Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Malmö delar – en didaktisk resurs

När slog det gnistor i ditt klassrum senast? Hur engagerar och utmanar du dina elever? På Malmö delar- en didaktisk resurs sätter lärare i Malmö stad ord på vår professions tysta kunskap och delar med sig till andra kollegor. Här bloggar vi om vårt arbete med att utveckla plattformen.

Antal inlägg: 35
Tecknad kvinna sitter i ram som hon lyckas ta sig loss ur.

Publicerat:

Autonomi och handlingsfrihet

Det här är den fjärde delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor utifrån SCARF-modellen. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot autonomi som handlar om vår drivkraft att kunna påverka och bestämma. Tänk dig att du ger eleverna friheten att utforma sin kommande…

Publicerat:

Britney ska flytta - att göra Brexit lite mer lättförståeligt

Kollektivkamraten Britney har  bestämt sig  för att lämna kollektivet hon har bott i i många år och den  stundande flytten tvingar kollektivet att handskas med en massa komplicerade frågor: Hur gör de med det faktum att Britney redan lovat betala hyran för resten av året, att hon samäger en massa av de gemensamma möblerna i…

Tecknad bild med kullar där flicka åker vargn upp och ner.

Publicerat:

SÄNKT STATUS FÖRSVÅRAR INLÄRNINGEN

Det här är den andra delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor. För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera konflikter, förändringar och reglera känslor. Det är både obekvämt och svårt att…

Publicerat:

I hela kvinnslighetens historia har kvinna slagits om makten...

Hur kommer det sig att det finns så få kvinnor i historieböckerna? Är det helt enkelt så att kvinnor inte gjort så mycket framstående – eller kan det finnas någon annan förklaring? Historieundervisningen är i ständig förändring och avspeglar alltid den tid vi lever i. Vi tolkar historien med dagens ögon. Passande då är givetvis…

Publicerat:

Semlan, fastlagsbulle, fettisdagsbulle, hetvägg – kärt barn har många namn

När är det acceptabelt att äta en semla? Denna fråga delar befolkningen lika effektivt som melodifestivalens vara eller icke vara eller synen på SD. Dylika brännande aktuella frågor är det givetvis vår plikt som lärare att adressera. Svenskarna äter mer än fem semlor per person och år. Med tanke på att väldigt många svenskar inte äter semlor…

Publicerat:

Ska vi göra vaccinationsprogrammet obligatoriskt?

Jag tillbringar mycket tid i sociala medier och för mig som SO-lärare är det en ständig källa till inspiration till övningar och lektioner med mina elever. Den senaste diskussionen jag sprang in i på Facebook rörde huruvida det frivilliga svenska vaccinationsprogrammet för barn skulle göras obligatoriskt på det sätt som moderaten Sofia Arkelsten motionerade om…