Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

På vetenskaplig grund

En blogg om skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet av Pedagogisk inspirations forskargrupp. Här delas bland annat information pågående uppdrag, aktuell forskning, litteraturtips och tankar kring aktuella ämnen. Illustration: Skolforskningsinstitutet/Karin Grönberg

Antal inlägg: 27

Lärare ser både möjligheter och utmaningar med digitala verktyg

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Hösten 2020 fick vi ett spännande uppdrag att försöka förstå och sprida kunnande om vad digitaliseringen innebär för elever och lärare i Malmö stads grundskolor. Uppdraget är ett led i grundskoleförvaltningens arbete med den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet och som ett första steg har vi gjort fokusgruppsintervjuer med lärare från olika stadier och ämnen. Under…

Forskning pågår - om digitalisering och digital kompetens i praktiken

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

Sedan ett år tillbaka har jag drivit forskningsprojektet Skolor och förskolors digitalisering och digital kompetens i praktiken. Projektet är finansierat av Riksbankens Jubileumsfond och är ett samverkansprojekt vilket innebär att jag under två år är anställd på Pedagogisk Inspiration för att sedan återgå till min anställning på Malmö Universitet. ’Kort information om projektet finns här:…

Elevers ökade möjligheter till lärande i en transspråkande NO-undervisning

Publicerat: Skribent: Annika Karlsson

I en transspråkande undervisning använder både lärare och elever alla tillgängliga språkliga resurser, såsom första- och andraspråk, bildspråk, gester, kroppsspråk och digitala hjälpmedel. Alltså hela sin språkliga repertoar för att underlätta meningsskapande. I NO-undervisning har detta visat sig öka flerspråkiga elevers möjligheter till kunskapsutveckling. Transspråkande som läranderesurs I min forskning har jag sett att flerspråkiga…

Presentation om grundskolans digitalisering på nordisk skolforskningskonferens

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Nu är vi på väg hem efter ett tre intensiva dagar i Odense på den nordiska utbildningsvetenskapliga konferensen NERA. Det har varit otroligt spännande att få en inblick i vad som är på gång inom forskning om skola och utbildning både i Sverige och andra nordiska länder. Konferensen är stor och vi har valt att…

När det analoga blir digitalt!

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

  Jag avslutade mitt förra blogginlägg om elevers digitala arbetsmiljö med frågan hur eller om lärares undervisning har påverkats av att flyttas från ett fysiskt klassrum till en digital miljö. Utgångspunkten i detta blogginlägg är den digitala omställningen under pandemin, men mitt intresse för hur digitala verktyg påverkar och formar undervisningen väcktes långt tidigare. Under…

Hur ser elevers digitala arbetsmiljö ut?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

  Digitala verktyg och användningen av dessa har en viktig roll i dagens skola. Under omställningen i och med pandemin, har verktygen fått en delvis ny och utvecklad funktion. Hur skickliga lärare använder olika digitala verktyg  är avgörande för hur eleven upplever undervisningen och lärandet, inte minst i dessa tider med nätbaserad undervisning. Fokus i…

Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande i Malmö

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Under tre år ska digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande studeras på grundskolor runt omkring i Malmö stad. Samhällsutvecklingen, förändringar i läroplanerna samt Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet har för Malmö, liksom för en stor del av de svenska kommunerna inneburit satsningar av olika karaktär kring digitalisering. Nu är det dags att följa upp! Uppdraget utgår…

Premiär för seminarieserie om likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i skola och förskola

Publicerat: Skribent: Anna Singhateh

Den 9 september var det premiär för en seminarieserie som arrangeras i samverkan mellan Malmö stad (Pedagogisk Inspiration) och Malmö universitet (Fakulteten för lärande och samhälle). Seminarieserien är ett led i att bygga upp en gemensam forskningsmiljö kring likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i skola och förskola.  Syftet med seminarierna är att låta röster från olika…

Corona: Vad tar vi med oss från vårterminen 2020?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

På avstånd har jag, som en av de vetenskapliga utvecklingsledarna på Pi, följt vårens utmaningar på skolorna i Malmö stad. Jag har också tagit del av konferenser, rapporter och blogginlägg som producerats i Sverige och internationellt kring skolans utmaningar då Covid-19 inneburit en ny vardag för många. Beroende på skolform och vilken förskola eller skola…

Vetenskaplig grund i förskolans barnråd

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Den 16 mars 2019 var jag inbjuden till Lärarnas skolutvecklingskonferens i Hässleholm, som ett av 24 skolutvecklingsprojekt. Konferensen anordnas av Kommunförbundet Skåne och samlar lärare i alla skolformer för att dela kunskaper om olika skolutvecklingsprojekt med varandra. Jag skulle presentera ett arbete som jag tidigare hade skrivit i en forskningscirkel. Det var en undersökning kring barnråd, där…

Forskningsgrundade råd för fjärr- och distansundervisning: skolahemma.se

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

I ett läge där många skolverksamheter måste ställa om till nätbaserad undervisning är det viktigt att snabbt få en inblick i vad forskning och beprövad erfarenhet säger om framgångsfaktorer och utmaningar i att undervisa via nätet. Skolahemma.se är en sajt som utvecklats för att stödja skolorna under Coronaepedimin och presentera forskningsgrundade råd för fjärr- och…

Behöver pedagogisk personal verkligen jobba med forskning och vetenskapliga metoder?

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Skolor och förskolor ska bygga och utveckla sin verksamhet på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men hur gör vi det på ett sätt som faktiskt hjälper lärare och personal i olika verksamheter att möta och stötta barns och elevers utveckling och lärande?  När jag är ute på skolor och förskolor slås jag ständigt av vilken…