Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Kollegialt lärande

Kollegialt lärande i skolans värld är ett strukturerat, fokuserat och långsiktigt samarbete mellan lärare för att utveckla undervisningen. Den här bloggen fokuserar på processer kring kollegialt lärande och tankar kring hur vi tillsammans kan hjälpas åt att få alla elever att lära mer.

Antal inlägg: 44

“Conflicts in Europe? Their resolve learned from our ancient civilizations."

Publicerat: Skribenter: Annie Bergh, Annie Bergh

I slutet av september åkte tre lärare från Rönnenskolan och Oxievångskolan tillsammans med två representanter från utvecklingsenheten till Cartagena i Spanien på ett förberedelsemöte för att finslipa de sista detaljerna i en ansökan till ett kommande Erasmus+ projekt. Det är ett Erasmus + KA210 projekt med titeln “ Conflicts in Europe? their resolution learned from…

EU Code Week 10 år uppmärksammas genom programmeringsspäckade veckor!

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Då EU Code Week firar 10 år i år så görs detta genom att erbjuda massor av spännande, motiverande och utmanande aktiviteter för både pedagoger och elever runt om i inte bara Europa utan hela världen. På EU Code Weeks hemsida kan du som pedagog, under hela året, själv också dela med dig av vad…

Uppladdning inför skolstart

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Eleverna är inne på sluttampen av sommarlovet. Om knappt två veckor börjar skolan och det är dags att träffa alla kompisar och lärare igen. Många längtar redan, för andra känns det inte alls lika lustfyllt. För att skolstarten ska bli så positiv som möjligt, för så många elever som möjligt, måste vi skolmedarbetare förbereda oss…

Kartläggning i förskoleklass - nytt material på Malmö delar!

Publicerat: Skribent: Annika Nilsson

Nu finns det ett gediget och heltäckande material om kartläggningsarbete på Malmö delar. Materialet riktar sig främst till lärare i f-klass men även till skolledare och lärare med specialpedagogisk kompetens. Linda Bengtsson som har skapat materialet har själv jobbat i förskola under 8 år och i förskoleklass under 9 år.  LÄS MER: Kartläggning i förskoleklass…

Unga tar ägandeskap över sitt lärande

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Lördag den 13/11 går Regionfinal Skåne FLL av stapeln för femte året i rad i Malmö – denna gången på Pauliskolan i Malmö då vi har ett samarbete med Teknikcollege där bland annat studenter från dem är mentorer för de äldre lagen. Vad är då FLL?: I korta drag: 10 FAKTA om FIRST® LEGO® League:…

Oro hämmar lärande

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Enligt skollagen ska alla elever tillförsäkras en trygg och stödjande inlärningsmiljö. Hög kvalitet i klassrummet påverkar elevernas lärande och måluppfyllelse. Skolans värdegrund och lärarnas ledarskap är en viktigt del för att skapa psykologisk trygghet i klassrummet. Skolpsykologen bidrar med psykologisk kompetens till våra elever och skolor, för att höja kvaliteten på undervisningen och skapa psykologisk…

Tygelsjöskolan - blickar framåt med ettor och nollor i sikte

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Vi fortsätter att följa arbetet på Tygelsjöskolan kring deras digitaliseringsarbete som mycket tydligt följer samma utveckling som på många andra skolor runt om i Malmö. Detta är inlägg två av tre kring deras arbete. Vi har gått på djupet och intervjuat skolledning och personal för att ta reda på hur de ser på det arbete…

IT-terapi på Tygelsjöskolan

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Nu mer än någonsin är det viktigt att vi delar med oss av allt vi arbetar med för att hjälpa varandra att utvecklas tillsammans. På alla skolor pågår febril aktivitet för att hitta lösningar, samla material och skapa struktur för hur undervisning kan digitaliseras ännu mer men också hur den skulle kunna köras som nätbaserad…

Går det att skapa integreringsvinster mellan digitalisering och kollegialt lärande?

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Jag upplever ofta i skolans värld att det finns väldigt många måsten. Skolor måste ha en likabehandlingsplan, jobba med systematiskt kvalitetsarbete, köpa in läromedel och möbler, schemalägga, digitalisera, samarbeta med vårdnadshavare, arbeta med professionsutveckling, följa läroplaner, svara på enkäter från sin skolförvaltning, förbereda sig för besök från skolinspektionen, …, …, …, och mitt i detta…

Tingdammsskolans satsning på NT!

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

Vårterminen 2018 valde Tingdammsskolan, med rektor Kerstin Sjöberg som initiativtagare, att gå med i Malmö stads satsning på NTA. Nedan kan du läsa om Kerstins tankar nu ett år senare och få ta del av hennes tankar kring satsningen. Vad skulle du säga var den största anledningen till att du satsade på NT på din…

Hållbar språk-, kunskaps- och identitetsutveckling

Publicerat: Skribent: Cristina Nordman

Malmö språknätverk finns sedan drygt ett år. Representanter från de tre skolförvaltningarna träffas regelbundet med syfte att samverka för samsyn, hållbarhet och kollegialt lärande med fokus på språk- och kunskapsutveckling. Första årets fokusområde har varit flerspråkighet som resurs i våra verksamheter. Vi har läst gemensam litteratur och diskuterat den under ledning av Manuela Lupsa, doktorand…