Temabloggsbild

Kultur i skolan

I den här bloggen berättar vi om allt nytt, roligt och utmanande arbete som berör kultur i Malmös skolor. "Kulturens roll för språkutveckling och förstärkt lärande, identitetsskapande, ansvarstagande och stärkt självförtroende är viktig. Därför har kultur och konstnärligt skapande sin givna plats i skolan." Syftet med bloggen är att inspirera till kulturella uttryckssätt och synliggöra möjligheterna med estetiskt lärande.

Antal inlägg: 73

Publicerat:

Hjältar på gång - kulturprojekt för integration

När Lorensborgsskolan fortsätter med sitt hjältetema läsåret 18/19 blir det Hjältar på gång, hjältar i rörelse! Eleverna ska få göra Malmö till sitt Malmö, ta sig utanför Lorensborg och känna sig som viktiga och värdefulla medborgare i Malmö stad. Se filmen om projektet och hör rektor Jenny Zander berätta om VARFÖR de satsar på dessa… Läs mer

Publicerat:

Att mäta det omätbara

I kapitel 1 och 2 kan vi få syn på skolans övergripande mål. Här beskrivs de riktlinjer och grunduppdrag som ska genomsyra hela skolans verksamhet, inom allt från demokrati, individuella förmågor, hållbar utveckling till kultur och estetiska uttryck. Men genomsyrar det verkligen skolans verksamhet och varje elevs skolgång? Dessa kapitel hoppas nog över ibland och… Läs mer

Publicerat:

En dansande klass

En solig dag i början av mars besöker vi Västra Hamnenskolan när de inleder sitt samarbete med Skånes Dansteater. Liselott Lindahl, som arbetar med dansteaterns dialogverksamhet, träffar klass 8 A för att berätta om Skapande skola-projektet de ska göra tillsammans och presentera vad samtida dans kan vara. Klassen fick bland annat se kortfilmen Dansplaneten som… Läs mer

Publicerat:

Dansmatte i din klass till hösten?

  Under hösten 2018 har Pedagogisk Inspiration lett ett utvecklingsarbete inom dansmatte. En matematikutvecklare från Pedagogisk Inspiration, Anna Moberg, och två dansare/koreografer, Ingrid Rosborg och Marie Helen Andersson, arbetade tillsammans med två klasser på Örtagårdsskolan med att utforska begreppet dansmatte och fördjupa kunskapen inom några specifika områden.     Utvecklingsarbetet landade förra veckan i en… Läs mer

Publicerat:

Skapa digitala spel – en demokratisk möjlighet till framtida jobb?

”Hur många av er spelar tv-eller datorspel på fritiden?” Alla elever i klassrummet räcker entusiastiskt upp handen. Det är grafikern, spelutvecklaren och spelpedagogen Oscar Wemmert som frågar de två klasserna i åk 3 på Holmaskolan. Han fortsätter med att fråga vilka spel de spelar och varför de gillar just det spelet så mycket. En del… Läs mer

Publicerat:

Disco på morgonen

Klassrummet är nersläckt, persiennerna neddragna och discokulan är riggad. Rummet flödar i ljus i regnbågens alla färger och det känns varmt och välkomnande att komma in. Dags för Discopoesi med Cecilia Nordlund på Kroksbäcksskolan. Inom ramen för Skapande skola besöker varje år ett drygt hundratal kulturaktörer Malmös skolor. Vi har många fantastiska konstnärer, kulturpedagoger och… Läs mer

Publicerat:

Bild och form på Rehab

I Malmö är de flesta skolor aktiva inom ramen för Skapande skola. I år har vi 28 000 elever som får ta del av kulturaktiviteter. Malmöelever skapar i de flesta kulturuttryck i allt från dansmatte till författarbesök. Många har valt att koppla skolans nya digitaliseringsuppdrag till kulturen och arbetar med digitala spel men även etiska aspekter… Läs mer

Publicerat:

Tre barn på tre pjäser - på raken!

Som kulturombud för Örtagårdsskolan och medlem av referensgruppen för kulturombud så går jag några gånger per år på olika kulturutbudsdagar. Tanken är att vi ska samla intryck och sedan återkoppla till gruppen: Vad var bra? För vilken ålder funkar det här inslaget? Hur hör det ihop med läroplanen? Nu i vår har jag testat att… Läs mer