Temabloggsbild

Kultur i skolan

I den här bloggen berättar vi om allt nytt, roligt och utmanande arbete som berör kultur i Malmös skolor. "Kulturens roll för språkutveckling och förstärkt lärande, identitetsskapande, ansvarstagande och stärkt självförtroende är viktig. Därför har kultur och konstnärligt skapande sin givna plats i skolan." Syftet med bloggen är att inspirera till kulturella uttryckssätt och synliggöra möjligheterna med estetiskt lärande.

Antal inlägg: 65

Publicerat:

Elevdelaktighet - tidstjuv eller demokrati-investering?

Referensgruppen för Kultur i skolan träffas med jämna mellanrum, dels för att prata om det kulturutbud som ska erbjudas skolorna via Kulturkartan men också om andra mer strukturella frågor. Senaste träffen pratade vi bland annat om elevdelaktighet och hur vi även kan ge elever möjlighet att påverka vilken konst och kultur de ska få möta… Läs mer

Publicerat:

SPRAAKsuccé

Tack alla ni som kom och gjorde SPRAAK till en fest. En heldag i kulturens tecken med fokus på Skapande skola. Vi upplevde både bubbel och SPRAAK och hoppas att många spännande möten uppstod. Vi hade ca 130 representanter för skola på plats varav 45 var elever. 72 kulturaktörer deltog och bjöd på inspiration och… Läs mer

Publicerat:

Det gnistrar i barnens ögon

Skapande skola /Drömmarnas hus / Kirseberg Hösten 2018 slogs Kirsebergsskolan och Segevångsskolan ihop till en F-5 skola. Detta väckte många tankar och funderingar hos både pedagoger och elever. Vem är den ”den andre”? Vem är ”jaget” i mötet med ”den andre”? Vad blir vårt nya ”vi”? Genom vårt skapande skola projekt ville vi ge både… Läs mer

Publicerat:

När kroppen blir till stridspiloter och äppelträd

”Så här andas stridspiloter för att lugna ner sig när de ska flyga. In-två-tre-fyr, håll-två-tre-fyr, ut-två-tre-fyr, håll-två-tre-fyr…” Den som visar hur det går till att motverka nervositeten med andning är Rani Nair. Tillsammans med Cecilia Nordlund har hon haft Skapande skola-projektet ”Discopoesi” för årskurs 3-6, där eleverna har fått skriva texter, dansa och rappa kring… Läs mer

Publicerat:

Varför en kurs om bedömning och estetiska lärprocesser?

“Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och… Läs mer

Publicerat:

Dansmatte på uppgång

Ett nyaktuellt och annorlunda sätt att arbeta med matematik. På många skolor arbetas det med dansmatte och det är fantastiskt. Min kära mor påpekar att detta inte är något nytt, dansmatte arbetade man med redan på tiden hon undervisade blivande fritidspedagoger och förskollärare på Karlstad universitet på nittiotalet. Det som är nytt är kanske genomslaget det fått… Läs mer

Publicerat:

Affisch som kommunikation på Kommunikationsskolan

Från och med juli 2018 har vi en uppdaterad läroplan för skolans uppdrag inom digital kompetens. Vi lever i ett digitalt samhälle och skolan måste ta sitt ansvar när det gäller både att kunna använda digital teknik men också att kunna värdera och förhålla sig kritiskt till den digitala miljö vi ständigt omges av. De… Läs mer

Publicerat:

Vem bestämmer vad skolan erbjuds för kultur?

Via Kulturkartan erbjuds Malmö stads elever ett stort utbud av kulturupplevelser, allt från dansföreställningar och teater till graffittiworkshops och konserter. Men vem väljer vad som hamnar i Kulturkartan? Mycket av det som erbjuds är innehåll som kulturförvaltningens institutioner har i sin programverksamhet riktad till skolan. Men en del har köpts in eller producerats av Barnkulturenheten… Läs mer