Temabloggsbild

Kollegialt lärande

Kollegialt lärande i skolans värld är ett strukturerat, fokuserat och långsiktigt samarbete mellan lärare för att utveckla undervisningen. Den här bloggen fokuserar på processer kring kollegialt lärande och tankar kring hur vi tillsammans kan hjälpas åt att få alla elever att lära mer.

Antal inlägg: 32

Publicerat:

Strukturerade samtal - ett sätt att stärka elevers språkutveckling!

I september 2017 fick många språkintresserade lärare, skolledare, bibliotekarier med flera förmånen att lyssna till en av världens mest framstående språkforskare, Jim Cummins, professor vid Ontario Institute of Education, University of Toronto, då han gästföreläste i Malmö. Kanske har vikten av språkutveckling samt att effektivisera språkundervisningen aldrig varit mer aktuellt än i vår tid, i… Läs mer

Publicerat:

Välmenande knegare - men okunniga och outbildade?

Efter ett mellanspel med digitalisering och normkritik, jobbar Värnhemsskolans lärare vidare med ledarskapet i skolan via Lorraine Monroes bok Nothing´s impossible i kollegialt lärande. Nu ger vi oss i kast med kapitel 7 “The hum of Excellence – Insisting of Quality” som handlar om kvaliteten på vår undervisning och elevernas lärande – och plötsligt går… Läs mer

Publicerat:

Hur bygger man en programmeringsfortbildning?

I den nya ämnesplanen i matematik, som gäller från ht18, ingår att lärare i många av gymnasiekurserna (1c, 2c, 3b, 3c, 4, 5, spec) ska låta eleverna arbeta med programmering som ett verktyg i matematisk problemlösning och modellering. Lärarna behöver med andra ord inte undervisa i programmering (den bollen ligger hos grundskolan), men däremot stötta… Läs mer

Publicerat:

Relationernas betydelse för ledarskapet i klassrummet

Verktygslådan i det kollegiala lärandet “Ledarskap i skolan” på Värnhemsskolan växer. Vi startade med en starter,  andra verktyget var ordningsregler/skapa magi och tredje var digital feedback. Nu fortsätter vi med fjärde verktyget som är att hålla en värderingsövning.  Nästa verktyg kommer att bli lektionsplanering.   När vi planerade in Lorraine Monroes bok Nothing’s impossible i… Läs mer

Publicerat:

Malmömodeller i Singapore

På ICSEI-konferensen i Singapore träffades forskare, politiker och praktiker för att diskutera skolutveckling ur sina olika respektive perspektiv. Just blandningen av professioner är något som bidrar till att konferensen är så givande. De sista åren har några av oss lektorer från gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen (GVF) varit med och hållit i olika typer av presentationer, såsom… Läs mer

Publicerat:

Research Learning Communities

(På bilden: Anders Karlsson, Jens Ideland, Eva Bringéus, Edward Jensinger, Chris Brown, Marie Sjöblom. Fotograf: Per Jernryd) I augusti hade vi besök av professor Chris Brown från University of Portsmouth, Storbrittanien. Han höll då ett uppskattat föredrag för skolledare och förstelärare inom gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen (GVF). Föredraget handlade om en modell kring hur forskning kan knytas till… Läs mer

Publicerat:

Elevernas mående i fokus på skolutvecklingskonferensen ICSEI 2018

En röd tråd genom skolutvecklingskonferensen ICSEI i Singapore var Professional Learning Communities (PLC). De flesta av forskarna och skolutvecklarna på konferensen (exempelvis Andy Hargreaves, Carol Campbell, Alma Harris, Chris Brown och Lucy Crehan) verkade relativt eniga om att det mest effektiva sättet att utveckla skolor och undervisning är att lärare arbetar och lär av och… Läs mer

Publicerat:

Kollegialt lärande för skolledare är igång igen!

Skolledarna har bestämt att alla lärare inom gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen ska vara involverade i någon slags kollegialt lärande. Med kollegialt lärande menas att lärare på ett strukturerat, fokuserat och långsiktigt sätt utvecklar kunskaper och färdigheter kring undervisningen. Detta är emellertid inte bara något som lärarna gör, utan nu fortsätter processen med kollegialt lärande för skolledare. Förra året… Läs mer