Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Pedagogisk utveckling i område C

Här bloggar vi i det pedagogiska utvecklingsteamet i samarbete med förskolorna i utbildningsområde C. Vi bloggar om pedagogisk utveckling, aktuell forskning och inspiration.

Antal inlägg: 11

Att ta den andres perspektiv

Publicerat: Skribent: Ulf Malmqvist

De allra flesta förskolebarn är bekanta med sagan om de tre bockarna Bruse. Den gamla folksagan är livskraftig i all sin enkelhet. I bokform finner berättelsen ständigt nya illustratörer som ger sin bild av den lilla, mellanstora och stora bockens vandring över bron mot den hägrande sätern. Sagan finns även som en visa, författad av…

Utomhuspedagogik som bygger på barns delaktighet och inflytande

Publicerat: Skribenter: Tove Axelsson, Maysam Abbas

Enligt förskolans läroplan ska den demokratiska värdegrunden prägla hela utbildningen och utomhuspedagogik är en viktig och stor del av förskolans utbildning. Att barnen ska vara utomhus delar av dagen är en självklarhet, men vad gör vi egentligen när vi är ute? Demokrati som begrepp används ofta i utbildningen. Begreppet passar i allt vi gör tillsammans…

När digitala verktyg blir ett med utbildningen

Publicerat: Skribent: Nina Waldeborn

Då jag är på besök på Svängedammens förskola är en flicka fullt upptagen med att undersöka dokumentkameran som står på ljusbordet. Hon har inte upptäckt att jag kommit in i rummet utan felsöker metodiskt varför kameran inte fungerar. Hon mumlar och trycker på kamerans knappar och tittar på väggen och sedan ner på ljusbordet. Hon…

Att nyfiket närläsa en bilderbok

Publicerat: Skribent: Ulf Malmqvist

  ”Världen växer och krymper i proportion till vårt mod.” Det här citatet av den fransk-amerikanska författaren Anais Nin återfinns på försättsbladet till Chris Haugthons bilderbok Var inte rädd lilla krabban. Det är lätt att bläddra förbi citatet eftersom det på försättsbladet bara återfinns tråkfakta om vilket förlag som gett ut boken, vem som är…

Språksatsning med fokus på högläsning och berättande

Publicerat: Skribent: Tove Axelsson

  Hur gör vi högläsningen till en språkstimulerande aktivitet? Hur levandegör vi en berättelse för att fördjupa en förståelse? Och hur kan vi skapa lust och engagemang inför högläsning och berättande? Detta är några av de frågeställningar som Estetens förskola tog med sig när de under hösten 2020 blev en av tio utvalda förskolor att…

Inspirationsdagar med berättandet i fokus

Publicerat: Skribent: Susanna Maier

Den 15:e och 22:a oktober 2021 hölls den återkommande inspirationsdagen för kulturombuden på Förskoleförvaltningen. Även språkombuden blev inbjudna denna gång. För att inte samla alldeles för många på samma plats samtidigt gavs dagen vid två tillfällen. Programmet för dagen utformades som vanligt i ett samarbete mellan Kulturförvaltningen och Förskoleförvaltningen. Fokus var berättande och språkutveckling i…

Yngre barns utforskande och reflektion i förskolan

Publicerat: Skribent: Maysam Abbas

Du kan säkert känna igen dig i att ibland som pedagog i förskolan kan det vara svårt att veta hur lärandet ska fortsätta. Vilka nyfikna frågor ska du ställa för att på bästa möjliga sätt utveckla barnens lärande på deras villkor och utifrån deras erfarenheter? I våra uppdrag som pedagoger i förskolan ska vi främja…

Böckernas kraft skapar gemensamma upplevelser och utvecklar språket

Publicerat: Skribent: Tove Axelsson

  De barn vi möter på våra förskolor idag, har alla olika erfarenheter och språkliga bakgrunder med sig. Vi som arbetar inom förskolan har ett oerhört viktigt uppdrag att utveckla barnens språk. Men hur går man tillväga som pedagog för att hjälpa barnen att erövra språket? Hur kan man stötta och motivera dem att kommunicera,…

Verben tar barnen mot utforskandet

Publicerat: Skribent: Maysam Abbas

Barns tankar och funderingar kring naturvetenskapligt utforskande i förskolan kan ses som ett sätt för dem att uttrycka sina erfarenheter och sitt intresse av innehållet. Det finns många vardagliga situationer, aktiviteter och lekar i förskolemiljön som möjliggör ett lustfyllt utforskande, både inom- och utomhus, där barnen kan få uppleva, urskilja och utforska begreppet naturvetenskap med…

Jättesprång i avståndens tid

Publicerat: Skribent: Susanna Maier

Ibland när man plockar fram litteratur på nytt ser man saker i ett annat ljus för att så mycket vatten har hunnit forsa under bron. Just detta slog mig när jag nu läste om delar ur Digitalt meningsskapande i förskolan av Erika Kyrk Seger. Första gången jag läste boken var den nyutkommen, i början av…