Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Matematikutveckling Malmö Stad

I temabloggen Matematikutveckling Malmö Stad bloggar Angelina Briggner, Carina Bognäs, Maria Asklund och Sandra Johansson, som arbetar med bland annat matematikutveckling på utvecklingsavdelningen PDM.

Antal inlägg: 87
placeholder bild

Publicerat:

Så här arbetar vi med NO- teknik

Anmäl dig till en eftermiddag där du får ta del av hur man kan arbeta med NO-teknik bland de små barnen i förskolan och bland de lite äldre eleverna i årskurs 4 -6. Förskollärarna från Gröningens förskola som gått Skolsatsningskursen ”NO-teknik för förskolan” kommer att berätta om sitt projekt. Richard Kristiansson, MaNO lärare och matematikutvecklare i Oxie…

Figurer vikta av papper.

Publicerat:

Anmäl er till läsecirkel i matematik

Vill du vara med och läsa och diskutera boken ”Elefanten i klassrummet – att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik?” Boken är skriven av Jo Boaler som är professor i matematikdidaktik. Hon har i många år följt undervisningen i matematik i amerikanska klassrum. I boken redovisar hon sina forskningsresultat och ger didaktiska råd…

Sex personer sitter runt ett bord.

Publicerat:

Uppstart i Matematiklyftet

Nästa år startar Matematiklyftet sin huvudomgång. Under de närmaste tre åren erbjuds alla matematiklärare i Sverige att delta i Skolverkets stora satsning på matematikdidaktik. För mer information om Matematiklyftet, se Skolverkets hemsida eller Lärportalen. Läsåret 13/14 kommer 226 lärare att delta från Malmö Stad. De kommer att handledas av 11 handledare som jobbar som lärare…

Åtta pedagoger sitter i klassrum.

Publicerat:

Mathematics inside the black box

Under läsåret 13/14 har gymnasielärare på Heleneholmsskolan och på Pauliskolan (se bilden) haft ett projekt kring bedömning för lärande i matematikklassrummet. Projektet har utgått från boken ”Mathematics inside the black box” som bygger på forskning av Hodgen och Wiliam. I projektet har lärarna arbetat med litteraturdiskussioner, auskultationer och diskussioner kring hur summativa prov kan användas…

Fem personer sitter runt ett bord fyllt av datorer.

Publicerat:

Erfarenheter från forskningscirkeln Matematik ur ett språkligt och kommunikativt perspektiv

Hur kan man stärka språkutvecklingen i matematik och ge samtalet en större plats? Hur kommer man bort från det tysta individuella räknandet som är så vanligt i våra klassrum? För ett och ett halvt år sedan påbörjades en forskningscirkel med rubriken ”Matematik ur ett språkligt och kommunikativt perspektiv” där bland annat dessa frågor diskuterade. En…

Ulrika Ryan tar emot pris.

Publicerat:

Anmäl er till föreläsningsserie/workshop med Ulrika Ryan och Eva Riesbeck

Att lära och arbeta med matematik genom IKT FoU Malmö- utbildning anordnar under maj månad en föreläsning och workshop med Ulrika Ryan och Eva Risebeck kring matematik och IKT. Anmälan gäller båda datumen, alltså kan man inte delta vid endast ett av tillfällena. 13/5 Föreläsning — Att lära matematik genom IKT, Vad säger forskningen?  Att…

Helena Kvarnsell föreläser för publik med datorer.

Publicerat:

Hur kan vi förändra matematikundervisningen?

Hur får man matematikundervisningen mer rolig och varierad och hur kan man plocka in verkligheten i klassrummet? Hur kan man med hjälp av IKT utveckla lärmiljöer som stödjer elevernas olika sätt att lära och ta in ny kunskap? Dessa frågor fick ett trettiotal lärare svar på när Helena Kvarnsell besökte FoU Malmö- utbildning och hade föreläsning…

Lisa Björklund föreläser.

Publicerat:

Bedömning i matematikklassrum

Bedömning i matematikklassrum –för elevers engagemang och lärande FoU Malmö- utbildning har under våren anordnat två utbildningstillfällen på temat Bedömning i matematikklassrum. Matematiklärare från hela Malmö deltog. Vid första tillfället såg vi tillsammans en inspelad föreläsning av Lisa Björklund Boistrup från Stockholms universitet. Föreläsningen utgick från hennes avhandling Assessment discourses in mathematics classrooms: A multimodal…