Temabloggsbild

Lära för en hållbar utveckling

Hållbar Utveckling tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov. Men vad är det för typ av lärande som måste till för att komma dit? Vilka kunskaper och färdigheter behöver vi ha? FN´s globala hållbarhetsmål för hållbar utveckling lanserades 2015 och är en del av dokumentet Agenda 2030. Det är 17 mål som gäller alla och överallt. Det betyder att de också bör vara en del av den pedagogiska verksamhet som Malmös barn och elever möter. På denna blogg delar vi med oss av erfarenheter och inspirerar kring hur hållbar utveckling kommer in i förskola och skola i Malmö, ett lärande för en hållbar utveckling.

Antal inlägg: 29

Publicerat:

Apelgårdsskolans havsambassadörer plockar plast i havet

Träff tre för havsambassadörerna Vi tog bussen från Rosengård efter lunch och promenerade mot Ångbåtsbron, där vi mötte Micke, Elinor och Anders från Marint Kunskapscenter. Vi fick lite information om upplägget för eftermiddagen och hur vi skulle fira denna barnkonventionens dag till havs. Sedan tog vi på oss flytvästar.   Problemet med nedskräpningen på land som leder… Läs mer

Publicerat:

Apelgårdstjejer på snorkling med Havsambassadörerna

Havsambassadörernas andra träff på Marint Kunskapscenter, vilket var idag, startades med ett intressant TED talk med Sylvia Earle, som har ägnat många år åt att forska om havet. Vi diskuterade detta en stund efteråt och sedan var det tid att byta kläder. Efter en kall morgon med nästan minusgrader, hade det tinat upp lite och… Läs mer

Publicerat:

Apelgårdselever i vattnet med BBC

Havsambassadörer på Marint Kunskapscenter   Efter att igår besökt Marint Kunskapscenter med hela klassen i åk 8 på Apelgårdsskolan inför InnoCarnival, var det i eftermiddags dags för sju flickor att åka dit igen. Idag var det i egenskap av Havsambassadörer – en specialutbildning som Marint Kunskapscenter arrangerar i samarbete med Miljöförvaltningen. Solen lyste och det var… Läs mer

Publicerat:

Nyfiken på vad som döljer sig i Pedagogiska kartor?

Vi fokuserar ofta på kollegialt lärande mellan yrkesgrupper inom skola och förskola, men vi har så många medarbetare med specialkunskap i Malmö stad som både kan och vill vara med att bidra med sin kunskap till skolan. Förutom all denna kunniga personal så är det många andra i samhället som gärna hjälper till att bidra… Läs mer

Publicerat:

Klimatsmart terminsstart för Apelgårdsskolan

Klimatkonferensen Hettan på Studio Redan i våras fick jag frågan ifall våra elever ville vara med och ställa ut konstverk med anknytning till sina tankar och funderingar kring klimatfrågan på denna konferens anordnad av Folkuniversitetet. Våra elever ställde förstås upp!       Apelgårdsskolan representerades denna lördagseftermiddag, förutom av ett antal lärare och elever, av… Läs mer

Publicerat:

Cykelavdelningen på förskolan Rolf

På förskolan Rolf finns en cykelavdelning som startade för lite mer än ett år sedan. Avdelningen heter Vintergatan och tolv barn tillsammans med två förskolelärare cyklar iväg varje dag ca klockan 9:00. Tillbaka till förskolan kommer de klockan 12:00 för att äta lunch. Eftermiddagar stannar de på förskolan eller leker på förskolans gård. För att… Läs mer

Publicerat:

Hopp i havet - om havets ekosystem

Att ekosystem fungerar är något vi människor är beroende av, men hur kan vi lära oss mer om dem? Marint kunskapscenter fortsätter sitt samarbete med Pedagogisk inspiration Malmö. Den här gången är det en djupdykning i att bygga kunskap om ekosystemen i Öresunds marina miljö. I alla fall starta en nyfikenhet om livet under ytan.… Läs mer

Publicerat:

Stadens vatten - hur får vi vatten i kranen och vart tar vattnet vägen när jag spolar i toaletten?

  Ska ni arbeta med vattenberedning och avloppsrening och behöver lite stöd? Varför inte besöka avloppsreningsverket i Klagshamn. Tillsammans med Stadsfastigheter, VA-Syd och Bulltoftaskolan har Pedagogisk Inspiration tagit fram lektionsmaterialet Stadens vatten . Materialet handlar om hur vi får in vatten i staden och vart vattnet tar vägen när det är använt. Det skapas också… Läs mer