Temabloggsbild

Matematikutveckling PI

I temabloggen Matematikutveckling PI bloggar Angelina Briggner, Carina Bognäs, Anna Moberg, Sandra Straumits och Petra S Källberg, som arbetar med matematikutveckling på Pedagogisk Inspiration Malmö.

Antal inlägg: 85

Publicerat:

På dyskalkylifronten - något nytt?

Nytt eller inte, här är en sammanställning av Mia Lorentz’ och mina svar på de frågor vi fått på sistone angående dyskalkyli. Till vår hjälp har vi haft dessa källor: Stockholms läns landstings Fokusrapport Dyskalkyli 2015 Region Skånes riktlinjer Markus Björnströms (logoped) föreläsning 2018-09-17 Finns dyskalkyli? Dyskalkyli har en egen diagnoskod i ICD-11 (sedan -70… Läs mer

Publicerat:

Kreativ dans + matematik = sant!

Kan man använda den kreativa, skapande, uttrycksformen dans till att skapa förståelse och djupare kunskap i matematik, eller kan man använda matematik för att inspireras och skapa djupare förståelse för dans och rörelse, eller kan man slå två flugor i en smäll och göra både och? Detta var utgångspunkten för oss när vi startade projektet… Läs mer

Publicerat:

Ny matematikutvecklare på PI

Maria Asklund heter jag och är ny matematikutvecklare på PI. Jag har jobbat som lärare i Malmö stad i snart 20 år och har då främst arbetat med åk 1-3 men även med åk 4-7. Mitt fokus ligger på att ge stöd och handledning till lärare i hur man kan arbeta med laborativ matematik och… Läs mer

Publicerat:

Ny matematikutvecklare på PI

  Linus Schrab heter jag och är uppvuxen i Örebro. Jag firade millennieskiftet med en flytt till Malmö och har sedan dess varit bosatt i Öresundsregionen, Malmö, Köpenhamn och numera Arlöv. Jag har sedan min examen från Malmö Lärarhögskola våren 2006 arbetat som lärare på flera olika gymnasieskolor i Malmö och Lund. Under min resa… Läs mer

Publicerat:

Specialpedagogik, programmering, problemlösning, digitala verktyg och en himla massa tips!

Att samla 1700 matematiklärare på ett och samma ställe är inte bara häftigt, det kräver en otrolig organisation och ett sinne för detaljer. Karlstad universitet anordnade för andra gången Sveriges matematikbiennal, detta sker vartannat år och lärosätet får två chanser på sig sedan går stafettpinnen vidare till nästa vilket i detta fallet är Linné-universitetet. Vi… Läs mer

Publicerat:

Diamantdiagnoserna - ett glimmande hjälpmedel till att få koll på dina elevers kunskaper i matematik

För tre och ett halvt år sedan tog jag emot en ny fyra som mentor. Jag skulle undervisa dem i matematik och NO-ämnena, i överlämningen fick jag reda på att det var flera elever med behov av stöd i klassen och speciellt i matematik. Jag hade i mina tidigare undervisningsgrupper arbetat mycket med diskussioner i par och helklass,… Läs mer

Publicerat:

GeoGebra - ett undersökande verktyg i matematik

Höstterminen 2018 kommer de nya skrivningarna i kursplanerna för matematik att börja gälla obligatoriskt för grundskolan och gymnasieskolan. Detta innebär bland annat ett ökat fokus på användning av digitala verktyg i undervisningen. Tänkte i det här blogginlägget dela med mig och ge exempel på hur jag använt mig av digitala verktyg i min matematikundervisning. För… Läs mer

Publicerat:

Skolverkets konferens angående programmering i skolan

För att våra elever ska kunna möta dagens och morgondagens samhälle behöver vi utveckla deras digitala kompetens och med digital kompetens menas att eleverna ska få: kunskaper att söka information, kommunicera, interagera och producera digitalt färdigheter att använda digitala verktyg och tjänster förståelse för den transformering som digitaliseringen innebär i samhället med dess möjligheter och… Läs mer