Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Malmö delar – en didaktisk resurs

När slog det gnistor i ditt klassrum senast? Hur engagerar och utmanar du dina elever? På Malmö delar- en didaktisk resurs sätter lärare i Malmö stad ord på vår professions tysta kunskap och delar med sig till andra kollegor. Här bloggar vi om vårt arbete med att utveckla plattformen.

Antal inlägg: 67

Publicerat:

Du är som lärare fantastisk och genial

Du är som lärare fantastisk och genial och har under din långa-korta karriär gjort ett antal övningar och lektioner som fått eleverna att stjärnögt engagera sig. Och eftersom du är fantastisk och genial är dina kollegor givetvis det också – alla över 3000, bara i denna stad. På samma sätt som du har dessa kollegor…

Tre tecknade personer balanserar.

Publicerat:

Rörelse skapar goda förutsättningar för hjärnan!

– Okej Wacim, jag tar tiden. Spring allt vad du kan upp till översta våningen och ner igen. Sen försöker jag slå din tid och gör samma sak. Eleven i fråga mer eller mindre krälade omkring på sin bänk under uppgiften som skulle göras. Att han hade svårt att koncentrera sig var uppenbart och helt…

Publicerat:

Malmö delar – till slut!

För drygt tio år sedan föreläste jag på Malmö pedagogdagar om vikten av att skapa en centralt kurerad delarplattform för lärare så att alla elever, oavsett stadsdel eller val av skola, skulle kunna ta del av alla lärares klokskap. Igår lanserades Malmö delar -en didaktisk resurs, som har exakt detta syfte.  Om om varje lärare…

Ordmoln i form av hjärna med ordet stress markerat.

Publicerat:

Stress, prestationer och lärprocesser

Det kommer väl knappast som en nyhet att stress kan ha en negativ inverkan på prestationer. I en stressad situation kan det både vara svårt att förstå en instruktion, lösa ett logiskt problem eller plocka fram information från långtidsminnet. Ett sätt att hantera stressen är att synliggöra mekanismerna bakom den och hur stressen påverkar tänkandet….

Glada elever sitter i klassrum i skolbänkarna.

Publicerat:

Känslor och motivation

Att vi har ett känslomässigt engagemang är viktigt för vår förmåga att forma minnen. Det slår de senaste årens hjärnforskning fast. Traditionellt sett har utbildning fokuserat på kognitiva förmågor och inte insett vikten av att förstärka elevens naturliga motivation med hjälp av känslor. När kognitionsvetenskapen uppstod var grundtanken att våra hjärnor fungerar som datorer, att…

Publicerat:

Att göra en bra analys

Som lärare är de flesta av oss duktiga på att förmedla faktakunskaper till våra elever. När vi examinerar dem förväntar vi oss att de använder förmågor och färdigheter för att visa de faktakunskaper vi förmedlat, men det är inte alltid vi varit lika duktiga på att förmedla – och låta eleverna öva på  – förmågorna och…

Elever skriver på glasruta.

Publicerat:

Rörelse i klassrummet - ganska enkelt egentligen

Under en hel skoldag sitter eleverna ner den mesta delen av tiden, både under lektioner men också på raster. Forskning visar tydliga samband mellan rörelse och skolresultat. Med små medel kan man skapa rörelse i klassrummet för att höja vakenhetsgraden och förbättra koncentrationen. Dessutom kan man låta eleverna tänka aktivt istället för att lyssna passivt,…