Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

NT-Utvecklarna i Malmö

Tekniken och naturvetenskapen finns överallt där vi finns...när vi vaknar, på vår arbetsplats, på bussen, tillsammans med våra barn. I våra liv gör vi ständigt praktiska, etiska och estetiska val som rör energi, miljö, hälsa och samhälle. Det gör kunskap inom teknik och naturvetenskap till något som alla behöver. I framtiden behöver vi medborgare som är nyfikna, som utforskar omvärlden, hittar problem, hittar lösningar. Morgondagens medborgare måste även kunna sortera och granska fakta i en enorm mängd av information. De måste känna att de både vågar och kan argumentera för sin sak. På denna blogg kan ni få inspiration inom NO och teknik för att rusta eleverna för en värld de vill leva i.

Antal inlägg: 22

Tingdammsskolans satsning på NT!

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

Vårterminen 2018 valde Tingdammsskolan, med rektor Kerstin Sjöberg som initiativtagare, att gå med i Malmö stads satsning på NTA. Nedan kan du läsa om Kerstins tankar nu ett år senare och få ta del av hennes tankar kring satsningen. Vad skulle du säga var den största anledningen till att du satsade på NT på din…

Hur man blir Sveriges bästa NT-kommun

Publicerat: Skribent: Richard Kristiansson

Hur man blir Sveriges bästa NT-kommun. Påståendet som är tänkt som en fråga har inget enkelt svar. Det är dock vår vision. Vi är fyra NT-utvecklare som arbetar på Pedagogisk Inspiration i Malmö. Tillsammans utgör vi NT-gruppen, NT står för naturorienterande ämnen och teknik. Vi arbetar med att stödja och utveckla de systematiska utvecklingsinsatserna inom…

NTA har kommit till Malmös skolor, vill ni vara med?

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

Vi som NT-utvecklare har under våren startat upp och driver nu ett spännande projekt för att öka likvärdigheten i NT undervisningen i Malmö. Syftet är att stimulera nyfikenhet och öka intresset för naturvetenskap och teknik hos elever och pedagoger. Pedagogisk inspiration och Malmö stad har tagit beslut om att gå med i NTA (Naturvetenskap och…

Äventyret har påbörjats

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

Vi fick en sådan energikick i fredags när vi var ute på Drömmarnas hus. Vi var inbjudna, tillsammans med matematikutvecklarna och kultursekreterare, för att vara med och vidareutveckla det fantastiska projektet som de kallar för Äventyret! Vi kan såklart inte avslöja några detaljer, men det kommer att vara en spännande annorlunda upplevelse för de andraklassare…

Utedagar som avslutning

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

Under terminen har jag haft nöjet att få ta del av undervisningen och det kollegiala lärandet i NT ute på Tingdammsskolan år 1-5. Idag körde vi den sista av de tre utedagarna som var planerade för år 1-3 i Käglinge rekreationsområde. Här kommer lite bilder från de sista härliga dagarna innan jag fortsätter med nya uppdrag…

Fysikdag på Tivoli

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

På Tivoli i Köpenhamn finns det en stort utbud av aktiviteter som kan kopplas till din fysikundervisning. Följ länken för att hitta mer information. Uppgifterna kommer snart att översättas till svenska!  (Två centrala NT-utvecklare på fortbildning på Tivoli. Foto: privat) Vår första uppgift var: Rutschebanen är en klassisk berg- och dalbana, nästan hundra år gammal. Du…

Undersökningarna får ta stor plats på Tingdammsskolan!

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

  Det är så roligt för mig som NT-utvecklare att se hur undersökningar och experiment får ta stor plats i klassrummen. Allt för att befästa/väcka nyfikenhet/ problematisera något. Härligt också att höra barnen använda begreppen som hör till. Det är full NO aktivitet i alla årskurser 1-5.   I Gabriellas trea så har barnen arbetat…

Vattnets kretslopp

Publicerat: Skribent: Helena Holmström

Vattnets kretslopp Lektionen började med att alla barnen fick hämta varsin sittkudde och placerade ut dem i en ring runt läraren. Därefter började den spännande berättelsen om Droppen en vattensaga av Amy Olsson och Per Gustavsson. Under lässtunden lyftes många olika begrepp och erfarenheter bland eleverna utbyttes. Emellan åt fick de även ställa hypoteser om…

Vattentema i NO-undervisningen på Gullviksskolan

Publicerat: Skribent: Helena Holmström

På Gullviksskolan i åk ett och två arbetar man aktivt med ämnesbegreppen.  Innan pedagogerna för in begreppen har de antingen ett visnings experiment eller ett experiment som eleverna själva utför. Eleverna återberättar experimentet och pedagogen återskapar det på whiteboarden. Begrepp kopplas ihop med erfarenheter och bilder. Lektionen avslutas med att eleverna får agera vattenmolekylerna i…

Vattentema i de lägre klasserna på Tingdammsskolan

Publicerat: Skribent: Louise Wadenhammar

I årskurs ett och två på Tingdammsskolan så startade terminen med NO området vatten. Lärarna i de olika klasserna har valt helt olika sätt att arbeta med sin klass. En av lärarna,Christina, inledde temat i sin etta med en spännande berättelse om ett magiskt ISÄGG. Barnen var helt fascinerade av isägget och ville genast veta mer. …