap till skolan. Förutom all denna kunniga personal så är det många andra i samhället som gärna hjälper till att bidra… Läs mer

Publicerat:

Snart intar vi Stadshusets foajé

Allt är klart för att fylla Stadshuset foajé med information om Malmö och lektionsmaterial för skolan. Kom och ta del av utställningen om Pedagogiska kartor. I högar ligger nu skyltarna färdiga för uppsättning och montrar målas om in i det sista. På tisdag den 1 oktober händer det. I tio år har Pedagogiska kartor gått… Läs mer

Publicerat:

Hopp i havet - om havets ekosystem

Att ekosystem fungerar är något vi människor är beroende av, men hur kan vi lära oss mer om dem? Marint kunskapscenter fortsätter sitt samarbete med Pedagogisk inspiration Malmö. Den här gången är det en djupdykning i att bygga kunskap om ekosystemen i Öresunds marina miljö. I alla fall starta en nyfikenhet om livet under ytan.… Läs mer

Publicerat:

Är ni klassen vi söker?

Träd i närmiljön, ett nytt lektionspaket till Pedagogiska kartor, vill du vara med och testa materialet? Vi söker några klasser i årskurs 4 som vill arbeta med stadens träd. Genom egna upplevelser får eleverna undersöka och upptäcka våra vanligaste träds årscykel. Utifrån den nyvunna kunskapen ska eleverna utveckla förmågan att samtala om, tolka och framställa… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande - även för mellanstadiet

”Det är konstigt hur allt hänger ihop”. Så sa en elev på mellanstadiet när Holmaskolan genomfört ett arbete med tema ”att uppleva sin egen identitet och andras”. Holmaskolan har i flera år arbetat med sin modell upplevelsebaserat lärande för åk F-3, och nu arbetar man med att bearbeta och finslipa den för mellanstadiet. På en… Läs mer

Publicerat:

Utbyte kring hållbarhetsfrågor med den ryska staden Khvalinsk

Irina Letyagina är i Sverige för att lära sig mer om hållbarhetsfrågor och avfallshantering. Vi har träffat henne och diskuterat möjliga utbyten mellan hennes stad Khvalinsk och Malmö. Detta är ett unikt tillfälle för kommande internationells samarbete! Khvalinsk ligger i södra Ryssland vid floden Volga. Här finns väldigt vacker natur. Staden är ungefär så stor… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande – en utmaning?

Kom till inspirationsträff den 14 november på Malmö Museer och hör från rektor, lärare och forskare om Holmaskolans arbete med detta språkutvecklande arbetssätt från rektor, lärare och forskare. Kunskapsalliansen Det utvidgade klassrummet (DUK) har under ett pars års tid verkat för att utveckla och sprida modellen upplevelsebaserat lärande, och skall nu avsluta detta arbete. Men… Läs mer

Publicerat:

Kontinuitet gör skillnad

I denna blogg har vi försökt redogöra för upplevelsebaserat lärande enligt Holmaskolans modell, med fokus på språkutveckling; och att arbeta på olika platser i staden efter denna modell. När man talar om att ge sig ut, utanför skolan (t ex till stranden, parken, teatern eller konsthallen), och att man för – och efterarbetar efter en… Läs mer