Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Inkludering på riktigt

Välkommen till bloggen Inkludering på riktigt. Här kommer Elizabeth Florez, Karin Jannert-Romée och Marika Johansson att lyfta erfarenheter från sina möten med kursdeltagare från de tre skolförvaltningarna som kommer att bli processtödjare i Normkritiska perspektiv i sin verksamhet. Inkludering på riktigt har som syfte att medvetendegöra ett normkritiskt perspektiv i deras uppdrag vad gäller värdegrundsfrågor.

Antal inlägg: 19

WorldPride på Tröskans förskola

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

WorldPride närmar sig med stormsteg. Detta ville vi på Tröskans förskola uppmärksamma genom att anordna vår egna Lådcykelparad. Initiativet spred mycket glädje. Under hela förra veckan hade vi pride-tema för de äldre barnen på Tröskans förskola i Elinelund. Vi ville fira att det snart var WorldPride i Malmö genom att anordna vår egna parad. Vi…

AV1 ur en elevs perspektiv

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Imorgon den 7/4 hålls ett kort webinarie som arrangeras av No Isolation och ATEA kring exempel för hur insatser mot utanförskap genom skolroboten AV1 kan se ut. Under webinaret kommer en rektor och en elev från Malmö att dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser kring just användandet av AV1. Vad är en AV1?…

Sätt Malmö och Skåne på Europakartan med dina elever

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

EU Code Week är ett initiativ som har kommit från verksamheterna men som nu stöds av Europeiska kommissionen då det 2013 lanserades av Young Advisors for the Digital Agenda Europe. Som en del av strategin för en digital inre marknad så stöder Europeiska kommissionen EU Code Week där alla skolor uppmuntras att delta. Lärarna är…

Vad är FLL FIRST LEGO LEAGUE och varför bör du delta med din klass/barngrupp/grupp av unga? Del 2 

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

I Skåne har vi haft Regionfinal för FLL sedan 2017 men det har funnits i Skandinavien sedan år 2000. Läs mer om detta i den serie av blogginlägg  om FLL som publiceras här i tre delar under vecka 34. Att arbeta med FLL innebär att arbeta med verkliga utmaningar och finna lösningar på hur närmiljön…

När unga människor leder unga människor med hjälp av Utimate FRISBEE

Publicerat: Skribent: Gustavo Nazar

Mirjam och Jenny, skolor, idrottslärare har varit framstående pedagoger inom Grundskolefotboll mot rasismer- för allas lika värde, GFMR, (som fyller 10 år i år). Jennys och Miriams arbete och praxis har genomsyrats av Barnkonventionens grundprinciper artikel 2: icke diskriminering, art 12: rätt till delaktighet och inflytande, art 3: barnets bästa och, art 6: rätt till…

Tygelsjöskolan om digitalisering som så mycket mer än ettor och nollor 

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Vi avslutar vår serie om Tygelsjöskolan med det här inlägget då vi fått följa dem, deras tankar och arbete kring digitalisering under våren 2020 och hur de satsar mycket på de allra yngsta eleverna genom att införa digitala verktyg och enheter tidigt och bygga upp elevernas digitala kompetens redan från första skolåret. I det här…

Värner Rydénskolan sätter Malmö på kartan i nytt nordiskt sammanhang

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Den 5 mars 2020 gick det första nordiska mästerskapet i CRAFT av stapeln! Detta är tänkt som ett forum för alla skolor i Norden som samarbetat med någon annan skola från norden på eTwinning med CRAFT som didaktisk projektmodell. Från Malmö stad kom det tre lag från Värner Rydénskolan för att visa upp sina idéer för…

Första Nordiska Mästerskapet i CRAFT

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

På skolor över hela Norden har det pågått spännande och utvecklande projektarbeten under det senaste året och kulmen på det nåddes under de senaste dagar som varit med det första Nordiska Mästerskapet i CRAFT någonsin. CRAFT är en didaktisk projektmodell, noggrant utarbetad och som använts i Danmark i fem år. I fem år har pedagoger…

Språkveckan- det finns kraft i Malmö stad!

Publicerat: Skribent: Maria Rundquist Visser

Under vecka 21 genomfördes den femte språkveckan sedan den startade 2014. I fyra år har den drivits av Förskoleförvaltningen. En härlig vecka fylld av aktiviteter för förskolorna där vi synliggör mångfalden och språken. Inte bara de verbala språken utan även de kroppsliga och estetiska uttrycken. Veckan avslutades i år precis som tidigare år med en språkfestival i Folkets park, och vädrets…

Observera, reflektera över och diskutera normer

Publicerat: Skribent: Vanja Lozic

Att lära sig ställa konkreta frågeställningar tar tid. Forskningscirkeln Processer för ”Inkludering på riktigt” är tillbaka efter juluppehåll. Under höstterminens fyra träffar ägnade vi oss åt att stödja deltagarna i att ställa avgränsade frågeställningar – med andra ord att identifiera mycket konkreta utvecklings- och problemområden i den egna verksamheten. En lärdom som vi har dragit…

Forskningscirkel i normkritik går av stapeln

Publicerat: Skribent: Vanja Lozic

Forskningscirkeln Processer för ”Inkludering på riktigt”, som initierades i våras av personal verksamma inom Normer och värden – PI, har nu haft sin första träff. Deltagarna är förskole- och grundskolelärare, samt (forsknings-)cirkelledare. De deltagande lärarna har tidigare gått processtödjarutbildning ”Inkludering på riktigt” och ska nu utveckla normkritiskt arbete på sina (för-)skolor. Tillsammans ska vi stödja…

Hur privilegierad är du?

Publicerat: Skribent: Marika Johansson

Processtödjarnas träff tre är en fördjupning i de dominerande samhällsnormer som relaterar till de sju diskrimineringsgrunderna, och en granskning av några av de privilegier som medföljer att befinna sig ”i” normen. Några exempel på dessa privilegier är t.ex. att man enligt kollektivavtal är ledig i anslutning till större högtider, att man med självklarhet vet vilken offentlig…