Temabloggsbild

Formativt förhållningssätt

Bakom bloggen Formativt förhållningssätt står Camilla Adolfsson, Karin Fredriksson, Lars Svensson, Tobias Svärd och Åse Ranemy- Holmberg. Vi är förstelärare på gymnasium och vuxenutbildning och arbetar med formativ bedömning i vårt centrala uppdrag. Syftet med bloggen är dels att kunna öka kunskapen om formativ undervisning, och dels att ge exempel på hur strategier och metoder för formativ bedömning konkret kan utformas inom olika ämnen och lärandesituationer. Vi hoppas kunna bidra till inspiration.”

Antal inlägg: 6

Publicerat:

Strategi 4 i Formativt förhållningssätt- Den fjärde strategin betonar vilken roll kamratbedömning kan spela som stöd för elevernas lärande.

Att aktivera eleverna som lärarresurser för varandra. Om eleverna får hjälp med att tala med varandra om lärande och ge återkoppling på varandras arbete kan det bidra till att eleverna lär sig att reflektera över vad som är ett bra arbete och över vad de skall arbeta mer med får idéer från varandra och kan… Läs mer

Publicerat:

Feedback – konsten att titta bakåt men tänka framåt

Den tredje strategin inom formativ bedömning, som kort brukar kallas “feedback”, handlar inte bara om feedback. Det handlar lika mycket om att läraren förutom att tala om var eleverna befinner sig i förhållande till målen, också pekar ut vilka steg de bör ta för att komma framåt i sitt lärande, s.k. feedforward. Skribent: Karin Fredriksson… Läs mer

Publicerat:

Strategi 2 – Att skapa ett lärande klassrum, diskussioner, frågor, aktiviteter och uppgifter som utvecklar och visar elevens lärande.

Skribenter: Camilla Adolfsson och Tobias Svärd Strategi 2 handlar om hur man skapar en aktiv klassrumsdiskussion samt hur man skapar och utformar effektiva aktiviteter och uppgifter som visar var eleverna befinner sig i lärandeprocessen. De exempel vi presenterar i detta blogginlägg är hämtade ifrån Valdemarsro Gymnasium som tillhör skolformen Gymnasiesärskola. Valdemarsro Gymnasium, skolform, elever och… Läs mer

Publicerat:

Strategi 1 i Formativt förhållningssätt - att klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier

Skribent: Åse Ranemyr-Holmberg Begreppet “Bedömning för lärande” kan beskrivas i fem nyckelstrategier (se tidigare blogginlägg för beskrivning). Den första strategin, som detta inlägg handlar om, innebär att klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier. Anders Jönsson, filosofie doktor i pedagogik beskriver i sin bok Lärande bedömning att lärande bedömning förutsätter:   att förväntningarna kommuniceras tydligt att uppgifter… Läs mer

Publicerat:

Formativt Förhållningssätt - Hur kan man göra då?

Gästskribenter: Bent Nielsen och Ulf Österlindh – yrkeslärare på Universitetsholmens gymnasium BFL Bedömning för lärande/formativt förhållningssätt har fått renässans och är på allas läppar idag. Dock har detta förhållningssätt alltid varit rådande på våra yrkesutbildningar. Detta är en beskrivning av hur yrkesläraren arbetar med återkoppling/feedback. Forskarna John Hattie och Helen Timperley har utformat en modell… Läs mer

Publicerat:

Formativ undervisning och lärandets mysterium

Skribent: Karin Fredriksson    Vår skolövergripande arbetsgrupp bestående av förstelärare från olika skolor inom GVF, har under en tid gemensamt arbetat med att utveckla BFL (bedömning för lärande). Eller om det nu hellre ska kallas bedömning av lärande? Eller formativ bedömning? Eller är det bättre att tala om att läraren ska ha ett formativt förhållningssätt?… Läs mer