Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Malmö delar – en didaktisk resurs

När slog det gnistor i ditt klassrum senast? Hur engagerar och utmanar du dina elever? På Malmö delar- en didaktisk resurs sätter lärare i Malmö stad ord på vår professions tysta kunskap och delar med sig till andra kollegor. Här bloggar vi om vårt arbete med att utveckla plattformen.

Antal inlägg: 39
Eva Henriksson Garatea.

Publicerat:

Konsensus kring konspirationsteorier

  Mångsysslaren och försteläraren Eva Henriksson Garatea från St:Petri gymnasium delar med sig av ett spännande arbetsområde kring konspirationsteorier på Malmö delar! Att undervisa i konspirationsteorier ger en möjlighet att koppla dåtid med nutid med blickar mot framtiden menar Eva. Elever idag är exponerade för ett stort informationsflöde, på gott och ont. Många elever kan…

Annika Nilsson och Lena Winqvist.

Publicerat:

Nya redaktörer delar vision om Malmö delar

Gott Nytt Läsår alla Malmös pedagoger! Aldrig känns det väl så mycket som ett nytt år som efter sommarlovet när man är utvilad och ganska sugen på både gamla rutiner och nya tag. Därför känns det extra kul att vi nu tillträder som rykande färska redaktörer för Malmö delar! Vi är ivriga över att få…

Bilder på tecknade människor.

Publicerat:

Vår sociala hjärna eller varför vi reagerar som vi gör!

För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera förändringar, konflikter och reglera känslor. En grundförutsättning för att våra elever ska lära och samarbeta är att de befinner sig i en ”till-respons” då hjärnans belöningssystem är aktiverat, istället för en “ifrån-respons” då hjärnan är upptagen med…

Tecknad man och kvinna håller i muffins som de har mätt så det blir rättivst.

Publicerat:

RÄTTVISA - FAIRNESS

  Det här är den sjätte och sista delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot rättvisa. Rättvisa är mer eller mindre ett nyckelord i skolan, eller kanske man som pedagog oftare hör ordet orättvisa. “Det är…

Tecknad kvinna sitter i ram som hon lyckas ta sig loss ur.

Publicerat:

Autonomi och handlingsfrihet

Det här är den fjärde delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor utifrån SCARF-modellen. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot autonomi som handlar om vår drivkraft att kunna påverka och bestämma. Tänk dig att du ger eleverna friheten att utforma sin kommande…

Publicerat:

Britney ska flytta - att göra Brexit lite mer lättförståeligt

Kollektivkamraten Britney har  bestämt sig  för att lämna kollektivet hon har bott i i många år och den  stundande flytten tvingar kollektivet att handskas med en massa komplicerade frågor: Hur gör de med det faktum att Britney redan lovat betala hyran för resten av året, att hon samäger en massa av de gemensamma möblerna i…