Temabloggsbild

Lärare som ledare

I projektet Lärare som ledare utvecklar möter vi lärare som vill utveckla sitt ledarskap för att ta tillvara elevers potential och på så sätt öka förutsättningar för en högre måluppfyllelse hos elever i Malmö Stad. I denna bloggen får du följa projektet men även få tips och råd hur du som lärare kan utveckla ditt ledarskap i och utanför klassrummet.

Antal inlägg: 9

Publicerat:

Oroshärdar som stressar och stör

Det nya läsåret ringer in. Eleverna står bakom bänkarna, laddade med vässade pennor och tomma block. Förväntansfulla. Eller? Kanske några elever skruvar på sig och tänker “hur ska det här gå”? Kanske jagas de av tidigare obehagliga erfarenheter? Kanske kommer deras sociala hjärnor att larma för fara? Passa på att ta reda på oroshärdar som… Läs mer

Publicerat:

Lästips kring ledarskap

I Katarina Krokströms blogg går det att läsa hur fem skolor och stadier i Mölndals kommun har arbetat med ledarskap i klassrummet utifrån Ledarskap i klassrummet, en handbok för arbetsron och effektivt lärande (John Steinberg).  I bloggen nämns också hur Lärare som ledare är uppbyggt i Malmö. John Steinberg har också skrivit Lektionen är helig. Båda… Läs mer

Publicerat:

Klassrumsstruktur och formativ undervisning och bedömning på Pedagog Malmö Live 2015

Sedan i våras har bloggen har fört en slumrande tillvaro. Nu är det dags att väcka liv i bloggen och ett perfekt tillfälle är blogga om det har varit kollegialt lärande i hela Malmö på studiedagen Pedagog Malmö Live 27 september 2015! Under Pedagog Malmö Live i sal B108 på Pauliskolan har vi fått ta… Läs mer

Publicerat:

Vara ny i yrket-följ Cassandra!

Vi hälsar Cassandra Thulin, Nydalaskolan, välkommen som gästbloggare till Lärare som ledare!  Cassandra är en av deltagarna i projektet Lärare som ledare och kommer att blogga om hur det är att vara ny i läraryrket.  Hej! Jag heter Cassandra och arbetar som lärare i årskurs 1 på Nydalaskolan. Jag tog över i januari i år… Läs mer

Publicerat:

Studiero och lärares ledarskap

Lärarens ledarskap är avgörande för studieron i Stockholms skolor. Det visar en kartläggning av arbetsklimatet i klassrummen i Stockholm. Tidningen Lära Stockholm ges ut av utbildningsförvaltningen i Stockholm. Tidningen ska förutom att ge inspiration i arbetet också lyfta fram goda exempel från skolorna i Stockholm samt presentera nyheter och forskning inom pedagogik. I senaste numret… Läs mer

Publicerat:

Kollegialt lärande kring bedömning och elevledda IUP-samtal

Inom projektet Lärare som ledare anordnas under våren 2015 två workshops. Den första workshopen handlade om Bedömning och elevledda IUP-samtal. Det var 44 engagerade lärare från Grundskoleförvaltningen på plats för att delta i workshopen som leddes av Therése Ellingsen-Byttner från Holmaskolan och Caroline Hansson från Pilbäcksskolan. Kollegialt lärande, en framgångsfaktor Enligt Hattie (2008) är en… Läs mer

Publicerat:

Nya kollegor på ingång!

Från student….   Igår var det arbetsmarknadsdag på Malmö Högskola. Kranskommunerna runt Malmö var på plats och så var även Malmö Stad. Syftet var att berätta för studenter om hur det är att arbeta i Malmö som lärare, förskollärare och fritidspedagog. Vi mötte studenter som var i början av sin lärarutbildning som kunde tänka sig… Läs mer

Publicerat:

Fåtal platser kvar på våra workshops!

Det finns ett fåtal platser kvar på våra workshops! Är du intresserad så boka snabbt innan det blir fullt! Vi erbjuder två workshops som är öppna för samtliga lärare inom Grundskoleförvaltningen. Workshop 1: Den 26 mars handlar workshopen om Elevledda IUP-samtal, formativ bedömning och matriser. Deltagarna får möjlighet att arbeta aktivt med att skapa matriser… Läs mer