Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Kollegialt lärande

Kollegialt lärande i skolans värld är ett strukturerat, fokuserat och långsiktigt samarbete mellan lärare för att utveckla undervisningen. Den här bloggen fokuserar på processer kring kollegialt lärande och tankar kring hur vi tillsammans kan hjälpas åt att få alla elever att lära mer.

Antal inlägg: 39
Grupp av människor runt runda bord framför projicerad presentation.

Publicerat:

Ny spännande tid efter avklarad processledarutbildning

Fredagen den 9/12 var det sista träffen i den här omgångens processledarutbildning för nittio förstelärare, rektorer och processledare från gymnasiet/komvux i Malmö. Lisbeth Gyllander och Jaana Nehez (strategiska utvecklare på Skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg) har lett utbildningen. Sista gången var huvudfokus på redovisning av aktionsplaner för hur vi kan jobba vidare i de processer…

Illustration av nätverk av bollar.

Publicerat:

Hur kan vi skapa utvecklande kollegiala möten?

Har du någonsin suttit på ett möte och tänkt ”Vad gör jag här”? Eller funderat över vad du ska göra efter mötet, samtidigt som du låter de andra prata för att du inte orkar engagera dig i meningslösa diskussioner? Vissa möten känns som möten för mötenas skull, och inte möten som verkligen ger något. I…

Flera olika vägskyltar med frågor på.

Publicerat:

Hur vet vi att det vi gör är bra?

Jag tror verkligen på kollegialt lärande som metod för fortbildning och utveckling av undervisningen, men hur vet vi att just det kollegiala lärandet som vi jobbar med verkligen är bra? Att det ger resultat i klassrummen och gör skillnad för elevernas lärande? Det här är en svår fråga. Det är inte lätt att ”mäta” effekter av…

Annie, Kristina och Zerena.

Publicerat:

Att starta nya processer – exempel från Komvux Universitetsholmen

Tidigare har jag ofta talat om skolutveckling i form av skolutvecklingsprojekt, med en början och ett slut. I min tjänst som lektor i kollegialt lärande, och med tanke på att jag förespråkar långsiktiga, fokuserade, strukturerade samarbeten mellan lärare för att utveckla undervisningen, blir ordet ”projekt” emellertid problematiskt. Jag försöker istället övergå till att använda ordet…

Flera händer hålls in i mitten.

Publicerat:

Leading from the middle

Efter några intensiva dagar på ICSEI-konferensen (International Congress for School Effectiveness and Improvment) i Glasgow är jag hemma i verkligheten igen. Över 500 deltagare (forskare, lärare, politiker m.fl.) från nästan 50 länder har gett mig nya tankar kring skolutveckling. Här kommer tre av de viktigaste: Tankar kring kollegialt lärande Kompetensutveckling genom kollegialt lärande verkar vara…

Publicerat:

The time is short and we are running late i Glasgow

Den evigt återkommande tidsaspekten eller the time is short and we are running late Att springa på konferens är en utmaning. Jag skriver springa för upplevelsen är att jag springer mellan de olika huvudföreläsningarna, sessionerna, roundtable-diskussionerna och de efterföljande mottagningarna. Programmet är konstant försenat och återkommande är fraserna: the time is short and we are…

Vy över Glasgow.

Publicerat:

Glasgow - en chans att få nya tankar om kollegialt lärande

Från ett regnigt Glasgow, funderar jag på det här med kollegialt lärande. I Malmö har det blivit ett begrepp som jag uppfattar att det pratas mycket om. På gymnasieskolorna t.ex. har rektorerna beslutat att alla lärare ska vara involverade i kollegialt lärande, vilket jag tror är rätt väg att gå. Vad är då kollegialt lärande?…