Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Malmö delar – en didaktisk resurs

När slog det gnistor i ditt klassrum senast? Hur engagerar och utmanar du dina elever? På Malmö delar- en didaktisk resurs sätter lärare i Malmö stad ord på vår professions tysta kunskap och delar med sig till andra kollegor. Här bloggar vi om vårt arbete med att utveckla plattformen.

Antal inlägg: 39
Glada elever sitter i klassrum i skolbänkarna.

Publicerat:

Känslor och motivation

Att vi har ett känslomässigt engagemang är viktigt för vår förmåga att forma minnen. Det slår de senaste årens hjärnforskning fast. Traditionellt sett har utbildning fokuserat på kognitiva förmågor och inte insett vikten av att förstärka elevens naturliga motivation med hjälp av känslor. När kognitionsvetenskapen uppstod var grundtanken att våra hjärnor fungerar som datorer, att…

Publicerat:

Att göra en bra analys

Som lärare är de flesta av oss duktiga på att förmedla faktakunskaper till våra elever. När vi examinerar dem förväntar vi oss att de använder förmågor och färdigheter för att visa de faktakunskaper vi förmedlat, men det är inte alltid vi varit lika duktiga på att förmedla – och låta eleverna öva på  – förmågorna och…

Elever skriver på glasruta.

Publicerat:

Rörelse i klassrummet - ganska enkelt egentligen

Under en hel skoldag sitter eleverna ner den mesta delen av tiden, både under lektioner men också på raster. Forskning visar tydliga samband mellan rörelse och skolresultat. Med små medel kan man skapa rörelse i klassrummet för att höja vakenhetsgraden och förbättra koncentrationen. Dessutom kan man låta eleverna tänka aktivt istället för att lyssna passivt,…

Publicerat:

Det historiska mingelpartyt

Vem har inte funderat på vilka de skulle bjuda på en stor fest om det fick välja bland alla människor som någonsin levat? Jag som heter Christoffer Krämer och jobbar som historielärare har åtminstone gjort det mer än en gång och jag har nu förvandla denna tanke till vad som förhoppningsvis är ett intressant arbetsområde…