Temabloggsbild

Det utvidgade klassrummet

I den här bloggen kommer vi att berätta om arbetet med Det utvidgade klassrummet, som är en kunskapsallians bestående av Kulturförvaltningen, Pedagogisk Inspiration, Miljöförvaltningen, Förskoleförvaltningen, Malmö Högskola och Skoletjenesten på Sjælland. Här skriver vi om om vårt pilotprojekt, där vi ska sprida och utveckla Holmaskolans modell kring upplevelsebaserat lärande och språkutveckling. Det gör vi i samband med att vi utformar aktiviteter på nya och gamla pedagogiska arenor. Följ med oss ut i Malmö!

Antal inlägg: 14

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande - även för mellanstadiet

”Det är konstigt hur allt hänger ihop”. Så sa en elev på mellanstadiet när Holmaskolan genomfört ett arbete med tema ”att uppleva sin egen identitet och andras”. Holmaskolan har i flera år arbetat med sin modell upplevelsebaserat lärande för åk F-3, och nu arbetar man med att bearbeta och finslipa den för mellanstadiet. På en… Läs mer

Publicerat:

Utbyte kring hållbarhetsfrågor med den ryska staden Khvalinsk

Irina Letyagina är i Sverige för att lära sig mer om hållbarhetsfrågor och avfallshantering. Vi har träffat henne och diskuterat möjliga utbyten mellan hennes stad Khvalinsk och Malmö. Detta är ett unikt tillfälle för kommande internationells samarbete! Khvalinsk ligger i södra Ryssland vid floden Volga. Här finns väldigt vacker natur. Staden är ungefär så stor… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande – en utmaning?

Kom till inspirationsträff den 14 november på Malmö Museer och hör från rektor, lärare och forskare om Holmaskolans arbete med detta språkutvecklande arbetssätt från rektor, lärare och forskare. Kunskapsalliansen Det utvidgade klassrummet (DUK) har under ett pars års tid verkat för att utveckla och sprida modellen upplevelsebaserat lärande, och skall nu avsluta detta arbete. Men… Läs mer

Publicerat:

Kontinuitet gör skillnad

I denna blogg har vi försökt redogöra för upplevelsebaserat lärande enligt Holmaskolans modell, med fokus på språkutveckling; och att arbeta på olika platser i staden efter denna modell. När man talar om att ge sig ut, utanför skolan (t ex till stranden, parken, teatern eller konsthallen), och att man för – och efterarbetar efter en… Läs mer

Publicerat:

Odling i Slottsträdgården

Vill ni odla med era elever? Förra året var det Lindängelund och potatis, nu Slottsträdgården och alla möjliga grödor. 10 klasser får plats. Obligatorisk lärarintroduktion 21 mars kl 14, men boka innan! I höstas fick vi veta att Lindängelund skulle ”pausas” 2018 vad beträffar verksamhet   – precis när vi sammanfattat responsen från alla deltagare och kunde… Läs mer

Publicerat:

Idéer för vårterminen - välkomna på inspirationsträff

Regn.. regn…regn…Gråkall januari utanför mitt fönster.  Inte vill man gå ut just nu… Här gäller det att tänka framåt, för det blir snart vår igen, och vore det inte bra om man förberett och planerat aktiviteter utomhus till dess? Kom till inspirationsträff den 26 januari så får ni tips!   Inom det förvaltningsövergripande samarbetet Det… Läs mer

Publicerat:

Skulpturer och potatis och allt vi kan lära med hjälp av dem

Inom samarbetet Det utvidgade klassrummet fick vi uppdraget att utforma aktiviteter, som byggde på Holmaskolans modell Upplevelsebaserat lärande, och som elever och lärare skulle kunna arbeta med på egen hand ute på olika pedagogiska arenor. På egen hand ute på platser i staden – det innebär ingen bokning eller annan registrering av användare, och därför vet… Läs mer

Publicerat:

Dags att gå ut!

Vi som arbetar med Det utvidgade klassrummet vandrade ut i sommaren med en glad nyhet: vi hade fått 100.000:- av Sten K Johnsons fond. Det räcker naturligtvis inte till allt som vi tänkt när vi skrev ansökan (för vi sökte betydligt mer pengar), men att få ett erkännande utifrån är alltid härligt. Det gör så… Läs mer