Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Kultur i skolan

I den här bloggen berättar vi om allt nytt, roligt och utmanande arbete som berör kultur i Malmös skolor. "Kulturens roll för språkutveckling och förstärkt lärande, identitetsskapande, ansvarstagande och stärkt självförtroende är viktig. Därför har kultur och konstnärligt skapande sin givna plats i skolan." Syftet med bloggen är att inspirera till kulturella uttryckssätt och synliggöra möjligheterna med estetiskt lärande.

Antal inlägg: 102

Lyhördhet, respekt och ett uns mod

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

Under hösten har Kulturcentrum Skåne genomfört multimodala Skapande skola-projekt på Sockerbruksskolan och Rönnens resursskola. Sockerbruksskolan är en grundsärskola och Rönnens resursskola en grundskola, det som är gemensamt är att eleverna har diagnos autism. Kulturcentrum Skåne (KC) är ett utåtriktat regionalt centrum för musik, teater och konst. De har aktiviteter för personer med intellektuella eller kognitiva…

SPRAAK 2022

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

18 oktober fick vi äntligen mötas på riktigt för att kicka igång årets Skapande skola-processer. SPRAAK 2022 blev en fantastisk mötesplats för skolor och kulturliv. Vi hade i år rekordmånga elever på plats, hela 81 stycken. Eleverna deltog i någon av de sex olika workshops som arrangerades. Allt från dans, film och arkitektur till serieteckning,…

Trolleri och magi på Djupadal

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

På Djupadalsskolan har man under flera år valt att ha samma kulturaktör till alla elever i sitt Skapande skola-arbete. I år var det dags att prova en ny aktör, Malmö Magic Maffia. MMM består av fem magiker som uppträder på scener runt om i Malmö och resten av landet. Men de är också ute och…

Berättande som pedagogiskt verktyg på Kirsebergsskolan

Publicerat: Skribenter: Caroline Ulvsand, Gästbloggare

Detta är en gästblogg skriven av Unga Malmö Stadsteater. Under detta läsår sker ett unikt samarbete mellan Unga Malmö Stadsteater och Kirsebergsskolan. För andra året i rad har skolan tagit det modiga beslutet av att engagera både eleverna och lärarna i ett skräddarsytt skapande skola-projekt med berättande som pedagogiskt verktyg i fokus. Alla skolans mentorer…

Kulturcrew på Sofielundsskolan

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Kulturcrew är ett koncept som handlar om ung delaktighet och medbestämmande inom kulturområdet. Konceptet kommer ursprungligen från Danmark och har nu spridit sig till 21 skånska kommuner och även i övriga Sverige. I ett kulturcrew får elever vara med i hela processen kring ett kulturarrangemang. De får följa med på utbudsdagar för att del av…

Vi har en plan - en kulturplan!

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

I juni 2022 antog grundskoleförvaltningens ledning vår gemensamma kulturplan för de kommande tre läsåren 2022-2025. Planen visar hur grundskoleförvaltningen ska arbeta för att leva upp till skolans kulturuppdrag och den är ett stöd för skolledare och kulturombud i det dagliga arbetet ute på skolorna. Men behöver vi en kulturplan, vi har ju redan läroplanen? I…

Scenkonst och seminarier i överflöd

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Efter ett uppehåll var det återigen dags för bibu, internationell scenkonstbiennal för barn och unga. Under en solig majvecka deltog vi kultursekreterare bland 1200 andra deltagare i seminarier, föreställningar, mingel och många, många intressanta samtal. I år var det speciellt intressant i några av de temaspår som vi tog del av. Det fanns bland annat…

Drama - ju förr desto bättre!

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

Under det här läsåret har Apelgårdsskolan valt att använda skapande skola-bidraget för att anlita Teater Reagera. Detta är andra året i rad som de väljer denna kulturaktör som har drama som huvudsaklig arbetsmetod. Teater Reagera arbetar mycket med forumteater som är ett sätt att gestalta olika situationer, där någon är utsatt och någon utsätter. Åskådarna…

Skapande skola på liv och död

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Affisch för teaterprojekt för ÅK 8 Mellersta förstadsskolan. På Mellersta förstadsskolan pågår ett arbete med att skapa en tradition kring Skapande skola. Tanken är att varje årskurs arbetar mot ett konkret mål. För ÅK 7 leder arbetet till en vernissage, i ÅK 8 en teaterproduktion och i ÅK 9 en festival. Arbetet integreras i undervisningen…

Poesi som språkutveckling

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Äntligen börjar coronan släppa sitt fasta grepp över vår tillvaro och vi kan bjuda in kulturaktörer till skolorna igen. Det är högt tryck på Skapande skola-aktiviteterna nu under våren och på Sofielundsskolan har Louise Buenafe Mistén från poesikollektivet Ordkanon träffat ÅK 5 under några veckor. Hos Ordkanon hittar man författare, scenpoeter och vinnare i poetry…

Egna erfarenheter med egna ord

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

Under hösten har författaren Taliah Pollack och konstnären Anna Celander hållit i skapande skola -projektet ”Rasism, antisemitism, diskriminering och exkludering nu och då” där de träffat ett stort antal högstadieklasser och hållit i skrivar- och bildworkshops. Projektet tog avstamp i föreställningen ”Anne Franks dagbok” i regi av Helena Röhr på Bastionen i Malmö, som eleverna…

Reflektion om Re:flex

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Nu har vi gått i mål med första omgången av Re:flex – En kurs i att träna kultur. Med inspiration av Backateatern i Göteborg startade vi hösten 2020 den fortbildning som vi länge planerat. En fortbildning med mål att ge deltagarna verktyg att förvalta kulturupplevelser tillsammans med sina elever. I Malmö är vi lyckligt lottade…