Temabloggsbild

Kollegialt lärande

Kollegialt lärande i skolans värld är ett strukturerat, fokuserat och långsiktigt samarbete mellan lärare för att utveckla undervisningen. Den här bloggen fokuserar på processer kring kollegialt lärande och tankar kring hur vi tillsammans kan hjälpas åt att få alla elever att lära mer.

Antal inlägg: 34

Publicerat:

På dyskalkylifronten - något nytt?

Nytt eller inte, här är en sammanställning av Mia Lorentz’ och mina svar på de frågor vi fått på sistone angående dyskalkyli. Till vår hjälp har vi haft dessa källor: Stockholms läns landstings Fokusrapport Dyskalkyli 2015 Region Skånes riktlinjer Markus Björnströms (logoped) föreläsning 2018-09-17 Finns dyskalkyli? Dyskalkyli har en egen diagnoskod i ICD-11 (sedan -70… Läs mer

Publicerat:

Oroshärdar som stressar och stör

Det nya läsåret ringer in. Eleverna står bakom bänkarna, laddade med vässade pennor och tomma block. Förväntansfulla. Eller? Kanske några elever skruvar på sig och tänker “hur ska det här gå”? Kanske jagas de av tidigare obehagliga erfarenheter? Kanske kommer deras sociala hjärnor att larma för fara? Passa på att ta reda på oroshärdar som… Läs mer

Publicerat:

Strukturerade samtal - ett sätt att stärka elevers språkutveckling!

I september 2017 fick många språkintresserade lärare, skolledare, bibliotekarier med flera förmånen att lyssna till en av världens mest framstående språkforskare, Jim Cummins, professor vid Ontario Institute of Education, University of Toronto, då han gästföreläste i Malmö. Kanske har vikten av språkutveckling samt att effektivisera språkundervisningen aldrig varit mer aktuellt än i vår tid, i… Läs mer

Publicerat:

Välmenande knegare - men okunniga och outbildade?

Efter ett mellanspel med digitalisering och normkritik, jobbar Värnhemsskolans lärare vidare med ledarskapet i skolan via Lorraine Monroes bok Nothing´s impossible i kollegialt lärande. Nu ger vi oss i kast med kapitel 7 “The hum of Excellence – Insisting of Quality” som handlar om kvaliteten på vår undervisning och elevernas lärande – och plötsligt går… Läs mer

Publicerat:

Hur bygger man en programmeringsfortbildning?

I den nya ämnesplanen i matematik, som gäller från ht18, ingår att lärare i många av gymnasiekurserna (1c, 2c, 3b, 3c, 4, 5, spec) ska låta eleverna arbeta med programmering som ett verktyg i matematisk problemlösning och modellering. Lärarna behöver med andra ord inte undervisa i programmering (den bollen ligger hos grundskolan), men däremot stötta… Läs mer

Publicerat:

Relationernas betydelse för ledarskapet i klassrummet

Verktygslådan i det kollegiala lärandet “Ledarskap i skolan” på Värnhemsskolan växer. Vi startade med en starter,  andra verktyget var ordningsregler/skapa magi och tredje var digital feedback. Nu fortsätter vi med fjärde verktyget som är att hålla en värderingsövning.  Nästa verktyg kommer att bli lektionsplanering.   När vi planerade in Lorraine Monroes bok Nothing’s impossible i… Läs mer

Publicerat:

Malmömodeller i Singapore

På ICSEI-konferensen i Singapore träffades forskare, politiker och praktiker för att diskutera skolutveckling ur sina olika respektive perspektiv. Just blandningen av professioner är något som bidrar till att konferensen är så givande. De sista åren har några av oss lektorer från gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen (GVF) varit med och hållit i olika typer av presentationer, såsom… Läs mer

Publicerat:

Research Learning Communities

(På bilden: Anders Karlsson, Jens Ideland, Eva Bringéus, Edward Jensinger, Chris Brown, Marie Sjöblom. Fotograf: Per Jernryd) I augusti hade vi besök av professor Chris Brown från University of Portsmouth, Storbrittanien. Han höll då ett uppskattat föredrag för skolledare och förstelärare inom gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen (GVF). Föredraget handlade om en modell kring hur forskning kan knytas till… Läs mer