Temabloggsbild

Pedagogiska kartor - upptäck din närmiljö!

Pedagogiska kartor, Malmö stad, är en interaktiv karta som samtidigt är en lärresurs och stöd i utomhuspedagogik. I denna blogg hittar du användarhjälp och tips för Pedagogiska Kartor. De som står bakom Pedagogiska kartor är Stadsbyggnadskontoret, Gatukontoret och Pedagogisk Inspiration Malmö. Pedagogiska kartor hittar du här: http://www.malmo.se/pedagogiskakartor

Antal inlägg: 50

Publicerat:

Pedagogiska kartor som pedagogiskt verktyg

Vad gör kallbadhuset vid Stockholmskajen? Stort fokus har varit på lektionspaketen i Pedagogiska kartor som möjliggör staden som lärplats i undervisningen. Det finns mycket annat att använda kartan till, bland annat som verktyg i undervisningen. Kartan innehåller flera verktyg som inte syns vid första anblicken. Inledande bild i bloggen är inte en karta utan två… Läs mer

Publicerat:

Malmös lokalhistoria på Pedagogiska kartor - snart något för alla

Har du funderat på att knyta din historieundervisning närmare staden och använda andra lärplatser än klassrummet? För ett och ett halvt år sedan publicerades det första lektionspaketet för högstadiet om Malmös lokalhistoria på Pedagogiska kartor, 1700-tal Nya möjligheter för Malmö. Nu finns det ytterligare tre lektionspaket att titta närmare på och flera nya på gång som… Läs mer

Publicerat:

Diana naturens väktare - ett lektionspaket i bild på Pedagogiska kartor

Nu har det spännande arbetet med att testa lektionsmaterialet i bild om Diana – naturens väktare börjat. Ernst Billgren, som är konstnären bakom verket i Kungsparken, har skapat en komplex skulptur som är inspirerad av myter och sagor från antiken. Malmö är en stad full av offentliga konstverk som är en utmärkt resurs i bildundervisningen. Anna Silow, lärare… Läs mer

Publicerat:

Hållbar utveckling - Vad är det och vad kan jag göra?

Vad begreppet hållbar utveckling innebär är inte alltid så självklart. Förklaringarna och definitionerna svävar ibland. Att titta närmare på den egna konsumtionen och också på skolans är ett sätt för att få syn på en del av begreppet och ta det lite närmare sig själv. Att prata sopsortering i klassrummet, i hemmet och sopsortera på skolan är det många lärare som… Läs mer

Publicerat:

Nya möten ger nya möjligheter - 3D lösningar i skolan

Visst har jag sett modeller över byggnader där nya bostadsområden presenteras, men aldrig funderat över vem som gör dem eller hur de skulle kunna användas i undervisningen. Som lärare söker vi ofta efter nytt material och nya sätt som gör undervisningen mer intressant och begriplig. Lokalhistorien är unik och att det är tidskrävande att få tag på information och inte… Läs mer

Publicerat:

Rädda haven från plast - en del av statsbidraget för ökad jämlikhet

I media får vi se skrämmande bilder av hur plast fyller våra hav och hur djur lider, men det är sällan platser som finns nära oss själva. Hur ser det då ut här?  I ett litet akvarium på Marint kunskapscenter finns en liten del av det som plockades upp under nationaldagen utanför reningsverket i Malmö. Många… Läs mer

Publicerat:

Att arbeta med forntiden i staden

För ungefär 10 000 år sedan, under jägar- och samlarstenåldern, levde två syskon som hette Sten och Flisa någonstans i det vi nu kallar Skåne. Det var en tidig morgon och Sten och Flisa lämnade inte sin mammas sida. Det var hon som hade den, glöden. Varsamt bar mamma glöden i det ihåliga hornet från en… Läs mer

Publicerat:

Religiösa byggnader del 2 - Västra Skrävlinge kyrka

Det första lektionspaketet kring religiösa byggnader i Malmö startade med Malmö synagoga. Nu kommer snart nästa del som handlar om Västra Skrävlinge kyrka. Lektionsmaterialet om Malmö synagoga bygger på att eleverna förbereder sig inför studiebesöket genom att bearbeta faktatext och arbeta med övningar. De ska bli mer förberedda och kunna ställa fler relevanta frågor. Mycket handlar om att läsa av… Läs mer