Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Kollegialt lärande

Kollegialt lärande i skolans värld är ett strukturerat, fokuserat och långsiktigt samarbete mellan lärare för att utveckla undervisningen. Den här bloggen fokuserar på processer kring kollegialt lärande och tankar kring hur vi tillsammans kan hjälpas åt att få alla elever att lära mer.

Antal inlägg: 37
Exteriör på Tygelsjöskolan.

Publicerat:

Tygelsjöskolan - blickar framåt med ettor och nollor i sikte

Vi fortsätter att följa arbetet på Tygelsjöskolan kring deras digitaliseringsarbete som mycket tydligt följer samma utveckling som på många andra skolor runt om i Malmö. Detta är inlägg två av tre kring deras arbete. Vi har gått på djupet och intervjuat skolledning och personal för att ta reda på hur de ser på det arbete…

Affisch om att alla är välkomna på IT-terapi.

Publicerat:

IT-terapi på Tygelsjöskolan

Nu mer än någonsin är det viktigt att vi delar med oss av allt vi arbetar med för att hjälpa varandra att utvecklas tillsammans. På alla skolor pågår febril aktivitet för att hitta lösningar, samla material och skapa struktur för hur undervisning kan digitaliseras ännu mer men också hur den skulle kunna köras som nätbaserad…

Man jonglerar med färgglada bollar.

Publicerat:

Går det att skapa integreringsvinster mellan digitalisering och kollegialt lärande?

Jag upplever ofta i skolans värld att det finns väldigt många måsten. Skolor måste ha en likabehandlingsplan, jobba med systematiskt kvalitetsarbete, köpa in läromedel och möbler, schemalägga, digitalisera, samarbeta med vårdnadshavare, arbeta med professionsutveckling, följa läroplaner, svara på enkäter från sin skolförvaltning, förbereda sig för besök från skolinspektionen, …, …, …, och mitt i detta…

Publicerat:

Tingdammsskolans satsning på NT!

Vårterminen 2018 valde Tingdammsskolan, med rektor Kerstin Sjöberg som initiativtagare, att gå med i Malmö stads satsning på NTA. Nedan kan du läsa om Kerstins tankar nu ett år senare och få ta del av hennes tankar kring satsningen. Vad skulle du säga var den största anledningen till att du satsade på NT på din…

Publicerat:

Hållbar språk-, kunskaps- och identitetsutveckling

Malmö språknätverk finns sedan drygt ett år. Representanter från de tre skolförvaltningarna träffas regelbundet med syfte att samverka för samsyn, hållbarhet och kollegialt lärande med fokus på språk- och kunskapsutveckling. Första årets fokusområde har varit flerspråkighet som resurs i våra verksamheter. Vi har läst gemensam litteratur och diskuterat den under ledning av Manuela Lupsa, doktorand…

Publicerat:

Strukturerade samtal - ett sätt att stärka elevers språkutveckling!

I september 2017 fick många språkintresserade lärare, skolledare, bibliotekarier med flera förmånen att lyssna till en av världens mest framstående språkforskare, Jim Cummins, professor vid Ontario Institute of Education, University of Toronto, då han gästföreläste i Malmö. Kanske har vikten av språkutveckling samt att effektivisera språkundervisningen aldrig varit mer aktuellt än i vår tid, i…

Publicerat:

Välmenande knegare - men okunniga och outbildade?

Efter ett mellanspel med digitalisering och normkritik, jobbar Värnhemsskolans lärare vidare med ledarskapet i skolan via Lorraine Monroes bok Nothing´s impossible i kollegialt lärande. Nu ger vi oss i kast med kapitel 7 “The hum of Excellence – Insisting of Quality” som handlar om kvaliteten på vår undervisning och elevernas lärande – och plötsligt går…

Man med headset hackar dator.

Publicerat:

Hur bygger man en programmeringsfortbildning?

I den nya ämnesplanen i matematik, som gäller från ht18, ingår att lärare i många av gymnasiekurserna (1c, 2c, 3b, 3c, 4, 5, spec) ska låta eleverna arbeta med programmering som ett verktyg i matematisk problemlösning och modellering. Lärarna behöver med andra ord inte undervisa i programmering (den bollen ligger hos grundskolan), men däremot stötta…