Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Inkludering på riktigt

Välkommen till bloggen Inkludering på riktigt. Här kommer Elizabeth Florez, Karin Jannert-Romée och Marika Johansson att lyfta erfarenheter från sina möten med kursdeltagare från de tre skolförvaltningarna som kommer att bli processtödjare i Normkritiska perspektiv i sin verksamhet. Inkludering på riktigt har som syfte att medvetendegöra ett normkritiskt perspektiv i deras uppdrag vad gäller värdegrundsfrågor.

Antal inlägg: 17
Tecknade figurer med megafon.

Publicerat:

Sätt Malmö och Skåne på Europakartan med dina elever

EU Code Week är ett initiativ som har kommit från verksamheterna men som nu stöds av Europeiska kommissionen då det 2013 lanserades av Young Advisors for the Digital Agenda Europe. Som en del av strategin för en digital inre marknad så stöder Europeiska kommissionen EU Code Week där alla skolor uppmuntras att delta. Lärarna är…

Logotype för first lego league.
Barn står i grupp och några håller frisbees i handen

Publicerat:

När unga människor leder unga människor med hjälp av Utimate FRISBEE

Mirjam och Jenny, skolor, idrottslärare har varit framstående pedagoger inom Grundskolefotboll mot rasismer- för allas lika värde, GFMR, (som fyller 10 år i år). Jennys och Miriams arbete och praxis har genomsyrats av Barnkonventionens grundprinciper artikel 2: icke diskriminering, art 12: rätt till delaktighet och inflytande, art 3: barnets bästa och, art 6: rätt till…

Affisch om att alla är välkomna på IT-terapi.

Publicerat:

Tygelsjöskolan om digitalisering som så mycket mer än ettor och nollor 

Vi avslutar vår serie om Tygelsjöskolan med det här inlägget då vi fått följa dem, deras tankar och arbete kring digitalisering under våren 2020 och hur de satsar mycket på de allra yngsta eleverna genom att införa digitala verktyg och enheter tidigt och bygga upp elevernas digitala kompetens redan från första skolåret. I det här…

Elever på scen.

Publicerat:

Värner Rydénskolan sätter Malmö på kartan i nytt nordiskt sammanhang

Den 5 mars 2020 gick det första nordiska mästerskapet i CRAFT av stapeln! Detta är tänkt som ett forum för alla skolor i Norden som samarbetat med någon annan skola från norden på eTwinning med CRAFT som didaktisk projektmodell. Från Malmö stad kom det tre lag från Värner Rydénskolan för att visa upp sina idéer för…

Elever på plats i mässhall.

Publicerat:

Första Nordiska Mästerskapet i CRAFT

På skolor över hela Norden har det pågått spännande och utvecklande projektarbeten under det senaste året och kulmen på det nåddes under de senaste dagar som varit med det första Nordiska Mästerskapet i CRAFT någonsin. CRAFT är en didaktisk projektmodell, noggrant utarbetad och som använts i Danmark i fem år. I fem år har pedagoger…

Publicerat:

Språkveckan- det finns kraft i Malmö stad!

Under vecka 21 genomfördes den femte språkveckan sedan den startade 2014. I fyra år har den drivits av Förskoleförvaltningen. En härlig vecka fylld av aktiviteter för förskolorna där vi synliggör mångfalden och språken. Inte bara de verbala språken utan även de kroppsliga och estetiska uttrycken. Veckan avslutades i år precis som tidigare år med en språkfestival i Folkets park, och vädrets…

Illustration med astronaut och en penna med mantel.

Publicerat:

Observera, reflektera över och diskutera normer

Att lära sig ställa konkreta frågeställningar tar tid. Forskningscirkeln Processer för ”Inkludering på riktigt” är tillbaka efter juluppehåll. Under höstterminens fyra träffar ägnade vi oss åt att stödja deltagarna i att ställa avgränsade frågeställningar – med andra ord att identifiera mycket konkreta utvecklings- och problemområden i den egna verksamheten. En lärdom som vi har dragit…