Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Formativt förhållningssätt

Bakom bloggen Formativt förhållningssätt står Camilla Adolfsson, Karin Fredriksson, Lars Svensson, Tobias Svärd, Åse Ranemy- Holmberg och Gunilla Ståål. Vi är förstelärare på gymnasium och vuxenutbildning och arbetar med formativ bedömning i vårt centrala uppdrag. Syftet med bloggen är dels att kunna öka kunskapen om formativ undervisning, och dels att ge exempel på hur strategier och metoder för formativ bedömning konkret kan utformas inom olika ämnen och lärandesituationer. Vi hoppas kunna bidra till inspiration.”

Antal inlägg: 17

Tingdammsskolans satsning på NT!

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

Vårterminen 2018 valde Tingdammsskolan, med rektor Kerstin Sjöberg som initiativtagare, att gå med i Malmö stads satsning på NTA. Nedan kan du läsa om Kerstins tankar nu ett år senare och få ta del av hennes tankar kring satsningen. Vad skulle du säga var den största anledningen till att du satsade på NT på din…

Respons som blir “detektivarbete”

Publicerat: Skribent: Gunilla Ståål

Nyckelstrategi 3 handlar ju om att ge eleverna respons på deras uppgifter för att hjälpa dem framåt i lärandet. Det kan vi lärare göra på många olika sätt. Vi kan ge skriftlig respons i form av kommentarer eller använda oss av olika typer av matriser men också muntlig respons inspelat via ett skärminspelningsverktyg eller direkt med…

Grupprespons på KomVux

Publicerat: Skribent: Gunilla Ståål

I mitt förra blogginlägg skrev jag om hur man arbetar formativt på distanskurserna på Komvux och nu tänker jag dela med mig av mina och mina kollegors erfarenheter av att arbeta formativt på intensivkurser (10-veckor) och terminskurser (20 veckor). Hur hinner man med att lära känna eleverna och få syn på deras kunskaper under så…

Formativt förhållningssätt med digitala verktyg på distanskurs på KomVux

Publicerat: Skribent: Gunilla Ståål

För att elever ska dra nytta av det formativa arbetet är det av största vikt att läraren lär känna sina elever och bygger ett förtroende. Lärare som arbetar i grundskolan och gymnasiet lär känna sina elever ganska väl eftersom de träffar dem regelbundet under ett läsår eller flera. Men hur kan vi lärare på KomVux…

Inkluderande arbetssätt och BFL

Publicerat: Skribent: Karin Fredriksson

OECD kom just ut med en rapport om Sveriges ekonomi och med rekommendationer för svensk skola. Mycket kort kan sammanfattas två saker gällande skolan: resultaten förbättras men likvärdigheten försämras. När man i rapporten pratar om likvärdighet handlar det i första hand om skolval och den bristande likvärdigheten mellan olika skolor. Det som OECD bland annat…

BFL och Språkutveckling,  hur kan dessa strategier samverka?

Publicerat: Skribent: Åse Ranemyr-Holmberg

Att medvetet arbeta med  BFL, eller formativ bedömning innebär även att arbeta med ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt.  Denna holistiska didaktik ger eleverna en större förutsättning att utveckla sina kunskaper, förmågor och färdigheter. Att vara ämneslärare (oavsett kärnämne eller karaktärsämne) är inte att vara svensklärare men kravet på en språkutvecklande undervisning är ett uppdrag som…

Feedback, Fågelholkar & Fortbildning

Publicerat: Skribent: Tobias Svärd

På Valdemarsro Gymnasium pågår ett kollegialt arbete i något vi valt att kalla ”SL-grupper”. SL är en förkortning på Synligt Lärande, vilket är det primära syftet för dessa lärgrupper. Att synliggöra lärandet både för våra elever men också för oss själva. Under läsåret 18/19 har fokus legat på nyckelstrategi 3 som enkelt uttryckt handlar om feedback. Var…

Interaktion i klassrummet – en strategi för språkutveckling och BFL

Publicerat: Skribent: Karin Fredriksson

För inte så länge sedan kom en ny språkutvecklingsstrategi för Malmö Stad. När skolorna tar sig an olika prioriterade områden i sitt utvecklingsarbete finns mycket att vinna på att låta olika områden “gifta sig” med varandra. I den här texten kommer jag att fokusera på den 2:a nyckelstrategin inom BFL vilken handlar om interaktiv undervisning och…

Strategi 1 Klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier Hur kan man göra det?

Publicerat: Skribent: Gunilla Ståål

Strategi 1 handlar om hur vi förmedlar lärandemål och framgångskriterier för våra elever. Genom att vara tydliga med vad de ska lära sig finns det större chans för att eleverna faktiskt lär det vi vill att de ska lära sig. Strategi 1 handlar även om att vi lärare ska planera för lärande, inte för aktivitet….

No hands up- formativt förhållningssätt i klassrummet eller inga elever under radarn.

Publicerat: Skribent: Lars Svensson

  No hands up Jag heter Lars Svensson och undervisar personbilselever på Agnesfridsgymnasiet, i mitt arbete med BFL  kom jag i kontakt med Dylan Wiliam och no hands up. Det går ut på att undvika att bara ge de elever som räcker upp handen möjlighet att svara på våra frågor. Syftet är också att göra…

Strategi 5 i Formativt förhållningssätt - att skapa elever som är självständiga i sitt lärande

Publicerat: Skribent: Åse Ranemyr-Holmberg

Här utvecklar eleven sin metakognition och blir bättre på att reflektera över sin arbetsprocess och sina resultat. Trude Slemmen Wille tolkar i sin bok Bedömning för lärande i klassrummet ett citat från Assessment Reform Group (http://www.nuffieldfoundation.org/assessment-reform-group): “När eleverna är aktiva medspelare stärks deras förmåga att ta till sig nya kunskaper, färdigheter och att förstå bättre….

Strategi 4 i Formativt förhållningssätt - Den fjärde strategin betonar vilken roll kamratbedömning kan spela som stöd för elevernas lärande.

Publicerat: Skribent: Tobias Svärd

Att aktivera eleverna som lärarresurser för varandra. Om eleverna får hjälp med att tala med varandra om lärande och ge återkoppling på varandras arbete kan det bidra till att eleverna lär sig att reflektera över vad som är ett bra arbete och över vad de skall arbeta mer med får idéer från varandra och kan…