Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Kollegialt lärande

Kollegialt lärande i skolans värld är ett strukturerat, fokuserat och långsiktigt samarbete mellan lärare för att utveckla undervisningen. Den här bloggen fokuserar på processer kring kollegialt lärande och tankar kring hur vi tillsammans kan hjälpas åt att få alla elever att lära mer.

Antal inlägg: 46

Uppladdning inför skolstart

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Eleverna är inne på sluttampen av sommarlovet. Om knappt två veckor börjar skolan och det är dags att träffa alla kompisar och lärare igen. Många längtar redan, för andra känns det inte alls lika lustfyllt. För att skolstarten ska bli så positiv som möjligt, för så många elever som möjligt, måste vi skolmedarbetare förbereda oss…

Kartläggning i förskoleklass - nytt material på Malmö delar!

Publicerat: Skribent: Annika Nilsson

Nu finns det ett gediget och heltäckande material om kartläggningsarbete på Malmö delar. Materialet riktar sig främst till lärare i f-klass men även till skolledare och lärare med specialpedagogisk kompetens. Linda Bengtsson som har skapat materialet har själv jobbat i förskola under 8 år och i förskoleklass under 9 år.  LÄS MER: Kartläggning i förskoleklass…

Kollegialt utbyte över hela Europa!

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Malmö stads Grundskoleförvaltning har fått ett sjuårigt Erasmus+projekt godkänt som varar från 2021 – 2027. Detta projekt är tillgängligt för alla grundskolor i Malmö och var skola avgör själva om de ska vara med från år till år. Det är en ny variant av Erasmus+projekt och denna sorten kallas för Ackrediteringsprojekt och det är ett…

Unga tar ägandeskap över sitt lärande

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Lördag den 13/11 går Regionfinal Skåne FLL av stapeln för femte året i rad i Malmö – denna gången på Pauliskolan i Malmö då vi har ett samarbete med Teknikcollege där bland annat studenter från dem är mentorer för de äldre lagen. Vad är då FLL?: I korta drag: 10 FAKTA om FIRST® LEGO® League:…

Oro hämmar lärande

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Enligt skollagen ska alla elever tillförsäkras en trygg och stödjande inlärningsmiljö. Hög kvalitet i klassrummet påverkar elevernas lärande och måluppfyllelse. Skolans värdegrund och lärarnas ledarskap är en viktigt del för att skapa psykologisk trygghet i klassrummet. Skolpsykologen bidrar med psykologisk kompetens till våra elever och skolor, för att höja kvaliteten på undervisningen och skapa psykologisk…

Tygelsjöskolan - blickar framåt med ettor och nollor i sikte

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Vi fortsätter att följa arbetet på Tygelsjöskolan kring deras digitaliseringsarbete som mycket tydligt följer samma utveckling som på många andra skolor runt om i Malmö. Detta är inlägg två av tre kring deras arbete. Vi har gått på djupet och intervjuat skolledning och personal för att ta reda på hur de ser på det arbete…

IT-terapi på Tygelsjöskolan

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Nu mer än någonsin är det viktigt att vi delar med oss av allt vi arbetar med för att hjälpa varandra att utvecklas tillsammans. På alla skolor pågår febril aktivitet för att hitta lösningar, samla material och skapa struktur för hur undervisning kan digitaliseras ännu mer men också hur den skulle kunna köras som nätbaserad…

Går det att skapa integreringsvinster mellan digitalisering och kollegialt lärande?

Publicerat: Skribent: Marie Sjöblom

Jag upplever ofta i skolans värld att det finns väldigt många måsten. Skolor måste ha en likabehandlingsplan, jobba med systematiskt kvalitetsarbete, köpa in läromedel och möbler, schemalägga, digitalisera, samarbeta med vårdnadshavare, arbeta med professionsutveckling, följa läroplaner, svara på enkäter från sin skolförvaltning, förbereda sig för besök från skolinspektionen, …, …, …, och mitt i detta…