Temabloggsbild

Inkludering på riktigt

Välkommen till bloggen Inkludering på riktigt. Här kommer Elizabeth Florez, Karin Jannert-Romée och Marika Johansson att lyfta erfarenheter från sina möten med kursdeltagare från de tre skolförvaltningarna som kommer att bli processtödjare i Normkritiska perspektiv i sin verksamhet. Inkludering på riktigt har som syfte att medvetendegöra ett normkritiskt perspektiv i deras uppdrag vad gäller värdegrundsfrågor.

Antal inlägg: 9

Publicerat:

Forskningscirkel i normkritik går av stapeln

Forskningscirkeln Processer för ”Inkludering på riktigt”, som initierades i våras av personal verksamma inom Normer och värden – PI, har nu haft sin första träff. Deltagarna är förskole- och grundskolelärare, samt (forsknings-)cirkelledare. De deltagande lärarna har tidigare gått processtödjarutbildning ”Inkludering på riktigt” och ska nu utveckla normkritiskt arbete på sina (för-)skolor. Tillsammans ska vi stödja… Läs mer

Publicerat:

Hur privilegierad är du?

Processtödjarnas träff tre är en fördjupning i de dominerande samhällsnormer som relaterar till de sju diskrimineringsgrunderna, och en granskning av några av de privilegier som medföljer att befinna sig ”i” normen. Några exempel på dessa privilegier är t.ex. att man enligt kollektivavtal är ledig i anslutning till större högtider, att man med självklarhet vet vilken offentlig… Läs mer

Publicerat:

Tolerans eller normkritik?

Andra träffen i processtödjarutbildningen Inkludering på riktigt! fokuserar till stor del på att kontrastera skolans traditionella arbetssätt för att motverka diskriminering, toleranspedagogiken, och den normkritiska pedagogiken. Skolans värld är ofta präglad av ett toleranspedagogiskt synsätt, där vi – enligt Kumashiro (2002) – bedriver antingen utbildning för den Andre (hur ska du anpassa dig?) eller utbildning… Läs mer

Publicerat:

Inkludering på riktigt HT17 första träffen

I september startade höstens omgång av processtödjarutbildningen Inkludering på riktigt! Vi inledde det första tillfället med att presentera den didaktiska modell som utbildningen bygger på. I basen för denna ligger att skapa trygghet i gruppen, för att kunna tala om värderingsstarka frågor behöver vi känna oss trygga och accepterade. Normkritik och antidiskriminering är ämnen där det… Läs mer

Publicerat:

Inte slutstation, inte i mål - men en bit på vägen!

Pilotutbildningen Inkludering på riktigt – med 18  pedagoger från Malmös förskolor, grundskolor och gymnasieskolor – har haft sitt sista utbildningstillfälle – Träff 5. Vi har fördjupat oss i olika aspekter av normer och normkritik – med syftet att ge Malmös förskolor och skolor processtödjare i normkritiska perspektiv. Träff 5 inleddes med övningen “Tankebubblan”. Den är… Läs mer

Publicerat:

I allra högsta grad en brännande fråga…

Läxan till vårt fjärde pass i utbildningen Inkludering på riktigt! var: Go ”Wild&Crazy”! Bryt en norm och se vad som händer! En tändsticksask gick laget runt. ”Så länge din tändsticka brinner får du berätta!” löd instruktionen. Det är inte så mycket  som hinns med då (trots att det var en lång tändsticka), men vi delade… Läs mer

Publicerat:

Drygt halvvägs i normernas spännande värld!

Vi har nu passerat mittstationen på vår normkritiska resa. 18 pedagoger från förskolan, grundskolan, gymnasiet – och faktiskt även vux – samlade i samma kupé på en gemensam resa – med målet att bli processtödjare i normkritiska perspektiv i sina respektive verksamheter. Så mycket vi vill hinna med – tiden bara rinner iväg! Peppade deltagare… Läs mer

Publicerat:

Hur definierar vi egentligen inkludering?

Nu har vi haft den första träffen med våra deltagare i utbildningen INKLUDERING PÅ RIKTIGT! – en processtödjarutbildning i normkritiska perspektiv med deltagare från förskolan, grundskolan och gymnasiet. En atmosfär som strävar efter att bjuda in till pedagogiska “skolformsöverskridande” normutmanande möten – detta var vår önskan och ambition inför första träffen. I detta första pass… Läs mer