Temabloggsbild

Nyanlända elevers förutsättningar för lärande

"Vi, Lisa Lundkvist och Johanna Söderlund, arbetar på Språkcentralens Vägledning och stöd med att bistå skolor i arbetet med att organisera och införa rutiner i mottagande och undervisning av nyanlända elever. I denna dynamiska vardag får vi möjlighet att vara delaktiga i skolans arbete och ge handledning och råd samt skapa spännande mötesplatser och erfarenhetsutbyten. Vi bloggar om vårt arbete med utgångspunkt i undervisningsnära frågor som rör nyanlända elever."

Antal inlägg: 9

Publicerat:

Internationellt intresse för Malmös arbete med nyanlända elever!

Tänk att något så exotiskt som studiehandledning och modersmålsundervisning gjort att många internationella gäster under våren hittat Skåne på kartan och styrt mot Malmö för att få veta mer om vårt arbete med nyanlända elever. Vi på Vägledning&Stöd har tagit emot och skapat ett lärorikt utbyte med både Holland, Frankrike och Norge. Utifrån olika perspektiv… Läs mer

Publicerat:

Vad döljer sig under ytan? Ett helhetstänk vid mötet med nyanlända elever

När en nyanländ elev kommer till sin nya skola är det lätt hänt att endast lägga märke till språkliga brister i svenska och inte se eleven utifrån ett helhetsperspektiv. Vilka är elevens tidigare erfarenheter och skolrelaterade kunskaper? Hur bör vi bäst bemöta, inkludera och ta fram framgångsfaktorer för nyanlända elevers lärande?   I ett försök… Läs mer

Publicerat:

10 tips till förberedelseklass!

Hur tycker ni att man organiserar undervisning i förberedelseklass för nyanlända elever? Vi på Vägledning & stöd har formulerat tio tips inom området: -Lägg grunden genom kartläggningsprofiler och ISP! Ta del av kartläggningsprofilerna i steg 1 & 2 samt den individuella studieplan (ISP) som upprättats på mottagningsenheten Mosaik. Använd underlaget för att fördela elevens tid i… Läs mer

Publicerat:

Använd Bygga Svenska-ett bedömningsverktyg i fem steg!

Många lärare som undervisar nyanlända elever har länge efterfrågat ett handfast material för att kunna ge både elev, vårdnadshavare och andra ämneslärare en tydlig bild av hur långt den nyanlände eleven kommit i sin andraspråksutveckling. Under 2017 lanserades äntligen Skolverkets Bygga Svenska-material som är ett bedömningsverktyg i fem steg. Vi på Vägledning och Stöd kommer… Läs mer

Publicerat:

Att skapa en meningsfull skoldag för nyanlända elever

Hur kan vi arbeta med nyanlända elever som direktplaceras i våra klasser? Hur ger vi dem en meningsfull skoldag? Hur kan vi skapa kognitivt utmanande uppgifter för elever som befinner sig i ett  tidigt skede av sin andraspråksutveckling? Hur kan vi använda digitala verktyg som stöd? Utifrån dessa viktiga frågor fick vi möjlighet att forma… Läs mer

Publicerat:

Nyanlända elevers lärande- Följ med oss på Mötesplatsträff igen!

Vid förra mötesplatsen här på Vägledning och stöd ringade lärarna in vilka behov som finns i just deras arbete med nyanlända elever och vad som är nästa steg att ta. Vid uppstart av denna träff är vi därför mycket nyfikna på hur det har gått på skolorna sedan sist.  Genom att ta en ”runda bordet… Läs mer

Publicerat:

10 tips för en god mottagning av nyanlända elever

Vi på Vägledning & stöd fick i uppdrag att tänka igenom vad Malmö stads grundskolor initialt behöver göra och veta för att kunna skapa en god mottagning för nyanlända elever. Detta mynnade ut i våra 10 bästa tips för en god mottagning (inklusive några användbara länkar). * 1. Boka ett introduktionsmöte Det är viktigt att en… Läs mer

Publicerat:

Dialogmöten bäddar för ett bättre mottagande av nyanlända elever

Den första tiden för nyanlända elever i skola i Sverige är så viktig. För att fånga upp behov, skapa dialog och samtidigt informera rullar nu Vägledning och stöds dialogmöten för skolor som tar emot nyanlända elever igång igen. Under våra två första dialogmöten har det framkommit flera intressanta aspekter kring vad  skolor behöver och detta… Läs mer