Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Kultur i skolan

I den här bloggen berättar vi om allt nytt, roligt och utmanande arbete som berör kultur i Malmös skolor. "Kulturens roll för språkutveckling och förstärkt lärande, identitetsskapande, ansvarstagande och stärkt självförtroende är viktig. Därför har kultur och konstnärligt skapande sin givna plats i skolan." Syftet med bloggen är att inspirera till kulturella uttryckssätt och synliggöra möjligheterna med estetiskt lärande.

Antal inlägg: 95

Drama - ju förr desto bättre!

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

Under det här läsåret har Apelgårdsskolan valt att använda skapande skola-bidraget för att anlita Teater Reagera. Detta är andra året i rad som de väljer denna kulturaktör som har drama som huvudsaklig arbetsmetod. Teater Reagera arbetar mycket med forumteater som är ett sätt att gestalta olika situationer, där någon är utsatt och någon utsätter. Åskådarna…

Skapande skola på liv och död

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Affisch för teaterprojekt för ÅK 8 Mellersta förstadsskolan. På Mellersta förstadsskolan pågår ett arbete med att skapa en tradition kring Skapande skola. Tanken är att varje årskurs arbetar mot ett konkret mål. För ÅK 7 leder arbetet till en vernissage, i ÅK 8 en teaterproduktion och i ÅK 9 en festival. Arbetet integreras i undervisningen…

Poesi som språkutveckling

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Äntligen börjar coronan släppa sitt fasta grepp över vår tillvaro och vi kan bjuda in kulturaktörer till skolorna igen. Det är högt tryck på Skapande skola-aktiviteterna nu under våren och på Sofielundsskolan har Louise Buenafe Mistén från poesikollektivet Ordkanon träffat ÅK 5 under några veckor. Hos Ordkanon hittar man författare, scenpoeter och vinnare i poetry…

Egna erfarenheter med egna ord

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

Under hösten har författaren Taliah Pollack och konstnären Anna Celander hållit i skapande skola -projektet ”Rasism, antisemitism, diskriminering och exkludering nu och då” där de träffat ett stort antal högstadieklasser och hållit i skrivar- och bildworkshops. Projektet tog avstamp i föreställningen ”Anne Franks dagbok” i regi av Helena Röhr på Bastionen i Malmö, som eleverna…

Reflektion om Re:flex

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Nu har vi gått i mål med första omgången av Re:flex – En kurs i att träna kultur. Med inspiration av Backateatern i Göteborg startade vi hösten 2020 den fortbildning som vi länge planerat. En fortbildning med mål att ge deltagarna verktyg att förvalta kulturupplevelser tillsammans med sina elever. I Malmö är vi lyckligt lottade…

Ett digitalt SPRAAKande

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Varje år arrangerar grundskoleförvaltningen en inspirationsdag inför Skapande skola, SPRAAK. I år fick vi för första gången genomföra dagen helt digitalt. Dagen innehöll digitala workshops för elever, ett livestramat scenprogram och förbokade digitala dialogpass. Vi hade över hundra elever som deltog i workshops, fler än dubbelt så många som vi brukar kunna erbjuda plats. Eleverna…

Eleverna vågar och växer med Moomsteatern

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Häromdagen var jag med när en grupp elever från Bergaskolans grundsärskola besökte Moomsteatern. Sju lite blyga elever och två lärare fick ta plats på den stora scenen vid Nobeltorget. På scengolvet fanns också Therese Kvist och Dennis Mortensson, skådespelare på Moomsteatern. Under en dryg timme fick vi prova teaterns grundelement. Vi startade med uppvärmning av…

Logga in hos kulturen del 3

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

Vem kunde tro att vi snart ett år efter att pandemin bröt ut i Sverige skulle leva med en hög smittspridning och en situation som påverkar oss alla på många olika sätt. Inte minst skolan är en av de institutioner som sliter hårt för att få vardagen att gå ihop. Skolans kulturuppdrag pågår fortfarande men…

Land Art – intryck, reflektion, uttryck

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

Jag hade under förra läsåret glädjen att få följa Sorgenfriskolans Skapande skola-samarbete med Land Art konstnären Eileen Laurie. Jag följde med dem till bokskogen en solig höstdag och till stranden en ljummen sensommardag. Under dagen i skogen följde jag en grupp F-klasselever. De fick börja med att samla olika material och skulle gruppera materialen efter…

Framtiden formas på skolgården

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

Hmmm, nu skulle jag egentligen berätta om ett par Skapande skola-projekt jag haft glädjen att få följa på Stenkulaskolan och Bulltoftaskolan. Men jag måste nog börja i läroplanen och i filosofin… för just nu snurrar min hjärna mycket kring begrepp som icke-vetande, ratio och intellectus efter att ha läst Jonna Bornemarks bok ”Det omätbaras renässans”….

Låt barnens bild av samtiden bli en del av framtiden!

Publicerat: Skribent: Maggi Óttarsdóttir

Just nu är det konstiga tider. Vi blir alla påverkade på olika sätt. Våra elever ser och hör om Covid-19 på nyheterna, sociala medier, när vi vuxna diskuterar, men hur upplever de själva dessa tider? När vi läser historieböcker om t ex spanska sjukan eller pesten så är barnens perspektiv väldigt osynligt. Det beror på…

Logga in hos kulturen del 2

Publicerat: Skribent: Caroline Ulvsand

De digitala kulturerbjudandena ökar stadigt. Teatrar, museer och andra öppnar digitala rum för oss alla att ta del av. Här kommer en fortsättning på bloggen Logga in hos kulturen. Teater Riksteatern Play erbjuder ett urval av vårens produktioner. Bland annat kan du se ”Du har hela livet, habibi” om att växa upp i ett mellanförskap…