Temabloggsbild

Genrepedagogik på Kroksbäcksskolan

Här kan du följa arbetet med att implementera genrepedagogik bland lärare och elever på Kroksbäcksskolan.

Antal inlägg: 13

Publicerat:

Instruerande text: chokladbollar, lekar & elevernas egna pysselfilmer

Den här veckan träffades lärarna på Kroksbäcksskolan för att byta erfarenheter kring det arbete som man nyligen genomfört i sina elevgrupper. Det gemensamma temat i F-6 var instruerande text men ämnesinnehållet var fritt. Flera klasser hade arbetat med instruerande text kring julpyssel. Treorna hade i uppdrag att i grupper om 4-5 elever tillverka instruktionsfilmer m hj… Läs mer

Publicerat:

2017: Google Classroom & kollegialt lärande

Då var vi igång igen! 2017, välkommen med nya utmaningar och spännande kunskap! De pedagogiska konferenserna är nu planerade och ska ut till kollegiet, och igår gick den första av stapeln med Carl Löthman (PIM) vid rodret! Eftersom Kroksbäcksskolan liksom flera andra skolor nu har 1-1 datorer (Crombooks), så behöver vi utveckla vårt tänkande och… Läs mer

Publicerat:

Genrepedagogik och ASL - vilken kombo!

Ett av läsårets utmaningar och topic på Kroksbäcksskolan är definitivt det arbete som idag bedrivs på framförallt F-2 där genrepedagogik och ASL möts och skapar ytterligare framgångar i elevernas skrivande! Vårt genrearbete har pågått i fyra år, och sedan ht-15 har ASL introducerats för både pedagoger och elever. Genrepedagogiken är vårt ”paraply” och i det… Läs mer

Publicerat:

Retorikmatchen 2014: Kroksbäcksskolan äger i att argumentera!

På UR Barnkanalen kan man just nu se den spännande tävlingen ”Retorikmatchen”. Programledare är Nassim Al Fakir och det är 1500 sjätteklassare från hela Sverige som tävlar om att bli bäst på att tala och lyssna. Kroksbäcksskolan anmälde sig till tävlingen och har gått vidare! I detta blogginlägg ska ni få träffa Mina och Ibrahim som… Läs mer

Publicerat:

Fortbildning för John Polias & praktikerkonferens

I april fick vi som språkutvecklare på Kroksbäcksskolan, Anna och Karin, möjlighet att gå en kurs i genrepedagogik för John Polias. John Polias från Australien,  är i grunden ma/no-lärare men forskar idag kring genrepedagogik. Polias är medförfattare till bland annat Genrebyrån (2008) och har inspirerat Britt Johansson i hennes arbete med genrepedagogik på Knutbyskolan, Rinkeby.    … Läs mer

Publicerat:

Krönika, en makrogenre

Gibbons skriver i boken ”Lyft språket lyft lärandet” (s. 89) om skolans basgenrer; berättande texter, beskrivande texter, förklarande och redogörande texter, instruerande texter, argumenterande och diskuterande texter, samt återgivande texter. Det är också dessa texttyper som återkommer i det centrala innehållet i Lgr 11. Men ibland behöver vi använda oss av andra typer av genrer, ex vid skrivande av … Läs mer

Publicerat:

Argumentative text and formative assessment

I årskurs 8 på Kroksbäcksskolan har man arbetat med argumenterande text på lektionerna i bl a engelska. Najiba, språklärare, tycker det har varit spännande att arbeta med denna genren, tidigare har det mest varit berättande texter och faktatexter under engelsklektionerna. Eleverna har haft god nytta av de tre ”S:en”: struktur, språkliga drag och syfte, som man… Läs mer

Publicerat:

Ministerbesök och modala verb

Ny termin och nya utmaningar, och här om veckan hade vi besök av självaste ministern för idrott och kultur, Lena Adelsohn Liljeroth! Ministern var i Malmö för att se hur vi i skolan arbetar med läsförståelse, och det var roligt att kunna presentera Kroksbäcksskolans satsning på genrepedagogik, där det yttersta målet är att kunna ta… Läs mer