Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

IKT-pedagogik

En blogg som tar upp IKT-pedagogik i skolan. Först och främst här i Malmö men också vad som händer i omvärlden.

Antal inlägg: 138

Malmö arrangerar central kompetensutveckling i Google certifierad pedagog, nivå 1

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Digitaliseringsenheten på grundskoleförvaltningen i Malmö arrangerar en central kompetenshöjande utbildningsinsats i Google certifierad pedagog, nivå 1, för grundskolans pedagogiska personal under höstterminen 2022 i samarbete med Google for Education och Advania. – Vi kan se att det finns en stor utvecklingspotential i grundskolan när det gäller att ta tillvara möjligheterna med att använda Googles verktyg…

Låt oss uppmärksamma Safer Internet Day tillsammans

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

  I skolan arbetas det ständigt med säkerheten online, källkritik, källtillit och digital kompetens. Det finns många sätt att synliggöra detta arbete på och ett av dem är att fira Safer Internet Day på tisdag den 8 februari. I uppmärksammas denna viktiga dag för 19:e gången och temat för året är ”Together for a better internet”. På…

Munkhätteskolan skattar sin digitala mognad i ny självskattning

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

En gång om året genomför grundskolorna i Malmö en självskattning av digital mognad inom handlingsplanen Varje elevs bästa skola – digital certifiering. Precis som förra året vid samma tidpunkt så är det ett mycket pressat läge ute på skolorna på grund av pandemin och ungefär hälften av skolorna har haft möjlighet att påbörja sin självskattning…

Tillgänglighetsfunktioner i Chromebook och Google Workspace for Education - för ALLA elever!

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Assisterande teknik är bra för alla, men nödvändig för vissa. Har du koll på vilka tillgänglighetsfunktioner som ryms i en Chromebook? Och känner du till hur du kan använda inbyggda tillgänglighetsfunktioner i Google Workspace for Education?  Genom Malmö stads satsning på Chromebooks i grundskolan så har alla våra elever tillgång till en inbyggd talsyntes (textuppläsning/…

Nu startar certifieringsprocessen inom Varje elevs bästa skola - digital certifiering

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Idag startar certifieringsprocessen inom ramverket Varje elevs bästa skola – Digital certifiering för första gången. Syftet med processen är att certifiera de skolor, som har uppnått en viss nivå i sin användning av digitala verktyg, som digitala skolor.  Ramverket är grundskoleförvaltningens verktyg för att stödja skolorna i deras digitaliseringsprocess och innehåller en handlingsplan, ett självskattningsverktyg och…

Temavecka för tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Mellan den 27 september och den 1 oktober genomför grundskolan en temavecka för tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik i samarbete med gymnasie- och vuxenutbildningen. Upplägget har sitt ursprung i de inspirationsdagar, som tidigare har arrangerats av grundskoleförvaltningens Digitaliseringsenhet, men som nu får en ny utformning med självstudier före träffen med leverantörerna…

FLL - NU är vi igång!

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

I lördags gick startskottet för årets uppdrag i FLL. Klockan 13.00 var det uppdragssläpp och äntligen fritt fram för alla lagledare och unga att med entusiasm och glädje ta sig an årets utmaning som heter ”Cargo Connect” och som handlar om hur vi kan förändra/förbättra transporter av gods/last på ett hållbart sätt för framtiden där…

Fortfarande några platser kvar till Regionfinal Skåne FLL

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

I Skåne har vi haft Regionfinal för FLL sedan 2017 men det har funnits i Skandinavien sedan år 2000. Att arbeta med FLL innebär att med en hållbar inriktning arbeta med verkliga utmaningar och finna lösningar på hur närmiljön kan förbättras/förändras utifrån våra ungas sätt att se på tillvaron. Här får våra unga kontakt med…

Att välja, värdera och granska digitala lärresurser - tillsammans!

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Det finns ett enormt utbud av digitala lärresurser, som innebär ökade möjligheter att bedriva en varierad undervisning. Men att som ensam pedagog välja ut och värdera lärresurser utifrån flera olika perspektiv är komplext och tar mycket tid. När man gör arbetet tillsammans på skolan kan vinsterna bli stora. En lärresurs kan vara både analog och…

IKT-nätverksträffar som en del av vårt kollegiala lärande och vår delakultur inom digitalisering

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Varje termin genomför Digitaliseringsenheten i Malmö ett antal IKT-nätverksträffar för de IT och IKT-ansvariga på grundskolorna. Under dessa träffar sprider vi information från centralt håll om vad som är aktuellt i vår organisation. Vi får också ta del av det fina arbete inom digitalisering, som sker ute på våra skolor, samtidigt som vi kan lyssna…

Gemensamma digitala strukturer underlättar för modersmålslärare och studiehandledare

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

Vikten av gemensamma digitala strukturer inom en skola och över våra skolgränser har ställts på sin spets i fjärr- och distansundervisningen. Genom att vi använder Google Classroom på en bred front i Malmö får pedagoger en gemensam digital plattform, där de kan ta del av varandras lektionsupplägg och samarbeta kring elevernas inlämnade arbetsuppgifter. Roza Risteska…

Värdefull bekräftelse i avstämning av fjärrundervisning på Oxievångsskolan

Publicerat: Skribent: Martina Soomro

I Malmö har eleverna i årskurs 9 nyligen återvänt till sina skolor efter att ha börjat vårterminen med fjärrundervisning. Årskurs 7 och 8 kommer turas om att vara på plats i skolan fram tills sportlovet, då ett nytt beslut gällande nätbaserad undervisning ska tas. Grundskoleförvaltningen har fått indikationer från skolorna att fjärrundervisningen fram tills nu…