Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Malmö som lärplats - ett utomhuspedagogiskt perspektiv

I den här bloggen skrivs det om andra lärplatser än klassrummet, att använda staden som resurs och lärplats i undervisningen, men också om användarhjälp och tips för Pedagogiska kartor (PK). De som har utvecklat Pedagogiska kartor är Stadsbyggnadskontoret, Gatukontoret och Pedagogisk Inspiration Malmö. Pedagogiska kartor hittar du här: http://www.malmo.se/pedagogiskakartor

Antal inlägg: 86
Bilden visar ett exempel på vem som äter vem i Öresund.

Publicerat:

Staden som lärplats - under ytan i Öresund

Att undervisa om ekosystem och visa på samband mellan olika organismer och samtidigt lära sig namn på vanligt förekommande arter är ibland en utmaning för oss lärare. Vilka platser är bra platser för att konkretisera detta? Hur säker känner jag mig som lärare på vilka arter man hittar? Ofta tar man till det som är…

Bilden visa barn som leker på en kulle. Kullen är en fornlämning.

Publicerat:

Staden som lärplats - att använda mellanrummen

Oavsett ämne kan klassrummet ibland kännas lite trångt och det kan behövas lite mer rörelseutrymme. Om gruppen är ensam på skolgården kan det vara en okej plats, men man vet aldrig hur länge det går att arbeta fokuserat. Stadens grönytor ger möjligheter till rörelse i undervisningen När vi i undervisningen känner att det behövs lite…

Bilden visar Caroli kyrka i slutet av 1800-talet och i nutid.

Publicerat:

Staden som lärplats - att använda sig av historiska platser

I flera blogginlägg på Pedagog Malmö (Staden som lärplats – …) har jag propagerat för utomhuspedagogik, att använda andra platser än klassrummet som aktiva lärmiljöer. Ibland används begreppet udeskole/uteskole istället för utomhuspedagogik, men innebörden i begreppen är densamma i de skandinaviska länderna. En vanlig missuppfattning är att det handlar om att endast arbeta utomhus. Om…

Bilden visar barn som står framför vattenvetarbussen.

Publicerat:

Staden som lärplats - med stöd av vattenvetarna

Många lärare använder sig av andra lärmiljöer än klassrummet. Ambitionen är att ge eleverna så många varierade upplevelser som möjligt, men det är inte alltid skolans resurser räcker till eller att jag som lärare känner att jag kan tillräckligt mycket för att kunna visa och berätta om det som vi upptäcker. Tur är då att…

Kartbild med olika nålar utsatta.

Publicerat:

Staden som lärplats - kartor

Platser kan användas på många olika sätt i undervisningen. Ibland är de historiska platserna oförändrade och på andra ställen finns inga spår kvar. Andra tillfällen vill man hitta en grön oas mitt i staden där man kan studera olika typer av naturprocesser. Oavsett syftet är det viktigt att veta var den platsen är när den…

Sänka i marken för att ta hand om dagvatten.

Publicerat:

Staden som lärplats - när synliga spår saknas

Det här skulle kunna vara en bild som vill visa ett av många sätt att ta hand om dagvatten. Det finns många olika sådana lösningar i och vid Gyllins trädgård. Det som man inte kan se är de unika lämningarna från forntiden som har upptäckts i området. Här har den första träkammargraven i Skåne hittats,…

Barn tecknar Malmö synagoga.

Publicerat:

Staden som lärplats - exteriörer och interiörer

Vad tänker du på när jag säger utomhuspedagogik? Många lärare tänker att det är något som NO-lärarna eller mattelärarna sysslar med, något som är så där lite utanför den ordinarie undervisningen. Det kan vara så mycket mer, till exempel att använda sig av byggnader som källor. Det är inte helt lätt att hitta en definition…

Muggar med vatten står i tråg.

Publicerat:

Staden som lärplats - upplevelser som ger förstahandserfarenheter

Det här inlägget kommer att handla precis om det som känns mest bekant när det gäller utomhuspedagogik, att begripliggöra abstrakta begrepp inom matematik och naturkunskap med några exempel. Genom att göra, se och uppleva får eleven förstahandserfarenheter som fungerar som krokar att hänga upp sitt fortsatt lärande på. Vilka platser finns då i Malmö som…