Temabloggsbild

Lära för en hållbar utveckling

Hållbar Utveckling tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov. Men vad är det för typ av lärande som måste till för att komma dit? Vilka kunskaper och färdigheter behöver vi ha? FN´s globala hållbarhetsmål för hållbar utveckling lanserades 2015 och är en del av dokumentet Agenda 2030. Det är 17 mål som gäller alla och överallt. Det betyder att de också bör vara en del av den pedagogiska verksamhet som Malmös barn och elever möter. På denna blogg delar vi med oss av erfarenheter och inspirerar kring hur hållbar utveckling kommer in i förskola och skola i Malmö, ett lärande för en hållbar utveckling.

Antal inlägg: 18

Publicerat:

Apelgårdselev vann 20 000 kr i innovationstävling!

Efter en lyckosam start på den här veckan i måndags (se tidigare inlägg) fortsatte det idag med deltagande på Stora Innovationsdagen för Östersjön arrangerat av WMU (World Maritime University) och Sustainable Business Hub.  Mina elever i årskurs 9 var inbjuda till ungdomstävlingen där skolklasser från Öresund och Hanöbukten tävlade om olika lösningsförslag för ett renare… Läs mer

Publicerat:

Apelgårdselev tredjepristagare i Finn Upp!

Prisutdelning i Finn Upp 13/5 2019 I vintras skickade jag för första gången in tävlingsbidrag till uppfinnartävlingen Finn Upp. Det var en rolig tävlingsuppgift och jag kunde skicka in totalt fem idéer från elever i årskurs 8. Efter flera månader fick jag veta att en av mina elevers idéer hade nominerats som ett av 11… Läs mer

Publicerat:

Uppstartskonferens för Forskarhjälpen Fullkornsjakten

Forskarhjälpen Fullkornsjakten – ett samarbetsprojekt med forskare från Chalmers och Göteborgs universitet   Dagen inleddes med tågresa från Malmö 7.04 tillsammans med min kollega Sema. Det började bra, men hängde upp sig redan utanför Eslöv med en förrymd kalv som traskade runt på spåret. När kalven väl behagade flytta på sig gick tåget vidare norrut… Läs mer

Publicerat:

Vattnet i staden

Hur kan vi minska skolans förbrukning av vatten? Hur mycket vatten förbrukar vi egentligen och var på skolan använder vi vatten? Var tar vattnet vägen när vi har använt det? Det finns många frågor att ställa och besvara när det gäller vatten i staden. Just nu testar vi ett material som ska göra det lättare… Läs mer

Publicerat:

Hållbar språk-, kunskaps- och identitetsutveckling

Malmö språknätverk finns sedan drygt ett år. Representanter från de tre skolförvaltningarna träffas regelbundet med syfte att samverka för samsyn, hållbarhet och kollegialt lärande med fokus på språk- och kunskapsutveckling. Första årets fokusområde har varit flerspråkighet som resurs i våra verksamheter. Vi har läst gemensam litteratur och diskuterat den under ledning av Manuela Lupsa, doktorand… Läs mer

Publicerat:

Kan elevernas idéer förändra skolmiljön?

Det som ligger nära en själv skapar engagemang. Jag och Katarina Fornell på Apelgårdsskolan har satt ihop ett pedagogiskt tips kring energi- och hållbar utveckling för högstadiet som landar i den egna skolbyggnaden. Det bygger på Naturskyddsföreningens läromedel Energifallet filtrerat genom våra egna erfarenheter. Arbetsområdet kan även kopplas ihop med de 17 globala hållbarhetsmålen från… Läs mer

Publicerat:

GULDÄNGEN - BARNENS PARK

Odlare börjar nu planera inför våren och sitter och bläddrar frenetiskt i frökatalogerna. Kanske är det så att det är dags att planera vårens aktiviteter för eleverna också? I Malmö finns flera bokningsbara skolresurser som kan nås via Pedagogiska kartor. En av resurserna är Guldängen – barnens park. Så här beskriver Sara och Erika sin verksamhet. Guldängen… Läs mer

Publicerat:

Konferens om Ocean Literacy

Från engagerade ungdomar till håvande i Öresund   Konferensen inleddes på Studio i Malmö på torsdagsmorgonen den 6/12 med Training sessions för lärare, vilket medförde korta föreläsningar samt intressanta diskussioner med deltagande lärare och elever. Eleverna, vilka var från vår grannskola Kryddgårdsskolan och vår samarbetsskola Malmö Latinskola var fantastiskt pålästa och engagerade och deltog i… Läs mer