Temabloggsbild

Nyanlända elevers förutsättningar för lärande

"Vi, Lisa Lundkvist och Johanna Söderlund, arbetar på Språkcentralens Vägledning och stöd med att bistå skolor i arbetet med att organisera och införa rutiner i mottagande och undervisning av nyanlända elever. I denna dynamiska vardag får vi möjlighet att vara delaktiga i skolans arbete och ge handledning och råd samt skapa spännande mötesplatser och erfarenhetsutbyten. Vi bloggar om vårt arbete med utgångspunkt i undervisningsnära frågor som rör nyanlända elever."

Antal inlägg: 14

Publicerat:

Ta Vägledning & stöd i höst!

Terminen är igång och hösten börjar ta form efter att en varm augusti passerat. Denna sommar har det som vanligt anlänt många nya elever från hela världen som ska börja i någon av Malmös skolor. De senaste åren har siffran varit stadig, runt ca 1000 nyanlända elever börjar i Malmös grundskolor varje år. Vi på… Läs mer

Publicerat:

Vad är transspråkande? Hur arbetar Malmös pedagoger med transspråkande och flerspråkighet som resurs? Vad har vi hittills lärt oss av vår egen praktik? Vad säger forskarna? Hur fungerar hjärnan i fråga om språkinlärning? Den 2 oktober besvaras frågorna i en konferens kring transspråkande på Folk, Mat  & Möten, Olof Palmes plats 1 i Malmö. Förskollärare och lärare i Malmö stad välkomnas.… Läs mer

Publicerat:

Individuell studieplan för nyanlända elever

I augusti 2018 blev det obligatoriskt att upprätta individuella studieplaner (ISP) för alla nyanlända elever som tas emot och placeras på högstadiet. Syftet är att ta fram en långsiktig planering för hur den nyanlända eleven ska uppnå behörighet till ett nationellt gymnasieprogram, utifrån elevens egna planer och framtidsdrömmar. I studieplanen ryms möjligheter till stödåtgärder, extra… Läs mer

Publicerat:

Nytt stödmaterial för skolors arbete med nyanlända elever

Vägledning & stöd har tagit fram ett stödmaterial för Malmö stads grundskolor för att främja en kvalitativ och likvärdig mottagning av nyanlända elever. Bakgrunden till stödmaterialet är en kartläggning av skolornas lokala mottagning av nyanlända elever som Vägledning & stöd gjorde tillsammans med kvalitetsavdelningen i våras. I kartläggningen identifierades ett antal utvecklingsområden som har resulterat… Läs mer

Publicerat:

Föräldrar diskuterar värdegrund på flera olika språk

Många olika språk surrar i entréhallen utanför Mottagningsenheten Mosaik. Föräldrar och tolkar hittar varandra med hjälp av färgglada skyltar som barnen tillverkat. Det är dags för föräldrainformation för nyanlända föräldrar! Att fortsätta att utveckla samverkan med föräldrar är viktigt, det vet vi. Till oss på Vägledning & Stöd, på Mottagningsenheten Mosaik, välkomnas därför vårdnadshavare till nyanlända… Läs mer

Publicerat:

Internationellt intresse för Malmös arbete med nyanlända elever!

Tänk att något så exotiskt som studiehandledning och modersmålsundervisning gjort att många internationella gäster under våren hittat Skåne på kartan och styrt mot Malmö för att få veta mer om vårt arbete med nyanlända elever. Vi på Vägledning&Stöd har tagit emot och skapat ett lärorikt utbyte med både Holland, Frankrike och Norge. Utifrån olika perspektiv… Läs mer

Publicerat:

Vad döljer sig under ytan? Ett helhetstänk vid mötet med nyanlända elever

När en nyanländ elev kommer till sin nya skola är det lätt hänt att endast lägga märke till språkliga brister i svenska och inte se eleven utifrån ett helhetsperspektiv. Vilka är elevens tidigare erfarenheter och skolrelaterade kunskaper? Hur bör vi bäst bemöta, inkludera och ta fram framgångsfaktorer för nyanlända elevers lärande?   I ett försök… Läs mer

Publicerat:

10 tips till förberedelseklass!

Hur tycker ni att man organiserar undervisning i förberedelseklass för nyanlända elever? Vi på Vägledning & stöd har formulerat tio tips inom området: -Lägg grunden genom kartläggningsprofiler och ISP! Ta del av kartläggningsprofilerna i steg 1 & 2 samt den individuella studieplan (ISP) som upprättats på mottagningsenheten Mosaik. Använd underlaget för att fördela elevens tid i… Läs mer